Changhe Z-7
Typ: středně těžký víceúčelový vrtulník
Určení: doprava osob, přeprava nákladu, shoz výsadku a odsun raněných
Historie: Prakticky paralelně s vývojem nástupce jednomotorového středně těžkého transportního vrtulníku s pístovým pohonem typu Z-5 (Hound A), který nebyl ničím jiným, než závodem č.122 z Harbinu na základě licence vyráběnou kopií vrtulníku typu Mi-4 (Hound A) z dílny sovětské OKB M.L. Mila, v podobě jednomotorového vrtulníku typu Z-6 s turbohřídelovým pohonem probíhaly též práce na těžším transportním vrtulníku poháněném dvojící turbohřídelových motorů. Zmíněný stroj vešel ve známost pod označením Z-7 a jeho vývojem byl dne 20. března 1970 pověřen závod z Changhe. Za účelem urychlení vývoje a snížení technického rizika byl drak vrtulníku typu Z-7 založen na technologiích draku lehčího jednomotorového vrtulníku typu Z-6. Z toho samého důvodu v případě pohonné jednotky volba padla na turbohřídelový motor typu WZ-5A, který nebyl ničím jiným, než výkonnější modifikací motoru typu WZ-5, pohonné jednotky vrtulníku typu Z-6. 50-ti h zkouškami chodu na pozemním stendu přitom motor typu WZ-5A úspěšně prošel v roce 1978. Draky prvních dvou prototypů vrtulníku typu Z-7 se závodu z Changhe podařilo dokončit v květnu roku 1975. Jeden z nich byl přitom vyhrazen pro statické zkoušky. Těmi úspěšně prošel v roce 1979. Mezitím ale Čínské vedení závodu z Changhe nařídilo zavedení kopie francouzského těžkého námořního vrtulníku typu SA321Ja Super Frélon, která později vešla ve známost pod označením Z-8, do výrobního programu. Protože by další pokračování ve vývoji vrtulníku typu Z-7 vedlo k průtahům se zaváděním daleko pokročilejšího vrtulníku typu Z-8 do výrobního programu, dne 28. června 1979 bylo nařízeno zastavení veškerých prací na tomto stroji. Tehdy se přitom na podnikovém skladě závodu z Changhe již nacházelo 90 % všech plánovaných palubních systémů pro první letový prototyp.
Verze: žádné
Vyrobeno: dva nekompletní draky
Uživatelé: žádní
Posádka: ?
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Zhuzhou WZ-5A (derivát sovětského turbovrtulového motoru typu Al-24) s max. výkonem po 2 330 hp
Kapacita: náklad do celkové hmotnosti 3 500 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 7,83 m x 1,95 m x 2,10 m
Výzbroj: ?
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 21,30 m |
Ø ocasního rotoru: | 3,80 m |
Celková délka: | 25,31 m |
Délka trupu: | 19,67 m |
Výška: | 7,03 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 14 000 kg |
Max. rychlost: | 240* km/h |
Praktický dostup: | 6 000* m |
Max. dolet: | 350* km |
* pouze vypočtený odhad
Poslední úpravy provedeny dne: 19.7.2012