Changhe Z-8A

Typ:  „pozemní“ transportní modifikace středně těžkého námořního víceúčelového obojživelného vrtulníku typu Z-8

Určení:  přeprava osob a nákladu, přeprava a shoz výsadku a odsun raněných

Odlišnosti od modelu Z-8:

- instalace motorů typu WZ-6A uvnitř nezměněné hřbetní trupové nástavby na místo motorů typu WZ-6

Historie:  Přestože je středně těžký obojživelný víceúčelový vrtulník typu Z-8 námořním strojem, tento derivát francouzského vrtulníku typu Aérospatiale SA321Ja Super Frélon si našel též cestu k PLA. První modifikace vrtulníku typu Z-8 pro PLA nese označení Z-8A a zastává poslání transportního a výsadkového stroje. Vývoj tohoto modelu byl zahájen v polovině 90. let. Konstrukční certifikát vrtulník typu Z-8A obdržel v únoru roku 1999. Do vojskových zkoušek, které byly realizovány v průběhu roku 2001, se zapojily dva prototypy tohoto stroje. Ty se přitom od budoucích sériových strojů odlišovaly instalací jednoduššího hlavního podvozku bez vyrovnávacích plováků. Letové výkony prototypů vrtulníku typu Z-8A ale nebylo možné považovat za vyhovující. Důvodem toho byl nedostatečný výkon motorů typu WZ-6A. Za vyhovující přitom nebylo možné považovat ani spolehlivost těchto pohonných jednotek. S kritikou se přitom setkala též výrobní kvalita. Z tohoto důvodu nakonec PLA vrtulník typu Z-8A převzalo, od listopadu roku 2002, v počtu pouhých devíti (dle jiných zdrojů šesti) sériových strojů. Tomu následovala objednávka dalších středně těžkých transportních vrtulníků typu Mi-17-V5 (Hip L) ruské výroby. Armádní Z-8A se od námořních Z-8 vnějším vzhledem prakticky neliší. Od modelu Z-8 je tak lze rozpoznat pouze díky odlišnému kamuflážnímu nátěru. Zatímco vrtulníky typu Z-8A mají kamuflážní nátěr sestávající se z nepravidelných polí světle hnědé a dvou odstínů zelené barvy, vrtulníky typu Z-8K létají ve světle šedém kabátu.

prototyp

sériový stroj

Verze:  -

Vyrobeno:  dva prototypy a devět (dle jiných zdrojů šest) sériových strojů

Uživatelé:  ČLR (PLA)

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        tři turbohřídelové motory typu Changzhou WZ-6A

Radar:         povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř kopulovitého krytu vystupujícího ze špice trupu

Kapacita:    39 osob, 27 výsadkářů, 15 ležících raněných s lékařským doprovodem nebo náklad do celkové hmotnosti 4 000 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny, nebo náklad do celkové hmotnosti 5 000 kg, přepravovaný ve vnějším podvěsu

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  18,90 m
Ø ocasního rotoru: 4,00 m
Celková délka: 23,05 m
Délka trupu:   19,40 m
Výška: 6,66 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 15.10.2019