Shaanxi Y-9LG (GaoXin 13)

Typ:  speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-9 (Claw) určená pro vedení radioelektronického boje (REB)

Určení:  rušení radiolokačních stanic a spojovacích prostředků protivníka

Odlišnosti od letounu Y-9 (Claw):

- výrazně větší rozměry ogiválního příďového trupového dielektrického krytu

- instalace nevelkého polokapkovitého dieletrického krytu na břichu přední části trupu, v oblasti před příďovým podvozkem, na místo otočného kulovitého krytu elektro-optického systému

- instalace rozměrného polokapkovitého dielektrického krytu antény SATCOM na hřbetu přední části trupu, přímo před křídlem

- instalace krátkého vanovitého dielektrického krytu s oválným půdorysem na břichu přední části trupu, v oblasti mezi příďovým podvozkem a křídlem

- instalace podlouhlého štíhlého hranatého člunovitého krytu (s nevelkým lapačem chladícího vzduchu v čele, nevelkým vývodem ohřátého vzduchu na zádi a dielektrickými panely na bocích) na hřbetu zadní části trupu, v oblasti za křídlem. Zmíněný kryt  je k hřbetu trupu tohoto modelu uchycen za pomoci soustavy vysokých štíhlých nosníků s tvarem obráceného písmene „V“. Jedná se o obdobnou konstrukci jako u AWACS speciálu typu Y-8W/KJ-200 (Moth).

- vestavba rozměrných lichoběžníkových dielektrických panelů do potahu boků zadní části trupu, na úrovni „předkýlu“ svislé ocasní plochy

- instalace čtyř tandemově uspořádaných břitových antén na břichu ocasní části trupu

- odlišný tvar a menší rozměry dielektrického krytu tvořícího zakončení trupu. Záďový dielektrický kryt tohoto modelu má oválný a nikoliv kruhový průřez a menší délku. Pod záďovým trupovým aerodynamickým krytem tohoto modelu, přímo před záďovým trupovým dielektrickým krytem, se navíc nachází nevelký polokapkovitý dielektrický kryt.

- instalace zaobleného pouzdra z dielektrického materiálu na vrcholu svislé ocasní plochy

- instalace lichoběžníkových svislých ploch na koncích vodorovné ocasní plochy s výrazně většími rozměry

- zredukovaný počet postranních kulatých okének na dva páry

- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.

Historie:  Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-9 (Claw) se stal základem hned několika vojenských speciálů. Jeden z nich údajně nese označení Y-9LG a slouží k vedení radioelektronického boje (REB). Prototyp tohoto modelu byl postaven v roce 2016 a poprvé byl identifikován na satelitním snímku letiště institutu CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu z prosince roku 2017. Původně se mělo za to, že je letoun typu Y-9LG pokročilou modifikací AWACS speciálu typu Y-8W/KJ-200 (Moth) a že nese označení KJ-200A. Důvodem toho byla skutečnost, že je opatřen identickým hřbetním člunovitým krytem, jaký má anténa radarového systému právě tohoto stroje. První informace o tom, že se ve skutečnosti jedná o variantu letounu typu Y-9 (Claw) pro vedení REB se objevily teprve až v září roku 2023. Dle názorů západních odborníků hřbetní člunovitý kryt letounu typu Y-9LG ukrývá plošné antény kategorie AESA, které jsou schopny emitovat paprsky elektromagnetického záření, za jejichž pomoci lze rušit několik radiolokačních stanic protivníka současně na velké vzdálenosti. Rozměrné plošné antény, které se nacházejí na bocích zádě trupu, zase podle všeho využívá zařízení pro radiotechnický průzkum (ELINT/ESM). Další antény ESM systému se zřejmě nacházejí pod příďovým a záďovým trupovým krytem a v kontejneru na vrcholu SOP. Palubní ELINT/ESM vybavení letounu typu Y-9LG podle všeho dokáže vyhledávat, lokalizovat a identifikovat nepřátelské zdroje elektromagnetického záření, včetně leteckých, pozemních a lodních radiolokačních stanic. Ze snímku z února roku 2022 bylo možné odvodit, že tehdy již probíhaly přípravy prvního exempláře tohoto modelu k předání PLAAF. Za letu v barvách PLAAF byl letoun typu Y-9LG poprvé zachycen v lednu roku 2023. Do dnešních dnů se podařilo identifikovat tři exempláře tohoto speciálu (20211, 30373 a 53151). V srpnu roku 2024 se jeden z nich (30211) zapojil, spolu s AWACS speciálem typu KJ-500 a několika víceúčelovými bojovými letouny typu J-10C (Firebird C), stíhacími-bombardovacími letouny typu JH-7A (Flounder B) a taktickými vrtulníky, do 19-ti denního společného cvičení čínských a thajských vzdušných sil „Falcon Strike 2024“, které se konalo na thajské letecké základně Udon Thani. Z trupového čísla zmíněného letounu bylo možné vyvodit, že je provozován 20. speciální divizí, která je součástí 58. vzdušného regimentu s domovskou základnou Guiyang-Leizhuang, jenž spadá pod Jižní operační velitelství.

Verze:  -

Vyrobeno:  nejméně jeden prototyp a nejméně tři sériové stroje

Uživatelé:  ČLR (PLAAF)

 

 

 

Posádka:    ?

Pohon:       čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp        

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu


 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: cca 40 m
Délka:   cca 36 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 31.12.2024