Tupolev Tu-154M/D (typ 1)
Typ: speciální modifikace středně těžkého dopravního letounu typu Tu-154M (Careless B) určená pro vedení radiotechnického průzkumu (ELINT)
Určení: detektování, identifikování a analyzování elektromagnetického záření s frekvencí 1,0 až 18,0 GHz a určování polohy jeho zdroje v podobě pozemních a lodních radiolokačních stanic
Odlišnosti od letounu Tu-154M:
- instalace počítačem řízené stanice radiotechnického průzkumu typu BM/KZ800
- instalace dvou rozměrných tandemově uspořádaných polokapkovitých krytů z dielektrického materiálu v ose břicha střední části trupu – zatímco jeden z nich se nachází v oblasti mezi kořeny křídla a šachtou příďového podvozku, ten druhý přímo pod centroplánem
- instalace nevelkého polokapkovitého krytu v ose břicha střední části trupu na úrovni kořenů křídla
- instalace dvou drobných tandemově uspořádaných polokulovitých krytů z dielektrického materiálu v ose břicha zadní části trupu na úrovni odtokové hrany křídla
- instalace dvou nevelkých tandemově uspořádaných polokulovitých krytů z dielektrického materiálu v ose břicha zadní části trupu na úrovni bočních motorových gondol
Historie: Od roku 1988 společnost CUA (China United Airlines), která jest komerční divizí PLAAF, převzala celkem 16 středně těžkých třímotorových proudových dopravních letounů typu Tu-154M (Careless B) sovětské/ruské výroby. Zatímco některé z nich byly dodány přímo ruským výrobcem, jiné pocházely z druhé ruky. Všechny tyto stroje obdržely civilní imatrikulaci a zbarvení dopravce CAAC (Civil Aviation Administration of China) a zpočátku sloužily výhradně pro dopravu vysoce postavených státních úředníků a vojenských hodnostářů. Jejich domovskou základnou se přitom stalo letiště v Nan Yuanu, které se nachází jižně od Pekingu. Po roce 1992 ale jeden z nich prošel přestavbou na speciál pro vedení radiotechnického průzkumu (ELINT). Zmíněná konverze spočívala ve vestavbě počítačem řízené ELINT stanice typu BM/KZ800 z dílny SWIEE (Southern Institute of Electronic Engineering) a byla dokončena v roce 1995. ELINT stanice typu KZ800 přitom disponovala schopností detektovat, identifikovat a analyzovat elektromagnetické záření s frekvencí 1,0 až 18,0 GHz. Kromě toho dokázala určit přesnou polohu jeho zdroje v podobě pozemních a lodních radiolokačních stanic. Takto modifikovaný dopravní Tu-154M vešel ve známost jako Tu-154M/D a z vnějšku jej bylo možné rozpoznat díky instalaci celé řady různě velkých polokapkovitých a polokulovitých krytů antén z dielektrického materiálu na břiše trupu. Služba letounu Tu-154M/D byla ale poměrně krátká. Již na konci roku 2000 totiž jediný exemplář tohoto stroje prošel konverzí na speciál pro monitorování pozemního bojiště, která spočívala zejména ve vestavbě radiolokátoru s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou (SAR).
Verze: -
Vyrobeno: jeden exemplář (vznikl konverzí sériového Tu-154M)
Uživatelé: pouze ČLR
Posádka: ?
Pohon: tři dvouproudové motory typu Solovjov D-30KP-154 s max. tahem po 10 500 kp
Radar: povětrnostní impulsní dopplerovský radiolokátor typu Groza-154, instalovaný uvnitř špice trupu
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 37,55 m |
Délka: | 48,00 m |
Výška: | 11,40 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 9.9.2012