Xian KJ-600  

Typ:  palubní taktický letoun včasné výstrahy a řízení (AWACS)

Určení:  vyhledávání a sledování vzdušných cílů a řízení činnosti palubních bojových letounů

Historie:  První informace o tom, že institut č.603 společnosti XAC (Xian Aircraft Company) z Xianu pracuje na dvoumotorovém turbovrtulovém taktickém AWACS speciálu uzpůsobeném pro činnost z palub letadlových lodí, který později vešel ve známost jako KJ-600, na veřejnost prosákly v dubnu roku 2005. Prvním hmatatelným produktem programu KJ-600 se stal technologický demonstrátor typu JZY-01. Zmíněný stroj přitom nebyl ničím jiným, než modifikací dvoumotorového turbovrtulového regionálního dopravního letounu typu Y-7 (Coke) s čočkovitým krytem antény radiolokátoru systému AWACS na hřbetu zadní části trupu, modifikovaným křídlem s větší plochou, novou ocasní částí trupu s novými ocasními plochami nepodobnými ocasním plochám amerického AWACS speciálu typu E-2 Hawkeye a silnějšími 5 100 hp motory typu WJ-6C. Zmíněný stroj ale podle všeho instalaci radarového AWACS komplexu postrádal a zastával pouze poslání aerodynamické zkušebny. Kromě toho nebyl vybaven zesíleným podvozkem a záchytným hákem, což vylučovalo jeho provoz z palub letadlových lodí. Ke zkouškám byl přitom technologický demonstrátor typu JZY-01 odevzdán dne 13. srpna 2009. Zatímco demonstrátor typu JZY-01 vycházel, jak již bylo uvedeno, z letounu typu Y-7 (Coke), letoun typu KJ-600 je kvalitativně novou konstrukcí mající obdobné vzezření a rozměry jako americký palubní AWACS speciál typu E-2D Hawkeye. Jedná se tedy o dvoumotorový hornoplošník se štíhlým vřetenovitým trupem, motorovými gondolami pod štíhlým přímým křídlem, ocasními plochami sestávajícími se z jedné vodorovné plochy (VOP) a dvou párů svislých ploch (SOP), otočným čočkovitým krytem antény radiolokačního systému AWACS nad zadní částí trupu a zatahovatelným tříbodovým podvozkem příďového typu. Vzhledem k omezenému výkonu pohonných jednotek v podobě turbovrtulových motorů typu AEP400 s tahem řádu 5 500 hp a značné vzletové hmotnosti bude AWACS speciál typu KJ-600 moci operovat výhradně z palub letadlových lodí se startovacími katapulty. Těmi je vybavena až třetí letadlová loď PLAN, CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class), která byla na vodu spuštěna dne 17. června 2022. Předchozí dvě letadlové lodě PLAN, CV-16 (Type 001) Liaoning (Kuznetsov class) a CV-17 (Type 002) Shandong (Kuznetsov mod class), jsou opatřeny tzv. skokanským můstkem. V lednu roku 2017 byla satelitem poprvé vyfotografována 1:1 maketa tohoto stroje. Prototyp letounu typu KJ-600 (černá 7101/60001) se do oblak napoprvé vydal dne 29. srpna 2020, jako vůbec první palubní AWACS speciál čínské konstrukce. V dubnu roku 2021 na veřejnost pronikla informace, že se údajně rozeběhly zkoušky prototypu druhého (7102). Dne 24. června 2021 byl údajně poprvé zalétán prototyp odpovídající plnému výrobnímu standardu. Podle všeho se jednalo o modifikovaný druhý prototyp letounu typu KJ-600. V listopadu roku 2021 byly na podnikovém letišti závodu XAC zachyceny, satelitem, další dva prototypy letounu typu KJ-600 (7103 a 7104?). V březnu roku 2023 byl identifikován šestý prototyp tohoto stroje v celkovém pořadí. V lednu roku 2024 byl jeden z prototypů letounu typu KJ-600 poprvé zachycen, satelitem, na testovacím pozemním elektro-magnetickém startovacím katapultu. Krátce nato, v březnu toho samého roku, byla na palubě letadlové lodě CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class) zpozorována 1:1 maketa letounu typu KJ-600. V květnu roku 2025 se na internetu objevilo video, na kterém byl zachycen jeden z těchto strojů v doprovodu pěti stíhacích letounů typu J-15T (Flanker K) ze stavu PLANAF. Z toho lze vyvodit, že je AWACS speciál typu KJ-600 právě testován PLANAF.

