Learjet 35A/36A (průzkumný)
Typ: speciální taktická průzkumná modifikace amerického bizjetu typu Gates Learjet 35A/36A
Určení: provádění fotografického, radiotechnického a radiolokačního průzkumu
Odlišnosti od letounu Gates Learjet 35A/36A:
- instalace speciálního průzkumného vybavení – jeho součástí se staly též letecké fotoaparáty
- instalace radiolokátoru s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou z dílny Loral Defense Systems uvnitř mohutného člunovitého krytu nacházejícího se v ose břicha trupu v oblasti před náběžnou hranou křídla (úprava zavedená do konstrukce nejméně dvou z pěti letounů tohoto typu)
Historie: Razantně se zlepšující vztahy mezi komunistickou ČLR a západem umožnily Číňanům již v dubnu roku 1984 zakoupit od USA dva proudové bizjety typu Gates Learjet 36A. Tomu pak v roce 1985 následovala dodávka tří Learjetů 35A. Všechny tyto stroje přitom následně prošly přestavbou na speciál pro taktický průzkum. Nejméně dva z nich kromě leteckých fotoaparátů a dalšího vybavení v rámci zmíněné konverze obdržely též instalaci radiolokátoru s bočním vyzařováním a syntetickou aperturou (SAR) z dílny Loral Defense Systems uvnitř mohutného člunovitého krytu nacházejícího se v ose břicha trupu v oblasti před náběžnou hranou křídla. Číňané přitom veškeré průzkumné vybavení pro své Learjety, včetně zmíněných radiolokátorů, zakoupili v polovině 80. let přes institut NRSC (National Remote Sensing Centre). Z tohoto důvodu zmíněné letouny nesou logo této pekingské instituce. Provozovatelem průzkumných Learjetů se přitom stala 34. vzdušná divize PLAAF, která operuje ze základny Nan Yuan nacházející jižně od Pekingu. Číňané ale skutečné poslání těchto strojů přísně tají. Dle oficiálního sdělení je využívá civilní společnost CAAC pro geologický průzkum, kartografické snímkování a monitorování následků přírodních katastrof, což jest samozřejmě jenom zástěrkou jejich vojenského určení. V 80. letech byly některé průzkumné Learjety PLAAF dočasně dislokovány v jižních oblastech ČLR. Odtud pak podporovaly čínské ozbrojené síly při nasazení v příhraničním konfliktu s Vietnamem. Protože zbrojní embargo, které uvalily USA v červnu roku 1989 na ČLR v reakci na krvavé potlačení studentského povstání v Pekingu, již na konci 80. let zastavilo dodávky náhradních dílů pro speciální průzkumné systémy průzkumných Learjetů PLAAF, později tyto stroje obdržely analogické průzkumné systémy, včetně radiolokátoru s bočním vyzařováním, čínské konstrukce.
Verze: -
Vyrobeno: pět exemplářů (všechny vznikly konverzí sériových Learjetů 35A/36A)
Uživatelé: pouze ČLR
Posádka: ?
Pohon: dva dvouproudové motory typu Garrett TFE731-2-2B s max. tahem po 1 590 kp
Radar: povětrnostní radar neznámého typu (jeho instalace se nachází uvnitř špice trupu)
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 11,97 m |
Délka: | 14,71 m |
Výška: | 3,71 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 9.9.2012