Shaanxi Y-9G (GaoXin 11)

Typ:  speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-9 (Claw) určená pro vedení radioelektronického boje (REB)

Určení:  rušení radiolokačních stanic a spojovacích prostředků protivníka

Odlišnosti od letounu Y-9 (Claw):

- instalace nevelkého polokapkovitého dielektrického krytu na břichu přední části trupu, přímo za příďovým krytem povětrnostního radiolokátoru, na místo kulovitého krytu elektro-optického pozorovacího systému

- absence všech postranních kulatých okének

- instalace jednoho páru podlouhlých rozměrných vystouplých dielektrických krytů (s rovnou horní a dolní hranou a zaoblenou přední a zadní hranou) na bocích přední části trupu, přímo mezi vstupními dveřmi a křídlem

- instalace jednoho páru vystouplých dielektrických krytů s oválným obrysem na bocích zadní přední části trupu, přímo za křídlem

- instalace jednoho páru rozměrných dielektrických panelů s tvarem obdélníku na bocích zadní části trupu, na úrovni protáhlého „předkýlu“ SOP. Zmíněné panely jsou součástí potahu a nikterak nevystupují nad obrys trupu.

- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.

- odlišný tvar a menší rozměry dielektrického krytu tvořícího zakončení trupu. Záďový dielektrický kryt tohoto modelu má oválný a nikoliv kruhový průřez a menší délku.

- instalace jednoho páru polokulovitých dielektrických krytů pod konci křídla

- instalace jednoho páru vertikálních deskových antén s obdélníkovým tvarem na bocích SOP, přímo před směrovým kormidlem. Zmíněné antény jsou k bokům SOP uchyceny za pomoci dvou krátkých nad sebou umístěných horizontálních pylonů.

- instalace řady břitových antén na břichu trupu, v oblasti mezi příďovým a hlavním podvozkem

- instalace válcovitého dielektrického pouzdra na vrcholu SOP

- absence svislých stabilizačních plošek s tvarem šestiúhelníku nacházejících se na koncích VOP

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-9 (Claw) se stal základem hned několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení Y-9G a slouží k vedení radioelektronického boje (REB). Speciál typu Y-9G je nástupcem speciálu typu Y-8G (Mouse), který vychází z čtyřmotorového turbovrtulového transportního letounu typu Y-8F-400 (Cub). Zmíněný speciál byl poprvé identifikován v dubnu roku 2014. V červenci roku 2018 se ve výzbroji PLAAF nacházely nejméně dva tyto stroje (rudá 31017 a 31018). To dokládají satelitní snímky letecké základny Dingxin. V říjnu roku 2020 byl identifikován další sériový Y-9G (rudá 31110), a to při průzkumné misi poblíž Taiwanu. Od října roku 2020 je známa existence dalšího tohoto stroje (rudá 31019). V současnosti se tedy ve výzbroji PLAAF nacházejí nejméně čtyři speciály typu Y-9G. Široké veřejnosti byl letoun typu Y-9G poprvé prezentován na vojenské přehlídce, která se konala dne 1. října 2019 k příležitosti oslav 70. výročí založení ČLR.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně čtyři exempláře

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp          

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: cca 40 m
Délka:   cca 36 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 28.10.2020