Shaanxi KJ-700 (GaoXin 16)

Typ:  speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-9 (Claw) zastávající roli vzdušného stanoviště řízení a včasné výstrahy (AWACS)

Určení:  vyhledávání a sledování vzdušných, pozemních a hladinových cílů, provádění radiotechnického průzkumu, vyhodnocování situace na bojišti, předávání získaných informací pozemním velitelstvím v reálném čase a řízení činnosti pilotovaných i bezpilotních bojových letounů

Odlišnosti od letounu Y-9 (Claw):

- instalace radarového systému AWACS neznámého typu, který využívá anténu s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA). Zmíněná anténa se sestává ze dvou plošných modulů, které jsou instalovány uprostřed otočného krytu s tvarem disku „zády“ směrem k sobě. Otočný kryt antény radiolokačního systému tohoto stroje je přitom uchycen k hřbetu zadní části trupu, přímo za křídlem, za pomoci vysokých obdélníkových pylonů, které při pohledu zepředu zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru obráceného písmene „V“. K hřbetu diskovitého krytu antény radiolokačního systému tohoto stroje je navíc uchycen kryt antény SATCOM s kruhovým půdorysem.

- instalace pracovních konzol operátorů uvnitř bývalého nákladového prostoru

- zredukovaný počet postranních kulatých okének a postranních nouzových výstupů

- vestavba mohutného vystouplého náprstkovitého krytu optiky dálkového elektro-optického sledovacího systému do modifikované špice trupu

- instalace rozměrného polokapkovitého dielektrického krytu na břichu přední části trupu, přímo před příďovým podvozkem, na místo kulovitého krytu elektro-optického pozorovacího systému

- instalace jednoho páru vystouplých protáhlých hranatých dielektrických krytů antén kategorie AESA radiolokátoru s bočním vyzařováním na bocích zádě trupu

- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.

- odlišný tvar a menší rozměry dielektrického krytu tvořícího zakončení trupu. Záďový dielektrický kryt tohoto modelu má oválný a nikoliv kruhový průřez a menší délku.

- instalace dvou rozměrných lichoběžníkových stabilizačních ploch po stranách břicha ocasní části trupu alá KJ-500

- instalace plochých dielektrických krytů pod konci křídla alá Y-9JZ (Mork)

- instalace modifikovaných svislých plošek (s tvarem šestiúhelníku) s větší výškou na koncích vodorovné ocasní plochy

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-9 (Claw) se stal základem několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení KJ-700 a zastává roli vzdušného stanoviště řízení a včasné výstrahy (AWACS). Speciál typu KJ-700 je po hned speciálu typu KJ-500 druhým AWACS speciálem na bázi letounu typu Y-9 (Claw) v celkovém pořadí. Radiolokační systém tohoto stroje pracuje ve dvou frekvenčních pásmech a využívá dva plošné anténní moduly kategorie AESA, které jsou umístěny „zády“ směrem k sobě uvnitř otočného krytu s tvarem disku. Jedná se o podobné řešení jako u radiolokačního systému palubního AWACS speciálu typu KJ-600. Naproti tomu radiolokační systém speciálu typu KJ-500 využívá trojici plošných AESA modulů, které zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru rovnoramenného trojúhelníku a jsou umístněny uvnitř pevného (neotočného) diskovitého krytu. Na bocích zadní části trupu speciálu typu KJ-700 se nacházejí, stejně jako u speciálu typu KJ-500, ploché vystouplé kryty antén. Zmíněné postranní trupové kryty jsou v porovnání s postranními kryty speciálu typu KJ-500 mnohonásobně větší a ukrývají antény kategorie AESA radiolokátoru s bočním vyzařováním. Další antény blíže nespecifikovaných systémů se nacházejí v polokapkovitém „podbradku“, na koncích křídla a v koncovém trupovém aerodynamickém krytu. Uvnitř náprstkovitého krytu, který vystupuje ze špice trupu, je zase instalována optika dálkového elektro-optického sledovacího systému. Ten přitom podle všeho slouží k vyhledávání a sledování letounů kategorie stealth, bezpilotních vzdušných prostředků a řízených střel, včetně balistických řízených střel, stejně jako pozemních a hladinových cílů. Letoun typu KJ-700 se stal prvním AWACS speciálem na světě s radiolokačním systémem pracujícím ve dvou frekvenčních pásmech, který navíc podle všeho disponuje pokročilou schopností vyhledávat a sledovat letouny kategorie stealth a řízené střely. Díky instalaci radiolokátoru s bočním vyzařováním a dálkového elektro-optického sledovacího systému je tento speciál schopen vyhledávat a sledovat nejen vzdušné cíle, ale i cíle pozemní a hladinové. Kromě toho letoun typu KJ-700 může též provádět radiotechnický průzkum, resp. lokalizovat zdroje elektromagnetického záření protivníka, jakými jsou různé radiolokátory a vysílače, na velké vzdálenosti. Zmíněný stroj bude ale podle všeho moci též zastávat poslání vzdušného velitelského stanoviště a komunikačního centra. Speciál typu KJ-700 byl poprvé identifikován na satelitním snímku podnikového letiště společnosti SAC (Shaanxi Aircraft Corporation) z prosince roku 2020. Na satelitním snímku toho samého letiště z června roku 2023 se již nacházely dva letouny tohoto typu. V červnu roku 2024 se na internetu objevila první fotografie operačního exempláře speciálu typu KJ-700. Konkrétně se jednalo o letoun ze stavu blíže neuvedeného útvaru PLANAF, které bázuje na severovýchodě ČLR. Námořní KJ-700 podle všeho nesou označení KJ-700H a ze zmíněné základny mohou podnikat hlídkové lety okolo vzdušného prostoru Jižní Koreje a Japonska. V dubnu roku 2025 byl jeden námořní KJ-700H zachycen při misi zaměřené na monitorování testů balistických střel KLDR.

Verze:

KJ-700 – modifikace letounu typu KJ-700 pro PLAAF

KJ-700H? – modifikace letounu typu KJ-700 pro PLANAF

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  ČLR (PLANAF)

 

 

 

 

Posádka:   ?

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp

Radar:        - radiolokátor systému AWACS neznámého typu. Zmíněný radar využívá anténu kategorie AESA, která je instalovaná uvnitř otočného čočkovitého krytu uchyceného za pomoci vysokých pylonů k hřbetu zadní části trupu, v oblasti za odtokovou hranou křídla.

                  - radiolokátor s bočním vyzařováním neznámého typu. Zmíněný radar využívá antény kategorie AESA, které jsou instalovány pod vystouplými protáhlými hranatými dielektrickými kryty nacházejícími se na bocích zadní části trupu.

                

 

TTD:     
Rozpětí křídla: cca 40 m
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 22.4.2025