Changhe Z-11WA
Typ: taktická útočná-průzkumná modifikace lehkého víceúčelového vrtulníku typu Z-11
Určení: pozorování pozemního bojiště, předsunutý vzdušný průzkum, útoky na pozemní cíle v rámci přímé palebné podpory pozemních jednotek, boj s obrněnými vozidly protivníka, protiteroristické operace a boj s pašeráky
Odlišnosti od modelu Z-11:
- instalace otočného kulovitého pouzdra elektro-optického zaměřovacího systému na hřbetu přední části trupu, přímo před hřbetní nástavbou
- instalace pomocných „křídel“ s jedním párem zbraňových závěsníků na bocích střední části trupu, přímo za zadním párem dveří kabiny. Na zmíněné závěsníky lze umístit osm PTŘS typu HJ-8, dva raketové bloky s neřízenými raketami ráže 57 mm nebo dva střelecké kontejnery s 12,7 mm kulomety
- instalace nového lyžového podvozku s mírně větší výškou. Díky tomu tento model může operovat i z travnatých ploch.
- instalace nového přístrojového vybavení uvnitř pilotní kabiny. Součástí přístrojového vybavení pilotní kabiny tohoto modelu jsou též barevné multifunkční displeje.
Historie: Na počátku prvního desetiletí 21. století se společnost CAIC (Changhe Aircraft Industries Corporation) z Changhe korporace AVIC (Aviation Industry Corporation of China) z vlastní iniciativy pustila do prací na projektu útočné-průzkumné modifikace lehkého víceúčelového vrtulníku typu Z-11, který není ničím jiným, než bezlicenčním vývojovým derivátem francouzského vrtulníku typu Aérospatiale AS350B2 Ecureuil. Zmíněný model vešel ve známost jako Z-11WA a bylo jej možné považovat za čínský analog ozbrojeného průzkumného vrtulníku typu OH-58D Kiowa Warrior americké značky Bell, který primárně sloužil k vyhledávání a označování pozemních cílů v zájmu těžkých útočných vrtulníků řady AH-64 Apache. Vrtulník typu Z-11WA se vyznačuje instalací elektro-optického zaměřovacího systému na hřbetu přední části trupu a pomocných „křídel“ s jedním párem zbraňových závěsníků na bocích trupu. Uvnitř kabiny navíc tento model může přepravovat až šest plně vyzbrojených vojáků. Široké veřejnosti byl projekt vrtulníku typu Z-11WA poprvé prezentován na Airshow China 2002, která se konala v listopadu roku 2002 v Zhuhai ve formě zmenšeného modelu. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 27. prosince 2004. Protože PLA o vrtulník typu Z-11WA neprojevilo zájem, vývoj tohoto modelu nakonec nepřekročil prototypové stádium. Důvodem nezájmu o tento typ ze strany PLA byla přitom dostupnost výkonnějšího ozbrojeného vrtulníku typu Z-9WA z dílny společnosti HAIG (Harbin Aircraft Industry Group) z Harbinu.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden nebo dva piloti
Pohon: jeden turbohřídelový motor typu Zhuzhou WZ-8D (kopie francouzského typu Turboméca Arriel-1D) s max. výkonem 684 hp
Radar: žádný
Vybavení: elektro-optický zaměřovací systém neznámého typu. Otočné kulovité pouzdru tohoto zařízení se nachází na hřbetu přední části trupu, přímo před hřbetní nástavbou.
Kapacita: šest plně vyzbrojených vojáků
Výzbroj: dvě konzole pro čtyři PTŘS s poloautomatickým povelovým systémem dálkového navedení a přenosem naváděcích povelů po vodiči typu HJ-8, dva raketové bloky s neřízenými raketami ráže 57 mm nebo dva střelecké kontejnery s 12,7 mm kulomety, přepravované na jednom páru postranních trupových závěsníků
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 10,69 m |
Ø ocasního rotoru: | 1,86 m |
Celková délka: | 13,10 m |
Délka trupu: | 11,24 m |
Výška: | 3,14 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 14.10.2019