Xian JZY-01

Typ:  speciální modifikace lehkého regionálního dopravního letounu typu Y-7 (Coke) zastávající roli vzdušné zkušebny

Určení:  ověření aerodynamických charakteristik palubního taktického AWACS speciálu typu H-600

Odlišnosti od letounu Y-7 (Coke):

- instalace rozměrného čočkovitého krytu antény radiolokátoru systému AWACS na hřbetu zadní části trupu, v oblasti před ocasními plochami. K hřbetu zadní části trupu je zmíněný kryt uchycen za pomoci mohutného pylonu s obdélníkovým tvarem.

- instalace rozměrného kapsovitého lapače vzduchu na hřbetu přední části trupu, přímo před křídlem

- instalace 5 100 hp turbovrtulových motorů typu WJ-6C uvnitř nových křídelních gondol s výrazně robustnějším profilem na místo 3 050 hp turbovrtulových motorů typu WJ-5E. Motory typu WJ-6C navíc roztáčejí šestilisté vrtule, zatímco motory typu WJ-5E jsou opatřeny vrtulemi čtyřlistými.

- instalace modifikovaného křídla se zvětšenou plochou

- nová konstrukce ocasní části trupu

- instalace nových ocasních ploch. Ocasní plochy tohoto modelu se sestávají z jedné hornoplošně uspořádané lichoběžníkové vodorovné plochy (VOP) s mírným vzepětím a čtyř lichoběžníkových svislých ploch (SOP). Zatímco vnější SOP jsou uchyceny ke koncům VOP, vnitřní SOP jsou připevněny k horní ploše VOP, přibližně v polovině jejího rozpětí. Naproti tomu ocasní plochy modelu Y-7 se sestávají z jedné lichoběžníkové SOP (s výrazným „předkýlem“) a jedné hornoplošně uspořádané lichoběžníkové VOP.

Historie:  Program dvoumotorového turbovrtulového palubního taktického AWACS speciálu typu H-600 z dílny společnosti XAC z Xianu dal za vznik experimentálnímu letounu typu JZY-01. Zmíněný stroj není ničím jiným, než výrazně modifikovaným dvoumotorovým turbovrtulovým regionálním dopravním letounem typu Y-7 (Coke), který zase není ničím jiným, než kopií sovětského letounu typu An-24 (Coke). Jediný exemplář speciálu typu JZY-01 má modifikované křídlo s větší plochou a přepracovanou zadní část trupu se zcela novými ocasními plochami, které se nápadně podobají ocasním plochám amerického palubního AWACS speciálu typu E-2 Hawkeye. K hřbetu zadní části trupu tohoto stroje je uchycen, za pomoci mohutného pylonu, rozměrný kryt antény radiolokátoru systému AWACS s tvarem disku. Pohon jediného exempláře speciálu typu JZY-01 navíc obstarávají podstatně silnější motory typu WJ-6C. Ty jsou převzaty od středně těžkého čtyřmotorového transportního letounu typu Y-9 (Claw) a roztáčejí šestilisté vrtule. Instalace silnějších motorů spolu s křídlem s větší plochou přitom tomuto stroji zajistila charakteristiky STOL. Jediný exemplář speciálu typu JZY-01 zřejmě není vybaven radarovým AWACS systémem a zastává výhradně roli aerodynamické zkušebny. Kromě toho je opatřen standardním podvozkem a postrádá záchytný hák. Díky tomu nemůže operovat z paluby letadlové lodi. Jediný exemplář speciálu typu JZY-01 byl ke zkouškám odevzdán dne 13. srpna 2009. Zkoušky zmíněného stroje probíhaly u CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden exemplář (pravděpodobně vznikl konverzí sériového Y-7)

Uživatelé:  žádní (výzkumný stroj)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:        čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu         

Výzbroj:     žádná

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 30.10.2018