Shaanxi Y-8P (ZDK-03/KE-03) Karakorum Eagle
Typ: speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-8F-600 zastávající roli vzdušného stanoviště řízení a včasné výstrahy (AWACS)
Určení: vyhledávání a sledování vzdušných cílů, vyhodnocování vzdušné situace, předávání získaných informací pozemním velitelstvím PVO v reálném čase a řízení činnosti stíhacích letounů
Odlišnosti od letounu Y-8F-600:
- instalace motorů typu WJ-6C domácí výroby na místo motorů typu PW150B kanadské značky Pratt & Whitney Canada
- instalace šestilistých vrtulí typu JL-4 domácí výroby na místo šestilistých vrtulí typu R-408 britské značky Dowty Propellers
- instalace avioniky domácí výroby na místo západní avioniky
- odlišný tvar přídě trupu v oblasti před pilotní kabinou. Příď trupu tohoto modelu má menší délku a štíhlejší profil a její špici dvoří zaoblený dielektrický kryt povětrnostního radiolokátoru.
- zredukovaný počet postranních kulatých okének na šest – tři na pravoboku, v oblasti před křídlem (to třetí je součástí nouzového výstupu), a tři na levoboku, jedno přímo za pilotní kabinou (to je součástí vstupu) a dvě za křídlem (to předposlední je součástí nouzového výstupu)
- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.
- instalace směrového kormidla s větší výškou (a plochou) na odtokové hraně svislé ocasní plochy. U tohoto modelu se spodní hrana směrovky nachází na úrovni kořene a nikoliv na úrovni zalomení náběžné hrany kýlu. Jedná se o identickou konstrukci jako u letounu typu Y-8W (KJ-200).
- instalace svislých stabilizačních plošek s tvarem šestiúhelníku na koncích VOP alá Y-8W (KJ-200)
- instalace pracovních konzol operátorů uvnitř bývalého nákladového prostoru
- instalace radarového systému AWACS neznámého typu z dílny institutu č.38 (CETC), který využívá anténu s elektronickým skenováním ve vertikální rovině a mechanickým skenováním v horizontální rovině (PESA). Zmíněná anténa je umístěna uvnitř rozměrného otočného diskovitého krytu, který je vyjma obdélníkové střední části zhotoven z dielektrického materiálu. Zmíněný diskovitý kryt je připevněn ke hřbetu zadní partie trupu, v oblasti před SOP, za pomoci dvou vysokých pylonů s tvarem obdélníku, které při pohledu zepředu zaujímají vzájemné uspořádání ve tvaru obráceného písmene „V“.
- instalace dvou párů senzorů výstražného UV protiraketového systému na bocích trupu, po jednom na bocích přídě trupu, přímo před pilotní kabinou, a na bocích ocasní části trupu, přímo za VOP
- instalace řady břitových antén na břichu a na hřbetu přední části trupu, v oblasti mezi pilotní kabinou a křídlem
- instalace dvou tandemově uspořádaných břitových antén v ose hřbetu trupu, v oblasti mezi nosníky otočného krytu radaru a SOP
- instalace dvou břitových antén po stranách břicha trupu, v oblasti za odtokovou hranou křídla
- instalace zploštělého dielektrického krytu s oválným průřezem na místo zaobleného koncového trupového aerodynamického krytu
- instalace vřetenovitých dielektrických krytů pod konci křídla
