Changhe Z-8L
Typ: středně těžký transportní vrtulník; vývojový derivát vrtulníku typu Z-8G
Určení: přeprava osob a nákladu, přeprava a shoz výsadku a odsun raněných
Odlišnosti od modelu Z-8G:
- modifikovaný trup s větší šířkou, větší délkou, menší výškou a prostornější nákladovou kabinou
- instalace robustních sponsonů, které s největší pravděpodobností ukrývají palivové nádrže, na bocích trupu, přímo pod řadou postranních okének nákladové kabiny alá Sikorsky S-92. K bokům zadní partie těchto sponsonů jsou uchyceny senzory výstražného laserového systému a dva páry výmetnic klamných cílů.
- instalace antén výstražného RL systému na bocích přední i zadní části trupu. U modelu Z-8G se instalace zmíněných antén nachází pouze na přídi trupu.
- instalace senzorů výstražného protiraketového systému na bocích přední a zadní části trupu
Historie: Dalším vývojem středně těžkého transportního vrtulníku typu Z-8G, který není ničím jiným, než vojenskou modifikací civilního víceúčelového vrtulníku typu AC313, vznikl model Z-8L s rozšířeným trupem s prostornějším nákladovým prostorem. Kromě rozšířeného trupu tento model obdržel též instalaci robustních sponsonů na bocích trupu. Ty přitom s největší pravděpodobností ukrývají palivové nádrže. Díky nim vrtulník typu Z-8L má vzezření amerického vrtulníku typu Sikorsky S-92. Pro potřeby zkušebního programu byly vyrobeny nejméně dva prototypy vrtulníku typu Z-8L (PT01 a PT02). První z nich se do oblak napoprvé vydal na konci roku 2017. Ten druhý byl poprvé identifikován v říjnu roku 2019. V dubnu roku 2020 bylo oznámeno, že vrtulník typu Z-8L prošel zkouškami v lokalitách s velkou nadmořskou výškou. V květnu toho samého roku se na inventáři PLA nacházelo nejméně vrtulníků typu Z-8L. To přitom dokládá satelitní snímek základny 161. letecké výsadkové brigády z toho samého měsíce. V květnu roku 2021 už PLA disponovalo nejméně 10 těmito stroji. Svůj veřejný debut si vrtulník typu Z-8L odbyl na Airshow China 2022, která se konala v listopadu roku 2022.
Verze:
Z-8L – základní výše popsaná modifikace vrtulníku typu Z-8LZ-8LJ? – palubní modifikace vrtulníku typu Z-8L. Tento model má světle šedý a nikoliv tmavě zelený kamuflážní nátěr a vyznačuje se instalací dvou párů nafukovacích plováků. Zatímco instalace jednoho z nich se nachází na bocích přední části trupu, na úrovni příďového podvozku, ten druhý je uchycen k bokům zadní části postranních sponsonů. Obranný systém palubní model Z-8LJ přebírá od „pozemního“ modelu Z-8L bez změn. Obranný systém tohoto modelu se tedy sestává z výstražného RL systému, výstražného protiraketového systému, výstražného laserového systému a výmetnic klamných cílů. Vrtulník typu Z-8LJ byl poprvé identifikován v březnu roku 2023. Zmíněný stroj bude podle všeho operovat z palub vrtulníkových výsadkových plavidel Type 075 (Yushen class) a podle všeho bude používán k obojživelným výsadkovým operacím po boku lehčích vrtulníků typu Z-8C a Z-20J.
Vyrobeno: nejméně dva prototypy a nejméně 10 sériových exemplářů modelu Z-8L a nejméně jeden exemplář modelu Z-8LJ
Uživatelé: ČLR (PLA)
Posádka: dva piloti
Pohon: tři turbohřídelové motory neznámého typu
Radar: radiolokátor pro sledování povrchu země při letu v malých výškách neznámého typu, instalovaný uvnitř kapkovitého krytu nacházejícího se pod špicí trupu
Vybavení: - obranné: výstražný RL systém (po jednom páru antén na bocích přední a zadní části trupu) a výstražný protiraketový systém (po jednom páru senzorů na bocích přední a zadní části trupu), výstražný laserový systém (po jednom páru senzorů na bocích zadní části postranních trupových gondol) a dva páry výmetnic klamných RL/IČ cílů (jejich instalace se nachází na bocích zadní části postranních trupových gondol, přímo pod senzory výstražného laserového systému)
Kapacita: ?
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | ? |
Ø ocasního rotoru: | ? |
Celková délka: | ? |
Délka trupu: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 20.3.2023