Shaanxi Y-8XZ (GaoXin 7)
Typ: speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-8F-400 určená pro vedení psychologické války
Určení: vedení psychologické války (např. šířením desinformací a propagandy prostřednictvím civilního i vojenského rádiového a civilního TV vysílání)
Odlišnosti od letounu Y-8F-400:
- odlišný tvar přídě trupu v oblasti před pilotní kabinou. Příď trupu tohoto modelu má větší délku, kónický a nikoliv ogivální profil a její špici tvoří dielektrický kryt s náprstkovitým tvarem. Jde o identickou konstrukci jako u letounu typu Y-8G (GaoXin 3).
- zredukovaný počet postranních kulatých okének z devíti párů na dva. Zatímco jeden z nich se nachází na úrovni náběžné, ten druhý na úrovni odtokové hrany křídla.
- instalace jednoho páru břitových antén po stranách břicha přední části trupu, přímo před příďovým podvozkem
- instalace jednoho páru dielektrických panelů na bocích protáhlých gondol navazujících na přední část gondol hlavního podvozku alá Y-8G (GaoXin 3). Zmíněné postranní gondoly mají ale v porovnání s postranními gondolami letounu typu Y-8G (GaoXin 3) znatelně menší rozměry a více zaoblený profil.
- instalace dvou nad sebou umístěných párů drobných deskových antén na bocích přední části trupu, v oblasti před křídlem
- instalace dvou tandemově uspořádaných párů rozměrných deskových antén na bocích zadní části trupu, v oblasti za křídlem
- instalace tří tandemově uspořádaných břitových antén v ose břicha zadní části trupu. Všechny tři tyto antény jsou ve vrcholech navzájem propojeny jednou tyčovou anténou.
- instalace rozměrného kopulovitého dielektrického krytu antény satelitního komunikačního systému na hřbetu trupu, přímo za křídlem
- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.
- instalace ogiválního dielektrického krytu na místo koncového trupového aerodynamického krytu
- instalace jednoho páru rozměrných ploutvových antén na bocích horní části svislé ocasní plochy. Ke koncům zmíněných antén jsou uchycena štíhlá válcovitá tělesa.
Historie: Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-8 (Cub) se stal základem několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení Y-8XZ a slouží k vedení psychologické války. Tento speciál lze považovat za čínský protějšek amerického Boeingu EC-130E Rivet Rider. Ve výzbroji PLAAF se přitom nachází od konce roku 2007 v počtu nejméně dvou exemplářů. V blízké budoucnosti všechny speciály typu Y-8XZ zřejmě nahradí speciály typu Y-9XZ (GaoXin 10), vycházející z čtyřmotorového turbovrtulového transportního letounu typu Y-9 (Claw).
Verze: -
Vyrobeno: nejméně dva exempláře
Uživatelé: ČLR (PLAAF)
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp
Radar: povětrnostní radiolokátor neznámého typu (?), instalovaný uvnitř špice trupu
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 38,02 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 29.12.2016