Harbin Z-15 (AC352)


Typ:  středně těžký víceúčelový vrtulník (licenčně vyráběná kopie francouzského typu Eurocopter EC175)

Určení:  přeprava osob a nákladu mezi pevninou a ropnými těžařskými plošinami, vzdušná kontrola ropovodů a plynovodů, záchranná a pátrací činnost, policejní služba, rychlá letecká záchranná služba, firemní přeprava personálu a pomocná doprava

Historie:  Dne 5. prosince 2005 čínská společnost AVIC II (Aviation Industries of China II) podepsala smlouvu s evropskou společností Eurocopter o společném postupu při vývoji středně těžkého víceúčelového vrtulníku se vzletovou hmotností řádu 6 t. Obě zmíněné společnosti přitom se zmíněným typem, který vešel ve známost jako EC175, zamýšlely vyplnit mezeru na trhu s víceúčelovými vrtulníky strojem s nosností mezi typy AS365 Dauphin a EC225 (AS322) Super Puma. Zatímco čínský smluvní partner dostal na starost produkci draku, pomocných reduktorů, nosného rotoru, palivového systému, systému řízení a podvozku, evropský Eurocopter si kromě koordinace celého projektu na svá bedra vzal též výrobu hlavního reduktoru, vyrovnávacího rotoru, dveří kabiny, avioniky a palubní hydraulické a energetické soustavy. Obě dvě zmíněné společnosti se přitom zavázaly krytím celého programu EC175 rovným dílem, což se pozitivně promítlo na tempu vývojových prací. V ČLR produkci tohoto stroje dostal na starost závod společnosti HAIG (Harbin Aircraft Industries Group) z Harbinu. Při vývoji vrtulníku typu EC175, který je znám též pod čínským vojenským označením Z-15 a civilním označením AC352, našly rozsáhlé využití technologie počítačem řízeného projektování a obrábění (CAD/CAM). S přihlédnutím na vývojové náklady byly některé palubní systémy pro tento stroj převzaty od jiných typů vrtulníků značky Eurocopter. Tak např. původ avioniky vrtulníku typu EC175 lze vystopovat u vrtulníku typu EC225 (AS322) Super Puma. Úvodní projekt vrtulníku typu EC175 spatřil světlo světa dne 5. prosince 2006 a schvalovacím procesem prošel dne 5. prosince 2007. Široké veřejnosti byl tento stroj formálně představen dne 24. února 2008, na americkém aerosalónu Heli-Expo 2008. Zde byla k vidění jeho 1:1 maketa. Na zmíněné výstavě se navíc podařilo uzavřít kontrakt se 13-ti zákazníky na celkem 111 sériových EC175. Na Airshow China 2008, která se konala v listopadu roku 2008 v Zhuhai, byla zase podepsána předběžná objednávka na pět těchto strojů s čínskou společností Longken General Aviation Corporation. Drak prvního prototypu vrtulníku typu EC175, PT1 (F-WWPB), byl zkompletován čínským závodem z Harbinu. Jeho konečnou montáž ale zajistil evropský smluvní partner, který jej převzal dne 15. listopadu 2008. Svůj první let tento stroj vykonal dne 4. prosince 2009. První oficiální let následoval 17. dne toho samého měsíce. V prosinci roku 2009 závod společnosti Eurocopter od Číňanů převzal též drak třetího prototypu, PT3 (F-WWOM). Třetí prototyp vrtulníku typu EC175 se od prototypu prvního odlišoval zejména instalací malých zaoblených svislých plošek na koncích VOP a do oblak se poprvé vydal dne 17. prosince 2010. Naproti tomu prototyp druhý, PT2, byl kompletně sestaven v ČLR. Přestože se měly dodávky sériových EC175 v základní modifikaci, která slouží k přepravě osob a nákladu mezi pevninou a ropnými těžařskými plošinami, k zákazníkům rozeběhnout již v roce 2013, typový certifikát tento stroj nakonec obdržel až v lednu roku 2014. Jedním z hlavních důvodů tohoto zpoždění se staly neúspěchy ve statických zkouškách ocasního nosníku, které byly realizovány v ČLR za přítomnosti specialistů evropské agentury EASA. Provoz prvního sériového EC175 byl zahájen v prosinci roku 2014. Provozovatelem tohoto stroje se přitom stala belgická společnost NHV (Noordzee Helikopters Vlaanderen). V roce 2015 byl vrtulník typu EC175 přeznačen na H175. Dle odhadů obou výrobců vrtulníku typu H175 (EC175) by se poptávka po vrtulnících této hmotnostní kategorie mohla v následujících 20-ti letech vyšplhat na 800 až 1 000 exemplářů. Čínským závodem z Harbinu by přitom mohla z tohoto počtu být vyrobena asi jedna třetina. Čínský prototyp vrtulníku typu H175 (EC175) byl dokončen v civilní verzi AC352 a široké veřejnosti byl poprvé prezentován v září roku 2015. Čínské AC352 (Z-15) počítají s derivátem francouzského turbohřídelového motoru typu Ardiden, který vešel ve známost pod označením WZ-16. Zmíněný motor by přitom měl v porovnání s kanadským typem PT6C-67E, se kterým počítají evropské H175 (EC175), mít nižší spotřebu (o 10%). Do oblak se prototyp vrtulníku typu AC352 (Z-15), který nese registraci B-00ZF, za pomoci motorů typu WZ-16 poprvé vydal dne 20. prosince 2016. Motor typu WZ-16 bude přitom certifikován jak v ČLR, tak i v Evropě, a to pod označením Ardiden 3C. Zatímco se završením evropské certifikace se počítá v roce 2017, čínský certifikát by měl motor typu WZ-16 obdržet v roce 2018. Úspěšné završení vývoje motoru typu WZ-16 přitom výrobci vrtulníku typu AC352 (Z-15) umožní se zcela vymanit ze závislosti na importu kontrolované techniky z USA.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva turbohřídelové motory typu Pratt & Whitney Canada PT6C-67E kanadské výroby s max. výkonem po 2 000 hp nebo dva turbohřídelové motory typu Dogan WZ-16 (Ardiden 3C) čínské výroby s max. výkonem po 2 000 hp

Kapacita:   14 až 16 osob, přepravovaných v kabině s rozměry 3,81 m x 2,13 m x 1,40 m

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru:  14,80 m
Ø ocasního rotoru: 3,20 m
Celková délka: 18,06 m
Délka trupu:   15,68 m
Výška: 5,34 m
Prázdná hmotnost: 4 750 kg
Max. vzletová hmotnost: 8 000 kg
Max. rychlost: 315 km/h
Praktický dostup:   5 720 m
Max. dolet:    1 250 km

 

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 31.12.2016