Irkut MS-21-310RUS

 
 

Typ:  „rusifikovaná“ modifikace středně těžkého dopravního letounu typu MS-21-310. U tohoto modelu jsou všechny importované komponenty nahrazeny komponentami ruské výroby.

Určení:  přeprava osob na krátkých a středních tratích

Odlišnosti od letounu MS-21-310:

- instalace modifikovaného křídla. Kompozitní křídlo tohoto modelu je kompletně zhotoveno z tuzemských konstrukčních materiálů. Naproti tomu materiály, ze kterých je vyrobeno křídlo prototypů modelu MS-21-310, jsou produkty americké firmy Hexcel a japonské firmy Toray.

- instalace součástek a palubních systémů tuzemské výroby na místo importovaných komponent

Historie:  Vývoj dopravních letounů řady MS-21 se již od konce roku 2018 potýká se sankcemi ze strany západních zemí. Západní sankce přitom nejprve, v lednu roku 2019, zastavily dodávky komponent kompozitu pro celokompozitní křídlo tohoto stroje od americké firmy Hexcel a japonské firmy Toray. To si vyžádalo pro kompozit, ze kterého je zhotoveno křídlo letounu typu MS-21, vyvinout vlastní komponenty. Jako první přitom křídlo zhotovené z tuzemských konstrukčních materiálů obdržel letoun MS-21-300 (73361), který brány závodu Irkut opustil dne 29. listopadu 2021. Daleko drastičtější dopad měly ale na celý program MS-21 sankce, které byly uvaleny na Rusko za invazi na Ukrajinu, zahájenou dne 24. února 2022. Důvodem toho je skutečnost, že se na konstrukci letounu typu MS-21 z cca 30-ti až 40-ti % podílejí komponenty zahraniční výroby. Díky tomu tento stroj není v původní podobě vůbec možné zavést do výroby, a to ani ve verzi MS-21-310, která je poháněna tuzemskými motory typu PD-14, natož pak ve verzi MS-21-300, jejíž pohon obstarávají motory typu PW1400G-JM americké značky Pratt & Whitney. Přímou reakcí na tuto nemilou skutečnost se stal model MS-21-310RUS, u kterého mají být všechny importované komponenty nahrazeny tuzemskými výrobky. Celkem se přitom jedná o 82 položek, včetně pilotních sedaček, různých součástek kabiny cestujících, zasklení okének pilotní kabiny a kabiny cestujících, podvozkových kol a brzd, pomocné palubní energetické jednotky a různých součástek systému osvětlení, elektrického systému, palivového systému, hydraulického systému, protipožárního systému, kyslíkového systému a avioniky. Konstruktérské dokumentace „rusifikovaného“ MS-21-310RUS měly být dokončeny do dubna roku 2023. Poté by měl být prototyp MS-21-310 (73055) přelétnut ze Žukovského do Irkutska, za účelem náhrady importovaných systémů domácími analogy. U zmíněného stroje ale nebudou nahrazeny úplně všechny importované komponenty. U prototypu MS-21-310 (73055) mělo dojít k náhradě pouze těch komponent, jejichž domácí analogy měly mít v roce 2023 již za sebou všechny kritické testy.  Ke svému prvnímu letu se přitom takto modifikovaný prototyp MS-21-310 (73055) měl vydat nejpozději dne 15. listopadu 2023. Jako první bude kompletně „rusifikován“ až letoun MS-21-300 (73361), tj. první a současně jediný dokončený sériový exemplář modelu MS-21-300. Náhrada všech importovaných komponent, včetně motorů, má přitom u tohoto letounu být završena do 15. dubna 2024. Na programu MS-21-310RUS se ale bude podílet též čtvrtý prototyp letounu typu MS-21-300 (73056). Za jeho pomoci budou konkrétně certifikovány prostředky pro nouzové opuštění kabiny. Certifikační zkoušky motoru typu PD-14 měly být završeny v polovině listopadu roku 2023. Ve stejnou dobu měla být dokončena též certifikace kompozitního křídla z tuzemských konstrukčních materiálů. Součástí certifikačních zkoušek takto modifikovaného křídla se mělo stát celkem 10 zkušebních letů. Certifikační zkoušky letounu typu MS-21-310RUS měly být završeny do konce listopadu roku 2024. Konstrukční certifikát měl být tomuto modelu vystaven nejpozději do 25. prosince 2024. Krátce nato mělo být prvních šest sériových strojů dodáno prvnímu zákazníku. Prvním provozovatelem letounu typu MS-21-310RUS se stane Aeroflot, jehož součástí jsou aerolinky Rossija GTK. Aeroflot si přitom v září roku 2022 objednal celkem 210 letounů typu MS-21, spolu s 89-ti letouny typu SuperJet New a 40-ti letouny typu Tu-214. Na konci roku 2022 se v prostorách závodu Irkut nacházely zkompletované draky tří sériových strojů. Draky dalších dvou letounů typu MS-21-310RUS se tehdy nacházely ve fázi montáže. Pro další sériový exemplář tohoto stroje již zde byly k dispozici některé agregáty. Zahájení letových zkoušek prvních třech sériových strojů bylo naplánováno na červen, červenec a září roku 2024. Dle výrobních plánů z konce roku 2022 mělo být do konce roku 2024 vyrobeno 6 letounů typu MS-21-310RUS. V roce 2025 měla být roční výrobní kapacita zmíněného podniku navýšena na 12 letounů, v roce 2026 na 22 letounů, v roce 2027 na 36 letounů, v roce 2028 na 50 letounů a v roce 2029 na 72 letounů. Tyto plány se ale ukázaly být více než nerealistickými. Na počátku roku 2024 bylo proto Ministerstvem obchodu a průmyslu a korporací Rostec oficiálně oznámeno, že budou dodávky prvních sériových letounů typu MS-21-310RUS uskutečněny až v roce 2025 nebo 2026. To samé se přitom týká též letounů typu SuperJet New, Tu-214 a Il-114-300. Aby toho nebylo málo, tak všechny výše uvedené letouny výkonnostními a provozními parametry zaostávají za parametry, které byly původně deklarovány výrobcem. Hlavním nedostatkem letounu typu MS-21-310RUS je přitom vysoká hmotnost draku. Díky náhradě importovaného kompozitu kompozitem tuzemské výroby a importovaných palubních systémů systémy domácí výroby totiž hmotnost tohoto modelu proti modelu MS-21-300, v jehož konstrukci a vybavení našly široké zastoupení importované komponenty, vzrostla o celých 5 750 kg. To přitom vedlo k poklesu doletu v konfiguraci s max. užitečným zatížením na necelých 2 800 km (dle některých zdrojů dokonce na méně než 2 000 km) a dostupu na pouhých 7 000 m.

Verze:  -

Vyrobeno:  rozestavěny dva prototypy (jejich základem se stane první prototyp letounu typu MS-21-310 a jediný sériový exemplář letounu typu MS-21-300) a šest sériových strojů

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva dvouproudové motory typu Aviadvigatěl PD-14 s max. tahem po 14 000 kp

Radar:        povětrnostní radiolokátor, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    163, 181 nebo 211 osob (užitečné zatížení tohoto modelu činí 22 600 kg)   


 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 35,90 m 
Délka:   42,30 m
Výška: 11,50 m 
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Cestovní rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 



Poslední úpravy provedeny dne: 6.3.2024