Shaanxi Y-9LG (GaoXin 13)
Typ: speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-9 (Claw) určená pro vedení radioelektronického boje (REB)
Určení: rušení radiolokačních stanic a spojovacích prostředků protivníka
Odlišnosti od letounu Y-9 (Claw):
- výrazně větší rozměry ogiválního příďového trupového dielektrického krytu
- instalace nevelkého polokapkovitého dieletrického krytu na břichu přední části trupu, v oblasti před příďovým podvozkem, na místo otočného kulovitého krytu elektro-optického systému
- instalace rozměrného polokapkovitého dielektrického krytu antény SATCOM na hřbetu přední části trupu, přímo před křídlem
- instalace krátkého vanovitého dielektrického krytu s oválným půdorysem na břichu přední části trupu, v oblasti mezi příďovým podvozkem a křídlem
- instalace podlouhlého štíhlého hranatého člunovitého krytu (s nevelkým lapačem chladícího vzduchu v čele, nevelkým vývodem ohřátého vzduchu na zádi a dielektrickými panely na bocích) na hřbetu zadní části trupu, v oblasti za křídlem. Zmíněný kryt je k hřbetu trupu tohoto modelu uchycen za pomoci soustavy vysokých štíhlých nosníků s tvarem obráceného písmene „V“. Jedná se o obdobnou konstrukci jako u AWACS speciálu typu Y-8W/KJ-200 (Moth).
- vestavba rozměrných lichoběžníkových dielektrických panelů do potahu boků zadní části trupu, na úrovni „předkýlu“ svislé ocasní plochy
- instalace čtyř tandemově uspořádaných břitových antén na břichu ocasní části trupu
- odlišný tvar a menší rozměry dielektrického krytu tvořícího zakončení trupu. Záďový dielektrický kryt tohoto modelu má oválný a nikoliv kruhový průřez a menší délku. Pod záďovým trupovým aerodynamickým krytem tohoto modelu, přímo před záďovým trupovým dielektrickým krytem, se navíc nachází nevelký polokapkovitý dielektrický kryt.
- instalace zaobleného pouzdra z dielektrického materiálu na vrcholu svislé ocasní plochy
- instalace lichoběžníkových svislých ploch na koncích vodorovné ocasní plochy s výrazně většími rozměry
- zredukovaný počet postranních kulatých okének na dva páry
- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.
Historie: Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-9 (Claw) se stal základem hned několika vojenských speciálů. Jeden z nich údajně nese označení Y-9LG a podle všeho slouží k rušení radiolokačních stanic protivníka. Prototyp tohoto modelu byl postaven v roce 2016 a poprvé byl identifikován na satelitním snímku letiště institutu CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu z prosince roku 2017. Původně se mělo za to, že je letoun typu Y-9LG pokročilou modifikací AWACS speciálu typu Y-8W/KJ-200 (Moth) a že nese označení KJ-200A. Důvodem toho byla skutečnost, že je opatřen identickým hřbetním krytem antény, jaký má anténa radarového systému právě tohoto stroje. První informace o tom, že se ve skutečnosti jedná o variantu letounu typu Y-9 (Claw) pro vedení REB se objevily teprve až v září roku 2023. Ze snímku z února roku 2022 bylo možné odvodit, že tehdy již probíhaly přípravy prvního exempláře tohoto modelu k předání PLAAF. V lednu roku 2023 byl letoun typu Y-9LG poprvé zachycen za letu v barvách PLAAF. To dokládá, že se tento model již nachází v operační službě.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp a nejméně jeden sériový stroj
Uživatelé: ČLR (PLAAF)
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp
Radar: povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu
TTD: | |
Rozpětí křídla: | cca 40 m |
Délka: | cca 36 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 10.9.2023