Popis:  Palubní AWACS speciál typu KJ-600 je koncipován hornoplošník se štíhlým vřetenovitým trupem, motorovými gondolami pod štíhlým přímým křídlem s půdorysem ve tvaru lichoběžníku a ocasními plochami sestávajícími se z jedné lichoběžníkové vodorovné plochy (VOP) a dvou párů lichoběžníkových svislých ploch (SOP). Zatímco vnější pár SOP je připevněn ke koncům VOP, instalace vnitřního páru SOP je uchycena k horní ploše VOP, přibližně v polovině jejího rozpětí. Pohon letounu typu KJ-600 obstarávají turbovrtulové typu AEP400 s tahem řádu 5 500 hp. Každý z nich přitom roztáčí jednu pětilistou vrtuli v tažném uspořádání. K vzletu a přistání letoun typu KJ-600 využívá zatahovatelný tříbodový podvozek příďového typu. Zatímco příďový podvozek je osazen zdvojeným kolem a zatahuje se, po směru letu, do břicha přední části trupu, hlavní podvozky letounu typu KJ-600 jsou opatřeny jednoduchými koly a zasouvají se, proti směru letu, do zadních částí křídelních motorových gondol. Příďový podvozek tohoto stoje je přitom opatřen vodícím zařízením elektromagnetického startovacího katapultu (EMALS). Pod zádí trupu tohoto stroje se zase nachází instalace záchytného přistávacího háku s tvarem písmene „Y“. Palubní radarový AWACS komplex letounu typu KJ-600 údajně využívá dvojicí anténních bloků kategorie AESA, které jsou instalovány „zády“ k sobě uvnitř rozměrného otočného čočkovitého krytu. Zmíněný kryt je přitom uchycen, za pomoci soustavy pylonů, k hřbetu zadní části trupu, na úrovni odtokové hrany křídla. Podle všeho se jedná o radar typu KLC-7 z dílny institutu č.14 (NRIET) společnosti CETC (China Electronic Technology Corporation), který byl v listopadu roku 2018 prezentován na China Airshow 2018, nebo jeho derivát. Další anténa se nachází pod zaobleným příďovým trupovým dielektrickým krytem. Její určení není známo. Může však sloužit k sledování cílů v dolní polosféře, které se pohybují těsně nad vodní hladinou. Naproti tomu krabicovitý záďový trupový dielektrický trupový kryt podle všeho ukrývá anténu palubního obranného systému. K břichu trupu letounu typu KJ-600 je pak uchycena řada břitových antén komunikačních systémů. Posádka tohoto stroje bude pravděpodobně pětičlenná (dva piloti a tři operátoři systému AWACS), jako u amerického letounu typu E-2D Hawkeye. Kabina letové posádky letounu typu KJ-600 je přitom umístěna pod vystouplým překrytem, který se nachází před křídlem a který je opatřen rozměrnými čelními a postranními hranatými okny. Díky tomu poskytuje vynikající panoramatický výhled.

Verze:

KJ-600 – základní výše popsaná modifikace palubního AWACS speciálu typu KJ-600. Tento model zatím vznikl neméně v šesti prototypech. První z nich se přitom do oblak napoprvé vydal dne 29. srpna 2020.

KY-600? – transportní modifikace palubního AWACS speciálu typu KJ-600 určená k přepravě nákladu mezi pevninou a palubami letadlových lodí. Vývoj tohoto čínského protějšku amerického palubního transportního speciálu (COD) typu C-2A Greyhound se podle všeho zatím nachází ve fázi projektu. Jeho 1:1 maketa byla přitom poprvé vyfotografována, satelitem, v březnu roku 2025, a to na palubě letadlové lodi CV-18 (Type 003) Fujian (Fujian class).

Vyrobeno:  nejméně šest prototypů

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:   dva piloti a tři operátoři systému AWACS (?)

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu AEP400 s max. výkonem po cca 5 500 hp

Radar:        radiolokátor systému AWACS typu KLC-7 Silk Road Eye (?), instalovaný uvnitř otočného čočkovitého krytu uchyceného, za pomoci soustavy pylonů, k hřbetu zadní části trupu

Výzbroj:     žádná

 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 16.5.2025