Shaanxi Y-8DZ / GaoXin 1 mod
Typ: speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-8F-200 (Cub) určená pro vedení radiotechnického průzkumu (ELINT)
Určení: provádění radiotechnického průzkumu
Odlišnosti od letounu Y-8F-200 (Cub):
- zredukovaný počet postranních kulatých okének
- absence záďových nákladových vrat (tvar zadní části trupu ale zůstal zachován)
- instalace dvou párů protáhlých vystouplých dielektrických krytů na bocích trupu, po jednom na bocích přední části trupu, přímo za vstupními dveřmi, a na bocích zadní části trupu, na úrovni protáhlého „předkýlu“ SOP alá námořní Y-9DZ. Zadní pár zmíněných krytů je přitom mírně větší než ten přední.
- instalace protáhlého dielektrického člunovitého krytu na břichu přední části trupu, přímo za příďovým podvozkem alá Y-8CB
- instalace soustavy břitových antén na břichu střední části trupu, na úrovni podvozkových gondol, resp. přímo za břišním člunovitým krytem
- instalace řad břitových antén na hřbetu zadní části trupu, podél obou boků „předkýlu“ SOP
- instalace řady břitových antén na obou bocích zadní části trupu, přímo za zadním párem vystouplých postranních dielektrických krytů
- instalace čtyř břitových antén na břichu zadní části trupu, na pozici zrušených záďových nákladových vrat
- instalace zaobleného dielektrického krytu na místo ocasní střelecké věže. V této souvislosti překryt kabiny střelce nahradil shodně tvarovaný „plechový“ aerodynamický kryt.
- instalace štíhlého vřetenovitého kontejneru na vrcholu SOP. Zadní část tohoto kontejneru vystupuje z odtokové hrany SOP a je zhotovena z dielektrického materiálu.
Historie: Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-8 (Cub) se stal základem několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení Y-8DZ a slouží k vedení radiotechnického průzkumu (ELINT). Zmíněný speciál podle všeho vzešel z modernizačního programu speciálů typu Y-8CB a poprvé byl identifikován v únoru roku 2019. V současnosti se ve výzbroji PLAAF nacházejí nejméně dva tyto speciály. V říjnu roku 2020 byl jeden z nich spatřen při průzkumném letu poblíž Taiwanu.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně dva exempláře
Uživatelé: ČLR (PLAAF)
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6A (modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 4 250 hp
Radar: povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný pod polokapkovitým překrytem nacházejícím se na břichu špice trupu
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 38,02 m |
Délka: | 34,02 m |
Výška: | 11,16 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 10.10.2020