1. AFAMF Hummingbird (Fengniao)

Typ:  experimentální vrtulník

Určení:  ověření koncepce vrtulníku s dvojicí koaxiálních (souosých) protiběžných nosných rotorů

Historie:  V roce 1944 měl ředitel 1. AFAMF (1. Air Force Aircraft Manufacturing Factory) a konstruktér cvičného dvouplošníku typu Suzhou a stíhacího jednoplošníku typu XP-0 (derivát amerického typu Curtiss Hawk 75), Zhu Jiaren, možnost shlédnou prezentaci amerického vrtulníku typu Sikorsky XR-4 na základně Kunming v Yunnanu. Demonstrace vrtulníku typu XR-4 přitom zmíněného konstruktéra natolik uchvátila, že se následně pustil do prací na vrtulníku vlastní konstrukce. Zatímco vrtulníky značky Sikorsky měly klasickou koncepci s jedním nosným rotorem a jednou vyrovnávací vrtulí, Zhu se rozhodl svůj vrtulník opatřit dvojicí dvoulistých koaxiálních souosých protiběžných nosných rotorů. To přitom eliminovalo nutnost použít vyrovnávací vrtuli. Životaschopnost takto koncipovaného vrtulníku si Zhu ještě ten samý rok ověřil za pomoci funkčního 1:10 modelu. Následující dva roky se zmíněný konstruktér zabýval zdokonalováním konstrukce svého vrtulníku dle poznatků, které načerpal studiem zahraničních materiálů o vrtulníkové technice. Po ukončení bojů druhé světové války se totiž informace o konstrukci letecké a vrtulníkové techniky staly více dostupné. První prototyp vrtulníku z dílny Zhu Jiarena byl znám jako Hummingbird Type A brány závodu 1. AFAMF opustil v březnu roku 1948. Zmíněný stroj se přitom stal vůbec prvním vrtulníkem vyrobeným na území Číny. Prototyp Hummingbird Type A měl krátký hranatý trup s tupou „špicí“ a plynule se zmenšujícím průřezem směrem k zádi a byl opatřen pevným tříbodovým kolovým podvozkem příďového typu. Zatímco příďový podvozek se nacházel pod tupou špicí trupu, nohy hlavních podvozků prototypu Hummingbird Type A, které měly tvar pyramidy, byly uchyceny k bokům zadní části trupu, na úrovni nosných rotorů. V přední části trupu tohoto stroje se nacházel jednoduše zařízený jednomístný kokpit. Vstup do kokpitu byl umístěn na levoboku a byl řešen jako otevřený. Pravobok kokpitu prototypu Hummingbird Type A zaujímala v celé ploše dvojice rozměrných oken s trojúhelníkovým tvarem. Čelní zasklení kokpitu tohoto stroje se omezovalo na jedno rozměrné okno se zaobleným profilem. V zadní části trupu prototypu Hummingbird Type A byl umístěn pohonný, hnací a palivový systém. Oba dva dvoulisté protiběžné rotory zmíněného stroje přitom roztáčel jeden 125 hp vzduchem chlazený pětiválec typu Kinner B-5 americké výroby. Ocasní nosník a ocasní plochy prototyp Hummingbird Type A postrádal. Po realizaci pozemních zkoušek se rozeběhly zkoušky ve visu. Pro potřeby počáteční fáze zkoušek ve visu byl prototyp Hummingbird Type A z bezpečnostních důvodů přivázán za tříbodový podvozek k zemi. První pokus o výstup do malé výšky nad VPD ale skončil katastrofou. Když prototyp Hummingbird Type A dosáhl výšky 1 m, náhle se naklonil pod úhlem 8° směrem dopředu. Přitom se kolík, ke kterému byl uvázán k zemi pravým podvozkem, uvolnil. Následkem toho se prototyp Hummingbird Type A naklonil na levobok. Přitom zavadil otáčejícími se rotory o zem. To vedlo k jeho úplné destrukci. Pilot tuto nehodu naštěstí ustál jen s lehkými raněními. Zmíněná nehoda byla připsána nevhodnému složení zeminy