Shaanxi Y-8DZ / GaoXin 1 mod

Typ:  speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-8F-200 (Cub) určená pro vedení radiotechnického průzkumu (ELINT)

Určení:  provádění radiotechnického průzkumu

Odlišnosti od letounu Y-8F-200 (Cub):

- zredukovaný počet postranních kulatých okének

- absence záďových nákladových vrat (tvar zadní části trupu ale zůstal zachován)

- instalace dvou párů protáhlých vystouplých dielektrických krytů na bocích trupu, po jednom na bocích přední části trupu, přímo za vstupními dveřmi, a na bocích zadní části trupu, na úrovni protáhlého „předkýlu“ SOP alá námořní Y-9DZ. Zadní pár zmíněných krytů je přitom mírně větší než ten přední.

- instalace protáhlého dielektrického člunovitého krytu na břichu přední části trupu, přímo za příďovým podvozkem alá Y-8CB

- instalace soustavy břitových antén na břichu střední části trupu, na úrovni podvozkových gondol, resp. přímo za břišním člunovitým krytem

- instalace řad břitových antén na hřbetu zadní části trupu, podél obou boků „předkýlu“ SOP

- instalace řady břitových antén na obou bocích zadní části trupu, přímo za zadním párem vystouplých postranních dielektrických krytů

- instalace čtyř břitových antén na břichu zadní části trupu, na pozici zrušených záďových nákladových vrat

- instalace zaobleného dielektrického krytu na místo ocasní střelecké věže. V této souvislosti překryt kabiny střelce nahradil shodně tvarovaný „plechový“ aerodynamický kryt.

- instalace štíhlého vřetenovitého kontejneru na vrcholu SOP. Zadní část tohoto kontejneru vystupuje z odtokové hrany SOP a je zhotovena z dielektrického materiálu.

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-8 (Cub) se stal základem několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení Y-8DZ a slouží k vedení radiotechnického průzkumu (ELINT). Zmíněný speciál podle všeho vzešel z modernizačního programu speciálů typu Y-8CB a poprvé byl identifikován v únoru roku 2019. V současnosti se ve výzbroji PLAAF nacházejí nejméně dva tyto speciály. V říjnu roku 2020 byl jeden z nich spatřen při průzkumném letu poblíž Taiwanu.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně dva exempláře

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6A (modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 4 250 hp

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný pod polokapkovitým překrytem nacházejícím se na břichu špice trupu

Výzbroj:     žádná

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 38,02 m
Délka:   34,02 m
Výška: 11,16 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 10.10.2020