Shaanxi Y-8JB (‘Mace’) / GaoXin 2
Typ: speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-8F-200 určená pro vedení radiotechnického průzkumu (ELINT)
Určení: provádění radiotechnického průzkumu
Odlišnosti od letounu Y-8F-200:
- zredukovaný počet kulatých okének na pravoboku z deseti na osm. Zatímco tři z nich se nacházejí za pilotní kabinou, jedno pod náběžnou hranou křídla, zbylé čtyři za křídlem (to předposlední je součástí nouzového výstupu).
- zredukovaný počet kulatých okének na pravoboku z deseti na devět. Zatímco čtyři z nich se nacházejí za pilotní kabinou (to třetí je součástí nouzového výstupu), další pod náběžnou hranou křídla (to je součástí vstupních dveří), zbylé čtyři za křídlem (to poslední je součástí nouzového výstupu).
- instalace digitální ELINT stanice typu BM/KZ800 (?)
- instalace čtyř pracovních konzolí operátorů ELINT stanice uvnitř bývalého nákladového prostoru
- instalace štíhlého náprstkovitého krytu na špici bohatě prosklené přídě trupu s kabinou navigátora
- instalace znatelně většího polokapkovitého dielektrického krytu antény radiolokátoru na břichu přídě trupu, přímo před příďovým podvozkem
- instalace jednoho páru deskových antén s lichoběžníkovým tvarem, dvou antén typu Yagi a jedné břitové antény na hřbetu přední části trupu, v oblasti mezi pilotní kabinou a křídlem
- instalace rozměrného polokapkovitého dielektrického krytu antény satelitního komunikačního systému na hřbetu zadní části trupu, přímo před kořenem „předkýlu“ SOP
- instalace vystouplého oválného krytu (se dvěma tandemově uspořádanými válcovitými „výčnělky“), malé lichoběžníkové deskové antény, plochého oválného krytu s pěti nevelkými tyčovými anténami uspořádanými do tvaru kružnice a jedné břitové antény na břichu přední části trupu, v oblasti mezi příďovým a hlavním podvozkem
- instalace řady drobných deskových antén na bocích zadní části trupu, v oblasti za křídlem. Později na bocích zadní části trupu tohoto modelu, na úrovni kořene „předkýlu“ SOP, přibyl jeden pár vystouplých protáhlých hranatých dielektrických krytů a na vrcholu SOP vřetenovité pouzdro. Jeho zadní část je přitom zhotovena z dielektrického materiálu.
- absence záďových nákladových vrat (tvar zadní části trupu ale zůstal zachován)
- instalace identicky tvarovaného aerodynamického krytu na místo ocasní střelecké věže a kabiny střelce
- instalace nevelké deskové antény na břichu ocasní části trupu, na úrovni bývalé kabiny střelce
Historie: Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-8 (Cub) se stal základem několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení Y-8JB (Mace) a slouží k vedení radiotechnického průzkumu (ELINT). Součástí palubního vybavení tohoto speciálu se údajně stala digitální ELINT stanice typu BM/KZ800 s pracovní frekvencí 1 až 18 GHz a dosahem 300 km. K obsluze zmíněné stanice slouží čtyři pracovní konzole. Jejich instalace se přitom nachází uvnitř bývalého nákladového prostoru. Při vývoji ELINT stanice letounu typu Y-8JB (Mace) byly s největší pravděpodobností zužitkovány poznatky získané studiem ELINT stanice typu AN/ALD-9 amerického letounu typu Lockheed EP-3E AIRES II, který v dubnu roku 2001 nouzově přistál na ostrově Hainan. Důvodem zmíněného nouzového přistání se stalo poškození kolizí s čínským stíhacím letounem typu J-8 (Finback B). Prototyp speciálu typu Y-8JB (Mace) se do oblak poprvé vydal dne 26. srpna 2003. Zmíněný speciál se stal součástí výzbroje PLANAF v počtu čtyř exemplářů (černá 9331, 9341, 9351 a 9361). Jeho existence je přitom známa od léta roku 2004. Speciály typu Y-8JB (Mace) pravidelně podnikají hlídkové lety podél pobřeží Japonska a Jižní Koreje. V průběhu služby u PLANAF speciální vybavení těchto strojů prošlo modernizací. To dokládá instalace jednoho páru vystouplých protáhlých hranatých dielektrických krytů na bocích zadní části trupu, na úrovni kořene „předkýlu“ SOP, a vřetenovitého pouzdra na vrcholu SOP. Takto modifikovaný speciál typu Y-8JB (Mace) byl přitom poprvé spatřen v únoru roku 2015. V blízké budoucnosti všechny speciály typu Y-8JB (Mace) zřejmě nahradí speciály typu Y-8JZ (Mork).
Verze: -
Vyrobeno: čtyři exempláře
Uživatelé: ČLR (PLANAF)
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6A (modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 4 250 hp
Radar: povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný pod polokapkovitým překrytem nacházejícím se na břichu špice trupu
Vybavení: digitální ELINT stanice typu BM/KZ800 (?) s pracovní frekvencí 1 až 18 GHz a dosahem 300 km
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 38,02 m |
Délka: | 34,02 m |
Výška: | 11,16 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 29.12.2016