Xian KJ-3000
Typ: speciální modifikace středně těžkého taktického transportního letounu typu Y-20B zastávající roli vzdušného stanoviště řízení a včasné výstrahy (AWACS)
Určení: vyhledávání a sledování vzdušných cílů, vyhodnocování vzdušné situace, předávání získaných informací pozemním velitelstvím PVO v reálném čase, řízení činnosti stíhacích letounů a bezpilotních vzdušných prostředků a provádění radiotechnického průzkumu
Odlišnosti od letounu Y-20B:
- instalace radarového systému AWACS neznámého typu, který využívá anténu s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem (AESA). Zmíněná anténa se sestává ze dvou plošných modulů, které jsou instalovány uprostřed otočného krytu s tvarem disku „zády“ směrem k sobě. Otočný kryt antény radiolokačního systému tohoto stroje je přitom uchycen k hřbetu zadní části trupu, přímo za křídlem, za pomoci vysokých obdélníkových pylonů, které při pohledu zepředu zaujímají vzájemné uspořádání do tvaru obráceného písmene „V“.
- instalace pracovních konzol operátorů uvnitř bývalého nákladového prostoru
- absence záďových nákladových vrat
- instalace trubicovitého nástavce pro doplňování paliva za letu, který je kompatibilní s tankovacím systémem vzdušného tankeru typu YY-20, na hřbetu přední části trupu
- instalace jednoho páru kýlových stabilizačních ploch na břichu zadní části trupu. Zmíněné kýlovky kompenzují destabilizační efekt krytu antény radiolokačního AWACS systému.
Historie: Speciál typu KJ-3000, který zastává roli vzdušného stanoviště řízení a včasné výstrahy (AWACS), vznikl jako nástupce AWACS speciálu typu KJ-2000 (Mainring) a současně jako doplněk lehčích AWACS speciálů typu KJ-200 (Moth), KJ-500, KJ-600 a KJ-700. Zatímco speciál typu KJ-2000 (Mainring) není ničím jiným, než modifikací ruského čtyřmotorového proudového transportního letounu typu Il-76MD (Candid), speciál typu KJ-3000 vychází z čtyřmotorového proudového transportního letounu typu Y-20 čínské výroby, ve verzi Y-20B poháněné motory typu WS-20 čínské výroby (pohon předchozí verze tohoto stroje obstarávají motory ruské výroby). První hmatatelný důkaz o vývoji speciálu typu KJ-3000 pochází z prosince roku 2022. Tehdy se totiž na internetu objevila fotografie zmenšeného modelu letounu typu Y-20 pro měření v aerodynamickém tunelu s jedním rozměrným vystouplým dielektrickým krytem na hřbetu přední části trupu, jedním rozměrným vystouplým dielektrickým krytem na břichu střední části trupu a dielektrickými panely v čele směrem dopředu protažených podvozkových gondol. Z tohoto důvodu se zpočátku mělo za to, že se anténní moduly radarového systému AWACS speciálu typu KJ-3000 nebudou nacházet uvnitř hřbetního čočkovitého krytu alá KJ-2000 (Mainring). To nakonec vyloučily až první neoficiální a velmi nekvalitní snímky reálného prototypu tohoto stroje, které jej zachycovaly v průběhu letu. Anténní moduly radiolokačního systému speciálu typu KJ-3000 se přitom, podobě jako u speciálu typu KJ-2000 (Mainring), nacházejí uvnitř čočkovitého krytu, který je uchycen, za pomoci dvou vysokých pylonů, k hřbetu zadní části trupu. Zatímco radiolokační AWACS systém letounu typu KJ-2000 (Mainring) využívá tři plošné anténní moduly mající vzájemné uspořádání do tvaru rovnoramenného trojúhelníku, které jsou instalovány uvnitř pevného (neotočného) čočkovitého krytu, radiolokační AWACS systém letounu typu KJ-3000 má jen dva plošné moduly, které jsou umístěny uprostřed čočkovitého krytu „zády“ směrem k sobě, jenž je řešen jako otočný. Jedná se o podobné řešení jako u menších AWACS speciálů typu KJ-600 a KJ-700. O radarovém systému letounu typu KJ-3000 není mnoho známo. Podle všeho ale pracuje ve dvou frekvenčních pásmech. Radiolokační systém letounu typu KJ-3000 bude zřejmě umožňovat sledovat i letouny kategorie stealth a hypersonické a balistické střely. Dle názorů některých odborníků bude radiolokační systém tohoto stroje možná schopen též provádět elektromagnetický útok na nepřátelskou elektroniku. Z paluby letounu typu KJ-3000 bude podle všeho možné řídit činnost nejen pilotovaných bojových letounů, ale i bezpilotních vzdušných prostředků. Kromě toho jeho palubní vybavení bude zřejmě umožňovat provádět radiotechnický průzkum. Letoun typu KJ-3000 bude svého předchůdce v podobě letounu typu KJ-2000 (Mainring) překonávat nejen výkonností radiolokačního systému, ale i letovými parametry. Motory typu WS-20 totiž v porovnání s motory typu D-30KP-2, pohonnými jednotkami letounu typu KJ-2000 (Mainring), mají vyšší tah a nižší spotřebu. Díky tomu bude letoun typu KJ-3000 mít větší vytrvalost a dolet, který bude navíc možné dále prodloužit doplněním paliva za letu. Zmíněný stroj je totiž opatřen nástavcem pro doplňování paliva za letu, který je kompatibilní s tankovacím zařízením vzdušného tankeru typu YY-20. Kromě toho tento stroj vychází z letounu typu Y-20B, který má v porovnání s letounem typu Il-76MD (Candid), jenž se stal základem speciálu typu KJ-2000 (Mainring), větší nosnost. Vzhledem k tomu, že speciál typu KJ-3000 vychází z platformy tuzemské výroby, jeho výroba navíc nebude závislá na dodávkách ze zahraničí, stejně jako jeho provoz, což pro typ KJ-2000 (Mainring) neplatí. Zavedení tohoto speciálu do výzbroje PLAAF ve větších počtech totiž zamezila právě skutečnost, že vychází ze zahraničního transportního letounu. PLAAF byly proto nakonec dodány jen čtyři speciály typu KJ-2000 (Mainring). Prototyp speciálu typu KJ-3000 se do oblak údajně napoprvé vydal dne 29. listopadu 2024. První neoficiální snímky tohoto stroje byly ale uvolněny až dne 26. prosince toho samého roku, na narozeniny Mao Ce-Tunga, zakladatele ČLR. Ten samý den se přitom na internetu objevily též první snímky prototypů či demonstrátorů bojových letounů 6. generace z dílny společností CAC a SAC. Zavádění velkého počtu AWACS speciálů různých kategorií do výzbroje PLAAF a PLANAF dokazuje, že má ČLR v úmyslu projektovat svou sílu na velké vzdálenosti a ve velkém počtu regionů, včetně strategicky významného Jihočínského moře.
Verze: -
Vyrobeno: nejméně jeden exemplář
Uživatelé: žádní
Posádka: ?
Pohon: čtyři dvouproudové motory typu WS-20 s max. tahem cca po 14 000 kp
Radar: radiolokátor systému AWACS neznámého typu. Zmíněný radar využívá anténu kategorie AESA, která je instalovaná uvnitř otočného čočkovitého krytu uchyceného za pomoci vysokých pylonů k hřbetu zadní části trupu, v oblasti za odtokovou hranou křídla.
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 50,35 m |
Délka: | 47,05 m |
Výška: | 15,07 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 31.12.2024