Shaanxi Baoji Hunting Eagle (Lie Ying)
Typ: lehký víceúčelový vírník; mírně upravená licenční kopie německého typu AutoGyro MTOsport
Určení: přeprava jednotek zvláštního učení na místo určení, evakuace jednotek zvláštního určení, vzdušný průzkum, hlídková činnost a útoky na pozemní cíle
Historie: V roce 1981 jistý Vang Pao založil v Shaanxi soukromou společnost Shaanxi Baoji Special Purpose Vehicles se zaměřením na produkci silničních vozidel. Na počátku 21. se nicméně do středu pozornosti Vang Pao dostaly též vírníky, tj. vzdušné prostředky s nepoháněnou rotující nosnou plochou. S touto technikou se konkrétně seznámil při svých návštěvách v USA. Zájem Vang Paoa o vírníky vyústil založením letecké divize společnosti Shaanxi Baoji Special Purpose Vehicles. Protože se stavbou vírníků tehdy ještě neměl žádné zkušenosti, rozhodl se do výrobního programu této své firmy nejprve zavést některý z již sériově vyráběných typů zahraniční konstrukce. Z toho samého důvodu navázal spolupráci s leteckou universitou z Nanjingu. Prvním produktem letecké divize společnosti Shaanxi Baoji Special Purpose Vehicles se konkrétně stala mírně upravená licenční kopie lehkého dvoumístného vírníku typu MTOsport německé značky AutoGyro GmbH. Zmíněný stroj vešel ve známost jako Lie Ying či Hunting Eagle a primárně byl určen pro policii. Svůj veřejný debut si zmíněný stroj odbyl v květnu roku 2012 na výstavě policejní techniky. Zmíněný exemplář vírníku typu Hunting Eagle měl na bocích trupu nápisy „Policie“ a instalaci čtyř malých reproduktorů. Společnost Shaanxi Baoji nejprve vyrobila deset továrních strojů. V červnu roku 2013 se zmíněné stroje i s továrními piloty zúčastnily vojenského cvičení v provincii Vnitřní Mongolsko. Tomu v červnu roku 2014 následovaly demonstrace na dalších dvou armádních vojenských cvičeních. Zmíněné prezentace podle všeho na čínské armádní představitele zapůsobily, neboť byl v červenci roku 2015 odsouhlasen nákup tří výrobních sérií těchto strojů pro speciální jednotky PLA. Sériové vírníky typu Hunting Eagle v barvách PLA byly poprvé identifikovány na počátku roku 2016. PLA přitom tyto stroje používá zejména k přepravě jednotek zvláštního učení na místo určení a evakuaci jednotek zvláštního určení. Kromě toho vírníky typu Hunting Eagle mohou provádět vzdušný průzkum, hlídkovou činnost a útoky na pozemní cíle za pomoci lehkých zbraní. Široké veřejnosti byl vírník typu Hunting Eagle v barvách PLA poprvé prezentován na vojenské přehlídce, která se konala dne 1. října 2019 k příležitosti oslav 70. výročí založení ČLR. Kromě PLA zmíněné stroje provozuje též čínská policie, minimálně v provincii Shaanxi.
Popis: Lehký víceúčelový vírník typu Hunting Eagle má dvoulistý nosný rotor s průměrem 8,4 m a třílistou tlačnou vrtuli. V přední části trupu tohoto stroje, který je opatřen zaoblenou snímatelnou kapotou kompozitní konstrukce, se nachází dvojice tandemově uspořádaných jednomístných kokpitů. Oba dva kokpity vírníku typu Hunting Eagle jsou řešeny jako otevřené a jsou opatřeny pouze větrnými štítky. Zatímco v předním kokpitu sedí pilot, v zadním kokpitu se nachází pracoviště pozorovatele. Pilot má přitom k dispozici pouze analogové přístroje. Naproti tomu na palubní desce pozorovatele se nachází jeden MFD. Přímo za zadním kokpitem se nachází nosník dvoulistého nosného rotoru. K zadní části nosníku nosného rotoru, na úrovni opěradla zadního sedadla, je uchycena pohonná jednotka v podobě 120 hp vzduchem chlazeného čtyřválce typu Rotax 914 rakouské výroby. Zmíněný motor roztáčí jednu třílistou vrtuli v tlačném uspořádání a využívá dvě palivové nádrže, které jsou umístěny pod zadním sedadlem. Ze zadání části trupu vírníku typu Hunting Eagle vybíhá nosník ocasních ploch. Ocasní plochy tohoto stroje sestávají z jedné lichoběžníkové svislé plochy (SOP) a jedné lichoběžníkové vodorovné plochy (VOP) s šípovou náběžnou a přímou odtokovou hranou. Ke koncům VOP, která má rozpětí 1,6 m, jsou navíc uchyceny štíhlé svislé stabilizační plošky s lichoběžníkovým tvarem. Vzletové a přistávací zařízení vírníku typu Hunting Eagle tvoří pevný tříbodový kolový podvozek příďového typu s rozchodem 1,8 m. Zatímco instalace příďového podvozku se nachází pod špicí trupu, na úrovni větrného štítku předního kokpitu, hlavní podvozky vystupují ze spodní partie boků zadní části trupu, na úrovni nosníku nosného rotoru.
Verze:
Hunting Eagle (dvoumístný) – základní modifikace vírníku typu Hunting Eagle s dvojicí otevřených tandemově uspořádaných kokpitů
Hunting Eagle (dvoumístný obojživelný) – modifikace dvoumístného vírníku typu Hunting Eagle s dvojicí plováků na místo tříbodového kolového podvozku příďového typu
Hunting Eagle (třímístný) – modifikace dvoumístného vírníku typu Hunting Eagle s dvoumístnou lavicí v zadním kokpitu na místo jednomístné sedačky. U tohoto modelu je navíc kapotou opatřena pouze špice trupu v oblasti před předním sedadlem. Do kapoty špice trupu tohoto modelu, která připomíná příď skútru, jsou navíc vetknuty dva reflektory. Zadní část trupu tohoto modelu se zadním kokpitem, palivovými nádržemi a motorem kapotu postrádá. Větrným štítkem je u tohoto modelu opatřen pouze přední kokpit. Zadní kokpit instalaci větrného štítku postrádá.
Hunting Eagle (třímístný ozbrojený) – ozbrojená modifikace třímístného vírníku typu Hunting Eagle s dvojicí zbraňových závěsníků před hlavním podvozkem, resp. pod palivovými nádržemi. Špice trupu tohoto modelu je navíc opatřena mohutnější kapotou, která se táhne až k opěradlu sedadla pilota. Kromě toho motor tohoto modelu roztáčí čtyřlistou (a nikoliv třílistou) vrtuli.
Vyrobeno: ?
Uživatelé: ČLR (policie a armáda)
Hunting Eagle (dvoumístný)
Posádka: pilot a pozorovatel
Pohon: jeden pístový motor typu Rotax 914 rakouské výroby s max. výkonem 120 hp
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 8,40 m |
Rozpětí ocasních ploch: | 1,60 m |
Délka: | 5,10 m |
Šířka trupu: | 0,60 m |
Výška: | 2,70 m |
Prázdná hmotnost: | 305 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 560 kg |
Max. užitečné zatížení: | 250 kg |
Max. rychlost: | 185 km/h |
Praktický dostup: | 3 800 m |
Max. dolet: | 600 km |
Vytrvalost: | 4 až 5 h |
Délka rozjezdu a doběhu: | 20 až 80 m |
Poslední úpravy provedeny dne: 9.10.2019