Shaanxi Y-8JZ (‘Mork’) / GaoXin 8
Typ: speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-8F-600 (Cub) určená pro vedení radiotechnického průzkumu (ELINT)
Určení: provádění radiotechnického průzkumu
Odlišnosti od letounu Y-8F-600 (Cub):
- instalace rozměrného náprstkovitého krytu s výrazným sklonem směrem dolů na místo zaobleného příďového krytu antény povětrnostního radiolokátoru
- instalace nevelkého polokapkovitého dielektrického krytu na břichu přední části trupu, přímo za příďovým náprstkovitým krytem, na místo kulovitého krytu elektro-optického pozorovacího systému
- zredukovaný počet postranních nouzových výstupů ze čtyř na dva (vyjmutím pravého zadního a levého předního okénka)
- zredukovaný počet postranních kulatých okének na pravoboku z pěti na tři (zrušením prvního a druhého)
- zredukovaný počet postranních kulatých okének na levoboku z šesti na tři (zrušením druhého, třetího a čtvrtého okénka)
- instalace dvou párů vystouplých protáhlých hranatých dielektrických krytů na bocích trupu, po jednom na bocích přední části trupu, přímo za vstupními dveřmi, a na bocích zadní části trupu, na úrovni protáhlého „předkýlu“ SOP. Zadní pár zmíněných krytů je přitom mírně větší než ten přední.
- instalace nevelkého otočného krytu elektro-optického sledovacího systému, který v sobě sdružuje denní a IČ kameru, na břichu přídě trupu, přímo za příďovým podvozkem
- instalace řady nestandardních břitových antén na hřbetu přední části trupu
- instalace jednoho páru břitových antén po stranách břicha přední části trupu, přímo před podvozkovými gondolami
- instalace vystouplého plochého krytu s oválným půdorysem na břichu trupu, přímo před šachtami hlavního podvozku. Na břichu zmíněného krytu se navíc nachází instalace sedmi drobných do tvaru kružnice uspořádaných břitových antén.
- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.
- odlišný tvar a menší rozměry dielektrického krytu tvořícího zakončení trupu. Záďový dielektrický kryt tohoto modelu má oválný a nikoliv kruhový průřez a menší délku.
- instalace plochých dielektrických krytů pod konci křídla
- instalace vřetenovitého krytu na vrcholu svislé ocasní plochy. Zadní část zmíněného krytu je zhotovena z dielektrického materiálu.
Historie: Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-8 (Cub) se stal základem několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení Y-8JZ a slouží k vedení radiotechnického průzkumu (ELINT). První exemplář tohoto nástupce speciálu typu Y-8JB (Mace) byl identifikován v dubnu roku 2011. Na jaře roku 2012 byly dokončeny nejméně další dva exempláře speciálu typu Y-8JZ (Mork). Tyto stroje se přitom od toho prvního mírně odlišovaly, a to instalací nevelkých pětiúhelníkových stabilizačních plošek na koncích VOP alá ZDK-03. Speciál Y-8JZ (Mork) se stal součástí výzbroje PLANAF. Od jara roku 2013 do dnešních dnů bylo PLANAF předáno nejméně devět těchto strojů (černá 20, 21/ex9211, 22/ex9221, 9231, 24/ex9241, 81233, 85291, 85292 a 85293). Letouny typu Y-8JZ (Mork) PLANAF pravidelně podnikají hlídkové lety nad vodami Jihočínského moře, v blízkosti Japonských ostrovů.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně devět exemplářů
Uživatelé: ČLR (PLANAF)
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp
Radar: ?
TTD: | |
Rozpětí křídla: | cca 40 m |
Délka: | cca 36 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 10.9.2023