Shenyag J-8R / JZ-8 (‘Finback’)
Typ: taktická průzkumná modifikace těžkého přepadového stíhacího letounu typu J-8A (J-8I) Finback A uzpůsobená pro činnost pouze za denních podmínek
Určení: provádění fotografického průzkumu
Odlišnosti od letounu J-8A (Finback A):
- absence obou křídelních 30 mm kanónů typu „Type 30-1“
- absence podvěsné výzbroje
- rozšířené podvěsné vybavení o kontejner s jedním denním fotoaparátem pro šikmé snímkování typu KA-112A americké výroby – ten se umisťuje na centrální trupový pylon (zmíněný kontejner má doutníkovitý tvar a na břichu jeho střední části se nachází dvojice uzavíratelných průzorů)
Historie: Neozbrojený průzkumný speciál typu J-8F (JZ-8) vznikl jako nástupce nadzvukového průzkumného letounu typu JZ-6, který nebyl ničím jiným, než průzkumnou modifikací denního frontového stíhače typu J-6Bing, který zase nebyl ničím jiným, než mírně vylepšenou kopií sovětského MiGu-19S (Farmer D). Průzkumné vybavení letounu typu J-8R (JZ-8), který vycházel z nepříliš úspěšného přepadového stíhače typu J-8A (J-8I) Finback A, tvořil pouze jeden denní fotoaparát pro šikmé snímkování typu KA-112A americké výroby. Jeho instalace se přitom nacházela uvnitř podvěsného kontejneru, který se umisťoval na centrální trupový pylon. Křídelní závěsníky průzkumného speciálu J-8R (JZ-8) byly zase vyhrazeny pro dvojici 800 l přídavných palivových nádrží. Za pomoci fotoaparátu typu KA-112A, který Číňané zakoupili v neznámém počtu v 80. letech, přitom letoun typu J-8R (JZ-8) mohl pořizovat panoramatické snímky v průběhu letu ve výškách mezi 9 200 m a 15 000 m. Vývoj tohoto speciálu byl zahájen někdy okolo poloviny 80. let. Průzkumný speciál typu J-8R (JZ-8) vznikl v počtu cca 20-ti exemplářů. Zda se jednalo o nově vyrobené stroje nebo o přestavěné J-8A (J-8I) Finback A, není ale známo. Uživatelem všech exemplářů průzkumného speciálu typu J-8R (JZ-8) se staly dva průzkumné regimenty PLAAF, které předtím provozovaly nadzvukové letouny typu JZ-6. Po roce 2006 poslání tohoto modelu zcela převzal průzkumný speciál typu J-8FR (JZ-8F/JC-8F), který zase vycházel ze stíhacího letounu typu J-8F.
Verze: -
Vyrobeno: cca 20 exemplářů
Uživatelé: pouze ČLR
Posádka: jeden pilot
Pohon: dva proudové motory typu Liyang WP-7A (modifikace sovětského typu R-11F-300) s max. tahem 6 100 kp s přídavným spalováním
Radar: ?
Vybavení: jeden denní fotoaparát pro šikmé snímkování typu KA-112A (jeho instalace se nachází uvnitř podvěsného kontejneru, který se umisťuje na centrální trupový závěsník)
Výzbroj: žádná (zatímco na křídlení závěsníky se umisťuje dvojice 800 l přídavných palivových nádrží, centrální trupový závěsník je vyhrazen pro kontejner s průzkumným vybavením)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 9,34 m |
Délka bez/s PVD: | 19,00/21,52 m |
Výška: | 5,41 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
Poslední úpravy provedeny dne: 14.12.2013