v místě testu, neboť nebyla schopna ustát tažnou sílu od pohonného systému zmíněného stroje, což vedlo k vytržení kotvícího kolíku. V červenci roku 1948 byl dokončen druhý prototyp vrtulníku typu Hummingbird. Zmíněný stroj vešel ve známost jako Hummingbird Type B a měl modifikovanou konstrukci draku. Jeho trup měl více zaoblený profil. Na bocích špice trupu prototypu Hummingbird Type B, přímo pod čelním oknem se navíc nacházel jeden pár dodatečných oken s hranatým profilem. Díky tomu měl pilot z kabiny prototypu Hummingbird Type B lepší výhled do dolní polosféry. Zmíněný stroj byl údajně vyhrazen pouze pro pozemní testy, zátěžové zkoušky jednotlivých agregátů a studium točivého momentu od nosných rotorů. Dle některých zdrojů měl prototyp Hummingbird Type B údajně též s úspěchem projít upoutanými zkouškami ve visu. K tomu se ale historikům nepodařilo nalézt žádné přímé důkazy. Mezitím v Číně opět propukla občanská válka mezi komunisty (Kungčchantang), kteří byli vedeni Mao Ce-tungem, a nacionalisty (Kuomintang), kterou přerušila druhá světová válka. Zmíněný válečný konflikt totiž komunisty a nacionalisty donutil k dočasné spolupráci. Občanská válka mezi oběma zmíněnými stranami prakticky skončila vítězstvím komunistů, kteří převzali kontrolu nad celou pevninskou Čínou a dne 1. října 1949 zde vyhlásili Čínskou lidovou republiku (ČLR). Naproti tomu nacionalisté se stáhli na ostrov Taiwan. Vzhledem k tomu, že byl Zhu Jiaren uznávaným konstruktérem, byl vládou nacionalistů převelen do 3. AFAMF (3. Air Force Aircraft Manufacturing Factory), která se nacházela na Taiwanu. Přitom mu nebylo dovoleno si vzít prototyp Hummingbird Type B sebou, neboť nacionalistická vláda současně rozhodla, že se stane majetkem 1. AFAMF. O dalších osudech tohoto stroje není nic známo. Podle všeho byl ale zničen dělníky 1. AFAMF, aby se nedostal do rukou komunistů, popř. byl uschován v nějaké jeskyni, kde pak podlehl zkáze. Na svém novém působišti, na Taiwanu, Zhu vyprojektoval a postavil ještě jeden vrtulník. Zmíněný stroj vešel ve známost jako CJC-3 a po vzoru vrtulníků americké značky Piasecki byl opatřen dvojicí tandemově uspořádaných rotorů. Zkoušky tohoto dvoumístného stroje se přitom rozeběhly v roce 1952. Vývoj vrtulníku typu CJC-3 ale nakonec nepřekročil prototypové stádium.

Verze:

Hummingbird Type A – první prototyp vrtulníku typu Hummingbird. Trup tohoto stroje měl hranatý profil. Čelní zasklení kokpitu prototypu Hummingbird Type A se omezovalo na jedno rozměrné okno se zaobleným profilem.

Hummingbird Type B – druhý prototyp vrtulníku typu Hummingbird. Trup tohoto stroje měl zaoblený profil. Čelní zasklení kokpitu prototypu Hummingbird Type B bylo rozšířeno o dvojici postranních okének s hranatým profilem. Zmíněná okénka se přitom nacházela na bocích špice trupu, přímo pod čelním oknem.

Vyrobeno:  dva prototypy

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       jeden pístový motor typu Kinner B-5 americké výroby s max. výkonem 125 hp

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Ø nosných rotorů:  7,62 m
Délka trupu:   2,34 m
Výška: 2,63 m
Prázdná hmotnost: 590 kg
Max. vzletová hmotnost: 726 kg
Max. rychlost: 136 km/h
Praktický dostup:   910 m
Max. dolet:    219 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 20.9.2024