Tianjin A320
Typ: středně těžký dopravní letoun (licenčně vyráběná kopie evropského letounu typu Airbus A320)
Určení: doprava osob na regionálních a středně dlouhých linkách
Historie: V polovině prvního desetiletí 21. století se evropský Airbus rozhodl zřídit druhou montážní linku dvoumotorových středně těžkých proudových dopravních letounů řady A320 na území ČLR. Důvodem tohoto kroku se přitom stal značný vzestup zájmu o tyto úspěšné stroje ze strany jihoasijských dopravců. K podpisu příslušné mezistátní dohody s Čínskou vládou došlo dne 4. prosince 2005. Nová výrobní hala letounů řady A320 byla přitom na základě smlouvy ze dne 26. října 2006 vybudována poblíž Tianjinu. S výstavbou této výrobní haly, která byla zcela identická s výrobní halou nacházející se v německém Hamburku, se započalo dne 15. května 2007. Oficiálně byla otevřena dne 28. září 2008. Zatímco majitelem 51-ti % akcií závodu z Tianjinu se dle dohody ze dne 28. června 2007 stal evropský Airbus, čínské konsorcium AVIC II (China Aviation Industry Corporation II) si ponechalo 49 % akcií tohoto podniku. Přibližně ve stejnou dobu bylo oznámeno, že celkem 86 zde vyrobených Airbusů řady A320 ze 150-ti objednaných odebere šest čínských leteckých dopravců (28 Shenzen Airlines, 18 Sichuan Airlines, 15 CASGC, 13 Hainan Airlines, 6 Spring Airline a 6 Juneyao Airlines). Konstrukční celky prvních šesti A320 byly z Hamburku do Tianjinu dopraveny mezi 24. červnem a 25. červencem 2008. Kompletace prvního z nich se zde přitom rozeběhla ještě v srpnu toho samého roku. Mezitím, dne 16. července téhož roku, Airbus uzavřel smlouvu se společností HAIG z Harbinu o společném postupu při sériové výrobě letounu A320. Na základě zmíněné dohody byla přitom produkce kompozitních konstrukčních celků pro letouny řady A320 (a též i pro modernější letouny řady A350) následně svěřena nově vybudovanému závodu v Harbinu. Zatímco 80 % akcií zmíněného podniku, který byl uveden do činnosti dne 30. ledna 2009, si ponechali Číňané, zbylých 20% akcií připadlo evropskému Airbusu. Na počátku února toho samého roku došlo též k podpisu smlouvy mezi Airbusem a společností XAC z Xianu o společném postupu při sériové výrobě a zkouškách křídel pro letouny řady A320 z linky závodu z Tianjinu. Křídla pro čínské A320 se totiž musely dovážet až z britského Broughtonu, což bylo poněkud nepraktické a nákladné. První čínský zároveň první mimo Evropu zkompletovaný dopravní letoun typu A320 se od vzletové dráhy poprvé odlepil dne 18. května 2009. Svému majiteli v podobě čínské leasingové firmy Dragon Aviation Leasing, která jej následně poskytla dopravci Sichuan Airlines, byl přitom tento stroj předán dne 23. června téhož roku. Do listopadu roku 2012 brány závodu z Tianjinu opustilo celkem 104 letounů řady A320, z toho 11 v průběhu roku 2009, 26 v průběhu roku 2010 a 36 v průběhu roku 2011. Do konce roku 2016 by zde přitom mělo být zkompletováno celkem 284 těchto strojů.
Verze: -
Vyrobeno: 104 sériových strojů (údaj z listopadu roku 2012)
Uživatelé: pouze ČLR
A320-200
Posádka: dva piloti
Pohon: dva dvouproudové motory typu International Aero Engines V2500-A5 s max. tahem po 12 030 kp
Radar: ?
Kapacita: 150 až 180 osob
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 34,09 m |
Délka: | 37,57 m |
Výška: | 11,76 m |
Prázdná hmotnost: | 41 800 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 77 000 kg |
Max. rychlost: | 930 km/h |
Praktický dostup: | 11 275 m |
Max. dolet: | 5 370 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 3.8.2013