Xian MA60H
Typ: námořní hlídková modifikace lehkého regionálního dopravního letounu typu MA60
Určení: ostraha teritoriálních vod
Odlišnosti od letounu MA60:
- instalace otočné kulovité věžičky elektro-optického pozorovacího systému pod modifikovanou špicí trupu s větší délkou a robustnějším profilem
- instalace rozměrného polokapkovitého krytu antény pátracího radiolokátoru na břichu střední části trupu, na úrovni křídla
- instalace jednoho páru závěsníků, které slouží k přepravě přídavných palivových nádrží, pod vnějšími částmi křídla
Historie: Námořní hlídkový speciál typu MA60H, který není ničím jiným, než modifikací dvoumotorového turbovrtulového regionálního dopravního letounu typu MA60 vycházejícího ze sovětského letounu typu An-24 (Coke), vzešel ze zadání SOA (State Oceanic Administration). SOA vzniklo dne 4. ledna 1964 a jeho posláním se stala ochrana životního prostředí, vymáhání námořního práva a provádění výzkumných prací v čínských teritoriálních vodách. V roce 2013 navíc pod velení SOA přešla CCG (China Coast Guard), původně námořní pobočka MPS (People Armed Police) zodpovědná za pátrací a záchranná činnost a vymáhání práva v teritoriálních vodách (včetně boje s pašeráky), a CMS (China Marine Surveillance), polovojenská námořní organizace zodpovědná za ostrahu čínských teritoriálních vod. Vývoj speciálu typu MA60H byl zahájen někdy okolo roku 2013. Jediný známý exemplář tohoto speciálu (B-5002) byl dokončen v říjnu roku 2016 a v dubnu roku 2017 byl předán CMS. Do výzbroje CMS, resp. Jižní divize CMS, byl ale oficiálně zařazen až dne 19. června toho samého roku. Tehdy přitom šlo o zdaleka největší letoun v barvách CMS. Domovskou základnou letounu MA60H (B-5002) se stalo letiště Bo’ao, které se nachází na ostrově Hainan. Odtud tento stroj může podnikat hlídkové lety nad vodami Jihočínského moře.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně jeden exemplář
Uživatelé: ČLR (CMS)
Posádka: ?
Pohon: dva turbovrtulové motory typu Pratt & Whitney Canada PW127J kanadské výroby s max. výkonem po 2 880 hp
Radar: pátrací radiolokátor neznámého typu, instalovaný pod polokapkovitým krytem nacházejícím se na břichu střední části trupu, na úrovni křídla
Vybavení: elektro-optický pozorovací systém neznámého typu. Kulovitá věžička s optikou zmíněného systému se nachází pod špicí trupu.
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 29,20 m |
Délka: | ? |
Výška: | 8,85 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | 2 450 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 28.10.2018