NPU/NAI Yan’an-2
Typ: lehký víceúčelový vrtulník
Určení: pohraniční hlídková činnost, výcvik jednotek SAR, spojovací úkoly, kultivace zemědělských ploch, požární hlídková činnost, rybolovný průzkum, geologický průzkum, inspekce komunikací a vedení vysokého napětí a vzdušné snímkování
Historie: Prvním a zároveň na dlouhou dobu jediným vrtulníkem vyráběným na území ČLR se stal vrtulník typu Z-5 (Hound A), který nebyl ničím jiným, než licenční kopií sovětského středně těžkého transportního vrtulníku typu Mil Mi-4 (Hound A) z počátku 50. let. Produkcí zmíněného stroje se přitom od konce roku 1963 zabýval závod z Harbinu. Vrtulník typu Z-5 (Hound A) se ale pro některé úkoly, jakými je např. hlídková činnost či spojovací úkoly, příliš nehodil, a to díky značným rozměrům a velké hmotnosti. Z tohoto důvodu se v roce 1965 v prostorách toho samého podniku rozeběhly práce na derivátu daleko lehčího a menšího třímístného Bellu 47G (H-13 Sioux) americké výroby, který vešel ve známost pod kódem „701“. Shodný rok byly zahájeny práce na projektu vrtulníku shodné kategorie též v institutu NPU (Northwest Polytechnic University). K projektu zmíněného stroje, který vešel ve známost jako Yan’an-2, se ale později připojil též institut NAI (Nanjing Aviation Institute). Zatímco třímístný vrtulník typu „701“ z dílny závodu z Harbinu vycházel, jak již bylo řečeno, z amerického Bellu 47G, dvoumístný vrtulník typu Yan’an-2 byl kvalitativně novým strojem. Vrtulník typu Yan’an-2 přitom obdržel klasicky koncipovaný nosný systém, který se sestával z třílistého nosného rotoru a dvoulisté vyrovnávací vrtule, trup poloskořepinové konstrukce s bohatě zasklenou kabinou se sedadly dvoučlenné posádky v přídi a pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu. Statické zkoušky neletového exempláře vrtulníku typu Yan’an-2 byly uskutečněny v roce 1967. První ze dvou letových prototypů tohoto stroje se ale díky celé řadě problémů technického rázu nakonec od země poprvé odpoutal až dne 4. září 1975. Vrtulník typu Yan’an-2 se ale na rozdíl od vrtulníku typu „701“, jehož prototyp poprvé vzlétl již v roce 1970, sériové výroby nedočkal. Jeden z prototypů tohoto stroje byl později, od roku 1983, využíván v roli vzdušné zkušebny nosného rotoru s listy kompozitní konstrukce.
Verze: žádné
Vyrobeno: tři prototypy (dva letové a jeden neletový pro statické zkoušky)
Uživatelé: žádní
Posádka: dva piloti
Pohon: jeden pístový motor typu Zhuzhou HS-6C (modifikace sovětského typu Al-14R) s max. výkonem 260 hp
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 10,00 m |
Ø ocasního rotoru: | ? |
Celková délka: | ? |
Délka trupu: | 8,00 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 1 155 kg |
Max. rychlost: | 190 km/h |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 230 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 19.7.2012