Shaanxi KJ-700 (GaoXin 16)
Typ: speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-9 (Claw) zastávající roli vzdušného stanoviště řízení a včasné výstrahy (AWACS)
Určení: vyhledávání a sledování vzdušných cílů, vyhodnocování vzdušné situace, předávání získaných informací pozemním velitelstvím PVO v reálném čase a řízení činnosti stíhacích letounů
Odlišnosti od letounu Y-9 (Claw):
- instalace radarového systému AWACS neznámého typu, který využívá anténu s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA). Zmíněná anténa se sestává ze dvou plošných modulů, které jsou instalovány uprostřed otočného krytu s tvarem disku „zády“ směrem k sobě. Otočný kryt antény radiolokačního systému tohoto stroje je přitom uchycen k hřbetu zadní části trupu, přímo za křídlem, za pomoci vysokých obdélníkových pylonů, které při pohledu zepředu zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru obráceného písmene „V“. K hřbetu diskovitého krytu antény radiolokačního systému tohoto stroje je navíc uchycen kryt antény SATCOM s kruhovým půdorysem.
- instalace pracovních konzol operátorů uvnitř bývalého nákladového prostoru
- zredukovaný počet postranních kulatých okének a postranních nouzových výstupů
- vestavba mohutného vystouplého náprstkovitého dielektrického krytu do modifikované špice trupu
- instalace rozměrného polokapkovitého dielektrického krytu na břichu přední části trupu, přímo před příďovým podvozkem, na místo kulovitého krytu elektro-optického pozorovacího systému
- instalace jednoho páru vystouplých protáhlých hranatých dielektrických krytů antén neznámého systému na bocích zádě trupu
- absence záďových nákladových vrat. Břicho zadní části trupu tohoto modelu má navíc zaoblený a nikoliv plochý profil.
- odlišný tvar a menší rozměry dielektrického krytu tvořícího zakončení trupu. Záďový dielektrický kryt tohoto modelu má oválný a nikoliv kruhový průřez a menší délku.
- instalace dvou rozměrných lichoběžníkových stabilizačních ploch po stranách břicha ocasní části trupu alá KJ-500
- instalace plochých dielektrických krytů pod konci křídla alá Y-9JZ (Mork)
- instalace modifikovaných svislých plošek (s tvarem šestiúhelníku) s větší výškou na koncích vodorovné ocasní plochy
Historie: Středně těžký čtyřmotorový turbovrtulový taktický transportní letoun typu Y-9 (Claw) se stal základem několika vojenských speciálů. Jeden z nich nese označení KJ-700 a zastává roli vzdušného stanoviště řízení a včasné výstrahy (AWACS). Speciál typu KJ-700 je po hned speciálu typu KJ-500 druhým AWACS speciálem na bázi letounu typu Y-9 (Claw) v celkovém pořadí. Radiolokační systém tohoto stroje pracuje ve dvou frekvenčních pásmech a využívá dva plošné anténní moduly kategorie AESA, které jsou umístěny „zády“ směrem k sobě uvnitř otočného krytu s tvarem disku. Jedná se o podobné řešení jako u radiolokačního systému palubního AWACS speciálu typu KJ-600. Naproti tomu radiolokační systém speciálu typu KJ-500 využívá trojici plošných AESA modulů, které zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru rovnoramenného trojúhelníku a jsou umístněny uvnitř pevného (neotočného) diskovitého krytu. Na bocích zadní části trupu speciálu typu KJ-700 se nacházejí, stejně jako u speciálu typu KJ-500, ploché vystouplé kryty antén. Zmíněné postranní trupové kryty jsou však v porovnání s kryty speciálu typu KJ-500 mnohonásobně větší a nejspíš ukrývají antény ELINT/ESM systému nebo další antény radiolokačního systému (?). Další antény blíže nespecifikovaných systémů se nacházejí v polokapkovitém „podbradku“, na koncích křídla a v koncovém trupovém aerodynamickém krytu. Uvnitř náprstkovitého krytu, který vystupuje ze špice trupu, se zase dle názorů některých odborníků mohou nacházet komponenty dálkového elektro-optického sledovacího systému (EAOTS), který slouží k vyhledávání a sledování letounů kategorie stealth, bezpilotních vzdušných prostředků a řízených střel, včetně balistických řízených střel. Letoun typu KJ-700 se stal prvním AWACS speciálem na světě s radiolokačním systémem pracujícím ve dvou frekvenčních pásmech, který navíc podle všeho disponuje pokročilou schopností vyhledávat a sledovat letouny kategorie stealth a řízené střely. Speciál typu KJ-700 byl poprvé identifikován na satelitním snímku podnikového letiště společnosti SAC (Shaanxi Aircraft Corporation) z prosince roku 2020. Na satelitním snímku toho samého letiště z června roku 2023 se již nacházely dva letouny tohoto typu. V červnu roku 2024 se na internetu objevila první fotografie operačního exempláře speciálu typu KJ-700. Konkrétně se jednalo o letoun ze stavu blíže neuvedeného útvaru PLANAF, které bázuje na severovýchodě ČLR. Námořní KJ-700 podle všeho nesou označení KJ-700H a ze zmíněné základny mohou podnikat hlídkové lety okolo vzdušného prostoru Jižní Koreje a Japonska.
Verze:
KJ-700 – modifikace letounu typu KJ-700 pro PLAAF
KJ-700H? – modifikace letounu typu KJ-700 pro PLANAF
Vyrobeno: ?
Uživatelé: ČLR (PLANAF)
Posádka: ?
Pohon: čtyři turbovrtulové motory typu Zhuzhou WJ-6C (vývojová modifikace sovětského typu Al-20K) s max. výkonem po 5 100 hp
Radar: radiolokátor systému AWACS neznámého typu. Zmíněný radar využívá anténu kategorie AESA, která je instalovaná uvnitř otočného čočkovitého krytu uchyceného za pomoci vysokých pylonů k hřbetu zadní části trupu, v oblasti za odtokovou hranou křídla.
TTD: | |
Rozpětí křídla: | cca 40 m |
Délka: | cca 36 m |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 19.6.2024