Changhe Z-8B

Typ:  vojenská transportní modifikace středně těžkého civilního víceúčelového vrtulníku typu Z-8F

Určení:  přeprava osob a nákladu, přeprava a shoz výsadku a odsun raněných

Odlišnosti od modelu Z-8F:

- instalace modifikovaného hlavního podvozku s odlehčenou konstrukcí (demontáží postranních plováků). Později ale některé sériové exempláře tohoto modelu byly zpětně opatřeny postranními vyrovnávacími plováky. To přitom posádce zajistilo větší šanci na přežití při nouzovém přistání na vodní hladině. První takto modifikovaný vrtulník typu Z-8B byl zpozorován v červenci roku 2015.

- instalace vojenského avionického vybavení

- instalace kopulovitého krytu radiolokátoru na špici trupu alá Z-8/-8J

- instalace tzv. skleněného kokpitu. Palubní deska tohoto modelu se nápadně podobá palubní dece civilního vrtulníku typu AC313.

- instalace válcovitého krytu antény SATCOM na hřbetu ocasního nosníku. Instalaci SATCOM obdržely pouze některé sériové exempláře tohoto stroje. První takto modifikovaný vrtulník typu Z-8B byl zpozorován v únoru roku 2017.

Historie:  Protože středně těžký transportní vrtulník typu Z-8A, který není ničím jiným, než „pozemní“ modifikací námořního obojživelného vrtulníku typu Z-8 (kopie francouzského vrtulníku typu SA321Ja Super Frélon), měl nevyhovující výkonnost a spolehlivost, PLA jej nakonec převzala, od listopadu roku 2002, v počtu pouhých devíti (dle jiných zdrojů v šesti) exemplářů, načež si objednala další středně těžké transportní vrtulníky typu Mi-17-V5 (Hip L) ruské výroby. Hlavním původcem zmíněných nedostatků byly přitom nedostatečně výkonné a nespolehlivé motory typu WZ-6A. Krátce nato, v roce 2007, byla ale do výzbroje PLAAF zařazena výrazně zdokonalená modifikace vrtulníku typu Z-8, která vycházela z civilního víceúčelového vrtulníku typu Z-8F. Zmíněný model vešel ve známost jako Z-8K a sloužil k pátrací a záchranné činnosti. Vrtulník typu Z-8K se velmi brzy dostal do středu pozornosti PLA. Podmětem k obnovení zájmu o vrtulník typu Z-8 se přitom stalo zemětřesení v provincii Sichuan z roku 2008. Hlavní tíhu humanitárních misí zde totiž nesla právě vrtulníková technika. Transportní modifikace vrtulníku typu Z-8F pro PLA vešla ve známost jako Z-8B a kromě instalace motorů typu PT6A-67B uvnitř modifikované hřbetní trupové nástavby obdržela též, kuli odlehčení konstrukce draku, instalaci zjednodušeného hlavního podvozku bez postranních plováků. PLA začalo vrtulníky typu Z-8B přebírat od roku 2011. U útvarů PLA tyto stroje postupně doplnily početnou flotilu importovaných vrtulníků řady Mi-17/-171 (Hip H/L) ruské výroby. PLA údajně převzalo celkem 85 vrtulníků typu Z-8B. V blízké budoucnosti by ale tyto stroje měly u útvarů PLA nahradit vrtulníky typu Z-8G a Z-20.

Verze: 

Z-8B – základní výše popsaná modifikace vrtulníku typu Z-8B

Z-8BG? – pokročilá modifikace vrtulníku typu Z-8B s instalací motorů typu WZ-6C tuzemské výroby na místo motorů typu PT6A-67B kanadské značky Pratt & Whitney Canada

 

Vyrobeno:  85 (?) sériových strojů

Uživatelé:  ČLR (PLA)

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        tři turbohřídelové motory typu Pratt & Whitney Canada PT6A-67B s max. výkonem po 1 877 hp

Radar:         povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř kopulovitého krytu vystupujícího ze špice trupu

Kapacita:    ?

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  ?
Ø ocasního rotoru: 4,00 m
Celková délka: ?
Délka trupu:   19,40 m
Výška: 6,66 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 24.2.2024