Historie: Vzdušné síly Pákistánu (PAF) se staly provozovatelem čtyř AWACS speciálů typu Saab 2000 s radiolokačním komplexem typu PS-890 Erieye. První z nich byl přitom do výzbroje PAF zařazen v říjnu roku 2009. Protože tak malý počet AWACS speciálů nedokázal potřeby PAF plně uspokojit a udělení souhlasu k exportu dalších letounů typu Saab 2000 ze strany švédské vlády, která má přísná pravidla pro export vojenské techniky, se neustále zatahovalo, následně se Pákistánci s požadavkem na letoun této kategorie obrátili na Číňany. Ti v roce 2008 na pákistánský požadavek odpověděli AWACS speciálem, který vešel ve známost jako ZDK-03 či Y-8P a vycházel z čtyřmotorového turbovrtulového transportního letounu typu Y-8F-600 (Cub), který není ničím jiným, než závodem ze Shaanxi vyráběnou upravenou bezlicenční kopií sovětského letounu typu An-12BP (Cub). Radiolokační systém letounu typu ZDK-03 byl vyprojektován institutem č.38, známém též jako CETC (China Electronics Technology Group Corporation). Zmíněný radiolokační systém využívá anténu s elektronickým skenováním ve vertikální rovině a mechanickým skenováním v horizontální rovině (PESA), která má na rozdíl od antény radiolokačního systému AWACS speciálu typu KJ-200/Y-8W (Moth), jenž vzešel ze zadání PLAAF, 360° zorné pole. Instalace antény radiolokačního komplexu letounu typu ZDK-03 se přitom nachází uvnitř otočného čočkovitého krytu majícího obdobnou konstrukci, jakou má kryt antény radiolokačního komplexu amerického AWACS speciálu typu E-3 Sentry a ruského AWACS speciálu typu A-50 (Mainstay). Na počátku roku 2009 si PAF objednalo čtyři letouny typu ZDK-03. Zkoušky radiolokačního komplexu tohoto speciálu se rozeběhly již v roce 2006 a zpočátku byly realizovány na speciální vzdušné zkušebně. Zmíněná vzdušná zkušebna vešla ve známost jako Y-8CE a vznikla konverzí transportního letounu typu Y-8F-400 (Cub). První exemplář speciálu typu ZDK-03 (šedá 11-001) z výrobní haly závodu ze Shaanxi vyjel dne 13. listopadu 2010 a PAF byl předán v prosinci roku 2011. Tomu krátce nato následovala dodávka druhého ZDK-03 (šedá 12-002). Svůj třetí ZDK-03 (šedá 13-003) PAF převzalo v roce 2013. Existence tohoto stroje je přitom známa od března roku 2012. Protože byly do vybavení posledního, čtvrtého, objednaného speciálu typu ZDK-03 (šedá 14-003) údajně vneseny některé změny, PAF nakonec tento stroj převzalo až na konci roku 2015 nebo na počátku roku 2016. Mezitím, v roce 2012, byl jeden z těchto strojů zničen a další poškozen útokem minomety a výbušninami jedné z větví islámské organizace Taliban na základnu Minhas. V této souvislosti se v roce 2015 začali Pákistánci poptávat po dalších čtyřech švédských AWACS speciálech typu Saab 2000. Proti prodeji těchto strojů Pákistánu se ale postavila Indie. Letouny typu ZDK-03 jsou PAF používány, pod označení KE-03, k řízení činnosti bojových letounů typu JF-17 (FC-1) Thunder čínsko-pákistánské výroby. Protože řízení činnosti bojových letounů typu F-16 Fightning Falcon americké výroby, které se nacházejí též na inventáři PAF, speciálům typu ZDK-03 znemožňuje absence kompatibilního datalinku s utajeným přenosem se systémy NATO, PAF zřejmě tyto stroje provozuje v součinnosti s lehčími AWACS speciály typu Saab 2000.
Verze: -
Vyrobeno: čtyři exempláře
Uživatelé: Pákistán
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp
Radar: povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu, a radiolokátor systému AWACS s elektronickým skenováním ve vertikální rovině a mechanickým skenováním v horizontální rovině (PESA) neznámého typu z dílny institutu č.38 (CETC), instalovaný uvnitř otočného čočkovitého krytu uchyceného za pomoci dvou pylonů ke hřbetu zadní části trupu, v oblasti za odtokovou hranou křídla.
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 38,02 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 18.5.2023