Changhe Z-8K/KA/KH

Typ: vojenská pátrací-záchranná modifikace středně těžkého civilního víceúčelového vrtulníku typu Z-8F
Určení: vyhledávání a vyzvedávání pilotů havarovaných nebo sestřelených letounů
Odlišnosti modelu Z-8K od modelu Z-8F:
- instalace motorů typu WZ-6C tuzemské výroby na místo motorů typu PT6A-67B kanadské značky Pratt & Whitney Canada
- instalace vojenského avionického vybavení
- instalace kopulovitého krytu radiolokátoru na špici trupu alá Z-8/-8J
- instalace štíhlého zaobleného dielektrického krytu na špici trupu, přímo pod o poznání větším kopulovitým krytem antény povětrnostního radiolokátoru. Zmíněný kryt s největší pravděpodobností ukrývá anténu radiolokátoru pro sledování terénu při letu v malé výšce nad zemí. Jeho instalaci ale obdržely pouze některé exempláře tohoto stroje.
- instalace pátracího světlometu na pravém boku špice trupu, přímo pod postranními okénky pilotní kabiny
- instalace otočné kulovité věžičky elektro-optického pozorovacího systému na pravém okraji člunovitého břicha špice trupu
- instalace elektricky ovládaného navijáku na pravém boku přední části trupu, přímo nad dveřmi nákladové kabiny
- instalace snímačů výstražného RL systému na bocích špice trupu
- instalace výmetnic klamných cílů na bocích zadní části trupu
Historie: Přestože je středně těžký obojživelný víceúčelový vrtulník typu Z-8 námořním strojem, tento derivát francouzského vrtulníku typu Aérospatiale SA321Ja Super Frélon si našel též cestu k PLAAF. PLAAF se konkrétně stalo provozovatelem několika specializovaných verzí vrtulníku typu Z-8 pro pátrací a záchrannou činnost. Zmíněné verze nesou označení Z-8K, Z-8KA a Z-8KH a vycházejí z civilního víceúčelového vrtulníku typu Z-8F, který se vyznačuje zejména instalací silnějších motorů typu PT6B-67B kanadské výroby v modifikované hřbetní trupové nástavbě. Pohon vojenských vrtulníků řady Z-8K ale obstarávají motory typu WZ-6C tuzemské výroby. Součástí vrtulníkového parku PLANAF se vrtulník typu Z-8K stal v roce 2007. Zatímco vrtulníky typu Z-8K slouží k misím SAR, vrtulníky typu Z-8KA a Z-8KH jsou určeny k misím CSAR.
Verze:
Z-8K – první výše popsaná modifikace vrtulníku typu Z-8K určená k pátrací a záchranné činnosti (SAR). Součástí vrtulníkového parku PLAAF se vrtulník typu Z-8K stal v roce 2007. PLAAF bylo dodáno celkem 24 těchto strojů.
Z-8KA – modifikace vrtulníku typu Z-8K určená k bojovému vyhledávání a záchraně (CSAR). Tento model má identický vzhled jako vrtulník typu Z-8K. Součástí vrtulníkového parku PLAAF se vrtulník typu Z-8KA stal v roce 2009. PLAAF bylo dodáno celkem 12 těchto strojů. Později některé vrtulníky typu Z-8KA obdržely instalaci krytu antény SATCOM na hřbetu přední části ocasního nosníku, indikátoru CPI (Crash Position Indicator) na boku zadní části trupu, výmetnic klamných IČ/RL cílů na postranních plovácích a nového pátracího světlometu po pravoboku kokpitu. Takto modifikovaný vrtulník typu Z-8KA byl přitom poprvé identifikován v prosinci roku 2024.
Z-8KH – pokročilá modifikace CSAR vrtulníku typu Z-8KA. Tento model se vyznačuje instalací dodatečných výmetnic klamných cílů na postranních vyrovnávacích plovácích a je provozován, přibližně od počátku roku 2010, v počtu čtyř exemplářů útvarem PLAAF, který operuje z Hong Kongu.
Vyrobeno: 24 exemplářů modelu Z-8K, 12 exemplářů modelu Z-8KA a 4 exempláře modelu Z-8KH
Uživatelé: ČLR (PLAAF)
Posádka: dva piloti
Pohon: tři turbohřídelové motory typu Changzhou WZ-6C s max. výkonem po 1 743 hp
Radar: povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř kopulovitého krytu vystupujícího ze špice trupu
Kapacita: ?
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | ? |
Ø ocasního rotoru: | 4,00 m |
Celková délka: | ? |
Délka trupu: | 19,40 m |
Výška: | 6,66 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 20.12.2024