Shaanxi Y-8X (‘Maid’) / Y-8MPA
Typ: speciální námořní hlídková modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-8 (Cub)
Určení: námořní hlídková činnost, průzkum na otevřeném moři, vyhledávaní ponorkových plavidel protivníka a pátrací-záchranná činnost
Odlišnosti od letounu Y-8 (Cub):
- instalace pátracího radiolokátoru typu AN/ASP-504(V)3 americké značky Litton pod zvětšeným polokapkovitým překrytem, který se nachází na břichu špice trupu, na místo navigačního radiolokátoru typu DPL-1. Kryt radaru tohoto modelu má obdobný tvar a rozměry jako kryt radaru letounu typu An-12BP (Cub).
- instalace optických a IČ kamer za hlavním podvozkem
- instalace hydroakustické stanice
- instalace výmetnice akustických bójí za hlavním podvozkem
- instalace navigačních systémů typu LTN-72 a LTN-211 Omega
- instalace výstražného RL systému a výmetnice klamných IČ/RL
- zredukovaný počet postranních kulatých okének
- absence záďových nákladových vrat (tvar zadní části trupu ale zůstal zachován)
- instalace polokulovitého aerodynamického krytu na místo ocasní obranné střelecké věže. Kabina střelce, která je vetknuta do odtokové hrany SOP, v oblasti pod směrovým kormidlem, přitom zůstala zachována. Zde se ale u tohoto modelu nachází pracoviště operátora radaru.
Historie: Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-8 (Cub) se stal základem několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení Y-8X (Maid) a slouží k pátrací a hlídkové činnosti na moři. Zmíněný speciál vzešel ze zadání PLANAF z října roku 1983 a do roku 1993 byl znám jako Y-8MPA. Úvodní projekt speciálu typu Y-8X (Maid) byl schválen v listopadu toho samého roku. Speciál typu Y-8X (Maid) vznikl v počtu čtyř exemplářů (černá 9261, 9271, 9281 a 9291) a do výzbroje PLANAF byl zařazen na konci roku 1984. Jeden z těchto strojů (černá 9281) později, na konci 90. let, prošel konverzí na AWACS speciál typu Y-8J (Mask). Speciální vybavení pro všechny čtyři speciály typu Y-8X (Maid) přitom dodala americká firma Litton. Speciály typu Y-8X (Maid) operují ze základny, která se nachází v provincii Shangdong. Při hlídkových letech se tyto stroje obvykle pohybují podél pobřeží Japonska a Jižní Koreji. Přitom uvádějí do pohotovosti PVO obou zmíněných států.
Verze:
Y-8X (Y-8MPA) – základní výše popsaná modifikace letounu typu Y-8X. Tento model byl zařazen do výzbroje PLANAF v roce 1984 v počtu čtyř exemplářů.
Y-8XG (?) – pokročilá modifikace letounu typu Y-8X s instalací otočného kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému na břichu přední části trupu, přímo za příďovým podvozkem, rozměrného člunovitého krytu na břichu přední části trupu, přímo mezi výše uvedenými kulovitým pouzdrem elektro-optického pozorovacího systému a hlavním podvozkem, jednoho páru drobných polokapkovitých dielektrických krytů po stranách břicha přední části trupu, na úrovni výše uvedeného kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému, a antén výstražného RL systému na zádi trupu a na vrcholu SOP. Na tento model byly „upgradovány“ dva letouny typu Y-8X (černá 9271 a 9291). Existence tohoto modelu je známa od března roku 2011.
Vyrobeno: čtyři exempláře (všechny vznikly konverzí sériových Y-8)
Uživatelé: ČLR (PLANAF)
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6 (kopie sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 4 250 hp
Radar: impulsní dopplerovský pátrací radiolokátor typu AN/ASP-504(V)3 americké výroby, instalovaný pod polokapkovitým překrytem nacházejícím se na břichu špice trupu
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 38,00 m |
Délka: | 34,02 m |
Výška: | 11,16 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 29.12.2016