Shaanxi Y-9T (GaoXin 15)

Typ:  speciální modifikace protiponorkového letounu typu Y-9 (Claw) zastávající roli vzdušného komunikačního centra

Určení:  retranslace přenosu rádiové a satelitní komunikace mezi pozemním střediskem strategického velení a ponořenými strategickými ponorkovými nosiči balistických řízených střel

Odlišnosti od letounu Y-9 (Claw):

- větší rozměry příďového dielektrického krytu antény radiolokátoru

- absence kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému nacházejícího se na břichu přední části trupu, přímo za příďovým krytem antény radiolokátoru

- instalace rozměrných lichoběžníkových dielektrických panelů na bocích zadní části trupu, v oblasti mezi křídlem a ocasními plochami

- absence záďových nákladových vrat. Na břichu zadní části trupu tohoto modelu, které má zaoblený a nikoliv plochý profil, se navíc nachází otvor pro vysouvání VHF vlečné drátové antény (LTWA)

- instalace krátkého zploštěného aerodynamického krytu na místo dlouhého vřetenovitého dielektrického krytu na zádi trupu. Na břichu koncového trupového aerodynamického krytu tohoto modelu se navíc nachází otvor pro vysouvání krátkovlnné vlečné drátové antény (STWA)

- instalace zaoblených dielektrických krytů pod konci křídla

- instalace hranatého dielektrického krytu na vrcholu SOP

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-9 (Claw) se stal základem několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení Y-9T a slouží retranslaci přenosu rádiové a satelitní komunikace mezi pozemním střediskem strategického velení CMC (Centrul Military Commissin) a ponořenými strategickými ponorkovými nosiči balistických řízených střel, včetně typu „Type 093“ (Shang class) a „Type 094“ (Jin class). Speciál typu Y-9T lze tedy považovat za čínský protějšek amerického speciálu typu EC-130Q TACAMO či sovětského speciálu typu Tu-142MR (Bear J). Součástí vybavení speciálu typu Y-9T tedy podle všeho je radiokomunikační systém s velmi nízkou pracovní frekvencí (VLF). Podle zpráv, které pocházejí z října roku 2020, byl prototyp speciálu typu Y-9T již zalétán. Ze snímku, který pochází z prosince roku 2021, bylo možné vyvodit, že právě tehdy probíhaly přípravy prvního sériového stroje k předání PLANAF. V srpnu roku 2024 byl satelitem na podnikovém letišti společnosti SAC ze Shaanxi zachycen další exemplář letounu typu Y-9T. To dokládá, že tento stroj bude brzy zařazen do výzbroje PLANAF.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně dva exempláře

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp        

Radar:        ?


 

TTD:     
Rozpětí křídla: cca 40 m
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 29.9.2024