Changhe Z-8L/D

Typ:  středně těžký transportní vrtulník; vývojový derivát vrtulníku typu Z-8G

Určení:  přeprava osob a nákladu, přeprava a shoz výsadku a odsun raněných

Odlišnosti modelu Z-8L od modelu Z-8G:

- modifikovaný trup s větší šířkou, větší délkou, menší výškou a prostornější nákladovou kabinou

- instalace robustních sponsonů, které s největší pravděpodobností ukrývají palivové nádrže, na bocích trupu, přímo pod řadou postranních okének nákladové kabiny alá Sikorsky S-92. K bokům zadní partie těchto sponsonů jsou uchyceny senzory výstražného laserového systému a dva páry výmetnic klamných cílů.

- instalace antén výstražného RL systému na bocích přední i zadní části trupu. U modelu Z-8G se instalace zmíněných antén nachází pouze na přídi trupu.

- instalace senzorů výstražného protiraketového systému na bocích přední a zadní části trupu

Historie:  Dalším vývojem středně těžkého transportního vrtulníku typu Z-8G, který není ničím jiným, než vojenskou modifikací civilního víceúčelového vrtulníku typu AC313, vznikl model Z-8L s rozšířeným trupem s prostornějším nákladovým prostorem. Kromě rozšířeného trupu tento model obdržel též instalaci robustních sponsonů na bocích trupu. Ty přitom s největší pravděpodobností ukrývají palivové nádrže. Díky nim vrtulník typu Z-8L má vzezření amerického vrtulníku typu Sikorsky S-92. Pro potřeby zkušebního programu byly vyrobeny nejméně dva prototypy vrtulníku typu Z-8L (PT01 a PT02). První z nich se do oblak napoprvé vydal na konci roku 2017. Ten druhý byl poprvé identifikován v říjnu roku 2019. V dubnu roku 2020 bylo oznámeno, že vrtulník typu Z-8L prošel zkouškami v lokalitách s velkou nadmořskou výškou. V květnu toho samého roku se na inventáři PLA nacházelo nejméně vrtulníků typu Z-8L. To přitom dokládá satelitní snímek základny 161. letecké výsadkové brigády z toho samého měsíce. V květnu roku 2021 už PLA disponovalo nejméně 10 těmito stroji. Svůj veřejný debut si vrtulník typu Z-8L odbyl na Airshow China 2022, která se konala v listopadu roku 2022.

Verze:

Z-8L – základní výše popsaná modifikace vrtulníku typu Z-8L. Zatímco první sériové exempláře tohoto modelu poháněly importované motory typu PT6B-67A značky Pratt & Whitney Canada, pohon vrtulníků typu Z-8L z pozdějších výrobních sérií obstarávají tuzemské motory typu WZ-6C. Fotografie prvního vrtulníku tohoto typu s instalací motorů typu WZ-6C se přitom na internetu objevila v červenci roku 2022.

Z-8D – palubní modifikace vrtulníku typu Z-8L. Tento model je poháněn motory typu WZ-6C a má světle šedý a nikoliv tmavě zelený kamuflážní nátěr a vyznačuje se instalací dvou párů nafukovacích plováků. Zatímco instalace jednoho z nich se nachází na bocích přední části trupu, na úrovni příďového podvozku, ten druhý je uchycen k bokům zadní části postranních sponsonů. Obranný systém palubní model Z-8D přebírá od „pozemního“ modelu Z-8L bez změn. Obranný systém tohoto modelu se tedy sestává z výstražného RL systému, výstražného protiraketového systému, výstražného laserového systému a výmetnic klamných cílů. Vrtulník typu Z-8D byl poprvé identifikován v březnu roku 2023. Zmíněný stroj bude zřejmě operovat z palub vrtulníkových výsadkových plavidel Type 075 (Yushen class) a podle všeho se bude účastnit obojživelných výsadkových operací po boku lehčích vrtulníků typu Z-8C a Z-20J. Do dnešních dnů byl postaven nejméně jeden prototyp vrtulníku typu Z-8D (662).

Vyrobeno:  nejméně dva prototypy a nejméně 10 sériových exemplářů modelu Z-8L a nejméně jeden exemplář modelu Z-8D

Uživatelé:  ČLR (PLA a PLANAF)

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        tři turbohřídelové motory typu Pratt & Whitney Canada PT6B-67A s max. výkonem po 1 877 hp kanadské výroby nebo tři turbohřídelové motory typu Changzhou WZ-6C čínské výroby

Radar:         radiolokátor pro sledování povrchu země při letu v malých výškách neznámého typu, instalovaný uvnitř kapkovitého krytu nacházejícího se pod špicí trupu

Vybavení:   - obranné: výstražný RL systém (po jednom páru antén na bocích přední a zadní části trupu) a výstražný protiraketový systém (po jednom páru senzorů na bocích přední a zadní části trupu), výstražný laserový systém (po jednom páru senzorů na bocích zadní části postranních trupových gondol) a dva páry výmetnic klamných RL/IČ cílů (jejich instalace se nachází na bocích zadní části postranních trupových gondol, přímo pod senzory výstražného laserového systému)

Kapacita:    ?

Výzbroj:      žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  ?
Ø ocasního rotoru: ?
Celková délka: ?
Délka trupu:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 8.4.2025