Xian MA600

Typ:  pokročilá modifikace lehkého regionálního dopravního letounu typu MA60

Určení:  doprava osob na regionálních linkách

Odlišnosti modelu MA600 od letounu MA60:

- instalace modifikované avioniky

- modifikovaný interiér kabiny cestujících a letové posádky

- odlišné uspořádání 0,75 m x 1,41 m a 1,19 m x 1,22 m nákladových dveří na pravoboku trupu. U tohoto modelu se větší 1,19 m x 1,22 m dveře nacházejí na zádi, na úrovni „předkýlu“ SOP, zatímco menší 0,75 m x 1,41 m dveře jsou umístěny na přídi, přímo za pilotní kabinou. Naproti tomu u modelu MA60 tomu je naopak.

- instalace vstupních dveří, které se nacházejí na levoboku trupu, na přídi, přímo za pilotní kabinou. Naproti tomu vstupní dveře do kabiny modelu MA60 jsou umístěny na zádi, na úrovni „předkýlu“ SOP. Zde se tohoto modelu nachází další „malé“ 0,75 m x 1,41 m nákladové dveře.

- modifikovaná vnitřní konstrukce draku. Drak tohoto modelu má menší hmotnost (o 300 kg)

Historie:  Do prací na projektu regionálního dopravního letounu typu MA600 (Modern Ark 600), který není ničím jiným, než modifikací dvoumotorového turbovrtulového hornoplošníku typu MA60, který zase není ničím jiným, než derivátem sovětského typu An-24 (Coke), se společnost XAC z Xianu pustila v roce 2005. Před svým vývojovým předchůdcem v podobě letounu typu MA60 tento model má navrch zejména v provozních nákladech (ty jsou o celých 40% nižší) a instalaci modernější avioniky. Protože se uvnitř pilotní kabiny obou dvou zmíněných letounů, MA60 a MA600, nachází instalace prakticky identického přístrojového vybavení, jejich obsluhu mohou obstarávat identické posádky. To provozovatelům těchto dvou regionálních dopravních letounů přináší nemalé úspory nákladů na přeškolování posádek. Prototyp letounu typu MA600 si svůj slavnostní „roll-out“ odbyl dne 29. června 2008. Do oblak se tento stroj poprvé vydal dne 9. října toho samého roku. Domácí certifikát o letové způsobilosti v civilním provozu tento poslední model z řady Y-7 (Coke) obdržel dne 18. května 2010. Široké veřejnosti byl letoun typu MA600 poprvé prezentován na Airshow China 2010, která se konala v listopadu roku 2010 v Zhuhai. Svůj mezinárodní debut si ale tento stroj odbyl až v listopadu roku 2011 na airshow v Dubaji. Provozovatelem prvních dvou sériových MA600 se stala Civilní Letecká Univerzita Číny (CAFUC), která sídlí v provincii Sichuan. CAFUC tyto stroje používá k výcviku pilotů. Zatímco první z nich převzala dne 17. prosince 2010, ten druhý byl CAFUC dodán v září roku 2011. Dodávky dalším zákazníkům se rozeběhly v prosinci toho samého roku.

Verze:

MA600 – základní modifikace dopravního letounu typu MA600 s přepravní kapacitou 56 osob. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 9. října 2008.

MA600F – nákladní modifikace dopravního letounu typu MA600 s přepravní kapacitou 6 100 kg nákladu. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 24. října 2012. viz. samostatný text

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Laos (Lao Airlines) a ČLR (CAFUC, Joy Air a Wuhan Airlines)

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        dva turbovrtulové motory typu Pratt & Whitney Canada PW127J kanadské výroby s max. výkonem po 2 880 hp

Radar:         povětrnostní radiolokátor typu TWR-80, instalovaný ve špici trupu

Kapacita:    56 nebo 60 osob, dle uspořádání interiéru (užitečné zatížení tohoto stroje činí 5 500 kg)

 

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 29,20 m
Délka: 24,71 m
Výška: 8,85 m
Prázdná hmotnost: 13 430 kg
Max. vzletová hmotnost: 21 800 kg
Max. rychlost: 514 km/h
Praktický dostup: 7 620 m
Max. dolet: 2 420* km

 

 

* 1 430 km s max. zařízením (5 500 kg)

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 28.10.2018