Changhe CA109
Typ: lehký víceúčelový vrtulník uzpůsobený pro činnost za všech meteorologických podmínek ve dne i v noci; na základě licence vyráběná kopie britsko-italského vrtulníku typu Agusta-Westland A109E Power
Určení: přeprava osob a lehkého nákladu na krátké vzdálenosti, pátrací a záchranná činnost, policejní úkoly a rychlá letecká záchranná služba
Historie: V listopadu roku 2004 byla podepsána smlouva mezi britsko-italským vrtulníkovým výrobcem Agusta-Westland a čínským konsorciem AVIC (Aviation Industries of China) o společném postupu při sériové výrobě lehkého víceúčelového vrtulníku typu A109E Power. Zatímco závod společnosti CHAIC (Changhe Aircraft Industries Group) z Changhe konsorcia AVIC se tímto zavázal výrobou draků, evropské konsorcium Agusta-Westland dostalo kromě dodávek pohonných jednotek a avioniky na starost též výcvik letového a pozemního personálu a v neposlední řadě též provádění technické asistence. Vrtulníky typu A109E čínské výroby nesou označení CA109 a jsou určeny výhradně pro čínský civilní trh. Krytí celého programu CA109 bylo přitom mezi oba smluvní partnery, Agusta-Westland a AVIC, rozděleno v poměru 60 : 40. První sériový exemplář vrtulníku typu CA109 brány závodu společnosti CHAIC opustil v roce 2006. Do dnešních dnů zde bylo postaveno celkem 26 těchto strojů.
Verze: -
Vyrobeno: 26 sériových strojů
Uživatelé: pouze ČLR
Posádka: jeden pilot
Pohon: dva turbohřídelové motory typu Pratt & Whitney Canada PW206C kanadské výroby s max. výkonem po 640 hp
Kapacita: osm osob nebo dva ležící ranění s dvoučlenným lékařským doprovodem
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Ø nosného rotoru: | 11,00 m |
Ø ocasního rotoru: | 2,00 m |
Celková délka: | 13,04 m |
Délka trupu: | 11,45 m |
Výška: | 3,50 m |
Prázdná hmotnost: | 1 570 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 2 850 kg |
Max. rychlost: | 285 km/h |
Praktický dostup: | 5 060 m |
Max. dolet: | 965 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 8.2.2014