Shenyag J-8R / JZ-8 (‘Finback’)

Typ:  taktická průzkumná modifikace těžkého přepadového stíhacího letounu typu J-8A (J-8I) Finback A uzpůsobená pro činnost pouze za denních podmínek

Určení:  provádění fotografického průzkumu

Odlišnosti od letounu J-8A (Finback A):

- absence obou křídelních 30 mm kanónů typu „Type 30-1“

- absence podvěsné výzbroje

- rozšířené podvěsné vybavení o kontejner s jedním denním fotoaparátem pro šikmé snímkování typu KA-112A americké výroby – ten se umisťuje na centrální trupový pylon (zmíněný kontejner má doutníkovitý tvar a na břichu jeho střední části se nachází dvojice uzavíratelných průzorů)

Historie:  Neozbrojený průzkumný speciál typu J-8F (JZ-8) vznikl jako nástupce nadzvukového průzkumného letounu typu JZ-6, který nebyl ničím jiným, než průzkumnou modifikací denního frontového stíhače typu J-6Bing, který zase nebyl ničím jiným, než mírně vylepšenou kopií sovětského MiGu-19S (Farmer D). Průzkumné vybavení letounu typu J-8R (JZ-8), který vycházel z nepříliš úspěšného přepadového stíhače typu J-8A (J-8I) Finback A, tvořil pouze jeden denní fotoaparát pro šikmé snímkování typu KA-112A americké výroby. Jeho instalace se přitom nacházela uvnitř podvěsného kontejneru, který se umisťoval na centrální trupový pylon. Křídelní závěsníky průzkumného speciálu J-8R (JZ-8) byly zase vyhrazeny pro dvojici 800 l přídavných palivových nádrží. Za pomoci fotoaparátu typu KA-112A, který Číňané zakoupili v neznámém počtu v 80. letech, přitom letoun typu J-8R (JZ-8) mohl pořizovat panoramatické snímky v průběhu letu ve výškách mezi 9 200 m a 15 000 m. Vývoj tohoto speciálu byl zahájen někdy okolo poloviny 80. let. Průzkumný speciál typu J-8R (JZ-8) vznikl v počtu cca 20-ti exemplářů. Zda se jednalo o nově vyrobené stroje nebo o přestavěné J-8A (J-8I) Finback A, není ale známo. Uživatelem všech exemplářů průzkumného speciálu typu J-8R (JZ-8) se staly dva průzkumné regimenty PLAAF, které předtím provozovaly nadzvukové letouny typu JZ-6. Po roce 2006 poslání tohoto modelu zcela převzal průzkumný speciál typu J-8FR (JZ-8F/JC-8F), který zase vycházel ze stíhacího letounu typu J-8F.

Verze:  -

Vyrobeno:  cca 20 exemplářů

Uživatelé:  pouze ČLR

 

 

 

Posádka:    jeden pilot

Pohon:       dva proudové motory typu Liyang WP-7A (modifikace sovětského typu R-11F-300) s max. tahem 6 100 kp s přídavným spalováním

Radar:        ?   

Vybavení:   jeden denní fotoaparát pro šikmé snímkování typu KA-112A (jeho instalace se nachází uvnitř podvěsného kontejneru, který se umisťuje na centrální trupový závěsník)

Výzbroj:     žádná (zatímco na křídlení závěsníky se umisťuje dvojice 800 l přídavných palivových nádrží, centrální trupový závěsník je vyhrazen pro kontejner s průzkumným vybavením)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 9,34 m 
Délka bez/s PVD:   19,00/21,52 m
Výška: 5,41 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Max. rychlost: ?
Praktický dostup:   ?
Max. dolet:    ?

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 14.12.2013