Shaanxi Y-9Z (GaoXin 12)
Typ: speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-9 (Claw)
Určení: ? provádění radiotechnického průzkumu (ELINT) a radiolokačního průzkumu (SAR), rušení komunikačních systémů a vedení psychologické války (PSYOP)
Odlišnosti od letounu Y-9 (Claw):
- instalace rozměrného náprstkovitého krytu na místo zaobleného příďového krytu antény povětrnostního radiolokátoru alá Y-9JB
- instalace nevelkého polokapkovitého dielektrického krytu na břichu přední části trupu, přímo za příďovým náprstkovitým krytem, na místo kulovitého krytu elektro-optického pozorovacího systému alá Y-9JB
- instalace čtyř tandemově uspořádaných párů drobných horizontálních obdélníkových antén na bocích přední části trupu, v oblasti mezi pilotní kabinou a křídlem
- instalace podlouhlého člunovitého dielektrického krytu v ose břicha přední části trupu, přímo mezi příďovým a hlavním podvozkem
- instalace několika břitových antén na horní ploše křídla
- instalace polokapkovitého dielektrického krytu antény SATCOM na hřbetu zadní části trupu, přímo za křídlem
- instalace dvou tandemově uspořádaných párů břitových antén na okraji břicha zadní části trupu, přímo za podvozkovými gondolami
- instalace jednoho páru rozměrných dielektrických panelů s tvarem kosodélníku na bocích zadní části trupu, na úrovni kořene „předkýlu“ SOP
- instalace nevelkého diskovitého kontejneru na vrcholu SOP
- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.
- odlišný tvar a menší rozměry dielektrického krytu tvořícího zakončení trupu. Záďový dielektrický kryt tohoto modelu má oválný a nikoliv kruhový průřez a menší délku.
Historie: Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-9 (Claw) se stal základem několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení Y-9Z a podle všeho slouží k radiotechnickému průzkumu (ELINT), radiolokačnímu průzkumu (SAR), rušení komunikačních systémů a vedení psychologické války (PSYOP). Prototyp speciálu typu Y-9Z (745) byl poprvé vyfotografován, satelitem, v listopadu roku 2017 na letišti zkušebnímu institutu CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu. Na konci roku 2019 byl na letišti výrobního závodu společnosti SAC identifikován další exemplář tohoto speciálu. V únoru roku 2022 byl speciál typu Y-9Z poprvé vyfotografován v barvách PLAAF. Do dnešních dnů byly PLAAF předány nejméně čtyři tyto stroje (30771, 30772, 53155 a 55474). V červnu roku 2023 byl jeden speciál typu Y-9Z poprvé spatřen při hlídkovém letu v západním Pacifiku, poblíž Japonska a Taiwanu.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně jeden prototyp a nejméně čtyři operační exempláře
Uživatelé: ČLR (PLAAF)
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp
Radar: ?
TTD: | |
Rozpětí křídla: | cca 40 m |
Délka: | cca 36 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 30.10.2024