Xian MA60 (Y-7G)

Typ:  pokročilá modifikace lehkého regionálního dopravního letounu typu Y-7-200A (modifikace sovětského letounu typu An-24 Coke)

Určení:  doprava osob na regionálních linkách

Odlišnosti modelu MA60 od letounu Y-7-200A:

- větší počet postranních okének kabiny cestujících. Okénka kabiny cestujících tohoto modelu jsou umístěna blíže u sebe a navíc mají obdélníkový tvar (se zaoblenými rohy). Naproti tomu okénka kabiny cestujících modelu Y-7-200A mají kulatý tvar.

- modifikovaná vnitřní konstrukce trupu. Jednotlivá žebra kostry trupu tohoto modelu jsou umístěna blíže u sebe. 

- odlišné umístění postranních nouzových výstupů kabiny cestujících. Oba dva nouzové výstupy tohoto modelu jsou umístěny před křídlem, naproti sobě. Naproti tomu u modelu Y-7-200A je umístění nouzových výstupů kabiny cestujících asymetrické.

- větší zásoba paliva (7 200 l vs 5 550 l)

- instalace čtyřlistých vrtulí typu Hamilton Sundstrand 247-3 (na místo vrtulí typu Hamilton Sundstrand 247-1)

- instalace digitální avioniky Pro Line 21, která splňuje požadavky ICAO Cat II. Součástí avioniky tohoto modelu se kromě barevných multifunkčních LCD displejů americké značky Rockwell Collins stal též elektronický systém typu EFIS-84, automatický systém vedení letu typu FMS-3000, výškový referenční systém typu AHS-3000, povětrnostní radiolokátor typu TWR-80 a výstražný protisrážkový systém typu EICAS-4000.

- instalace pneumatických odmrazovačů křídla, ocasních ploch a lapačů vzduchu na místo elektrických

- modifikovaný hlavní podvozek instalací účinnějších karbonových brzd

Historie:  Na počátku prvního desetiletí 21. století vešla v platnost nová čínská norma, která sebou přinesla přísnější požadavky na konstrukci a letové charakteristiky civilních letadel. Protože regionální dopravní letoun typu Y-7 (Coke) požadavky zmíněné normy splňoval jen stěží, v roce 2000 se společnost XAC z Xianu pustila do prácí na projektu výrazně zdokonalené modifikace tohoto bezlicenčního derivátu sovětského turbovrtulového dvoumotorového hornoplošníku typu An-24 (Coke). Zmíněná modifikace letounu typu Y-7 (Coke) vešla ve známost jako MA60 (Modern Ark 60) a z konstrukčního hlediska vycházela z modelu Y-7-200A. Letoun typu MA60 představoval nejen přímou reakci na požadavky výše uvedené normy, ale též na požadavky tehdejších provozovatelů letounů řady Y-7 (Coke). Ti přitom volali zejména po lepší provozní ekonomice a lepším cestovním komfortu. S projektem letounu typu MA60 se široká veřejnost mohla poprvé seznámit v únoru roku 2000 na singapurské airshow Asian Aerospace 2000. Zde byl konkrétně k vidění zmenšený model tohoto stroje. Svého předchůdce v podobě letounu typu Y-7-200A letoun typu MA60 překonává zejména v provozní ekonomice, cestovním komfortu a provozní spolehlivosti. Kromě toho má lepší vzletové a přistávací charakteristiky v prostředí s velkou nadmořskou výškou a vysokou teplotou vzduchu. Prototyp letounu typu MA60 se do oblak poprvé vydal dne 12. března 2000. Typový certifikát tento model obdržel dne 22. června toho samého roku. Prvním provozovatelem letounu typu MA60 se stala domácí společnost Sichuan Airlines. Zmíněný dopravce přitom první exemplář tohoto stroje převzal v srpnu roku 2000. V roce 2002 byl společnosti Sichuan Airlines dodán ještě jeden letoun typu MA60. V letech 2002 až 2010 se letouny typu MA60 staly též součástí letadlového parku dopravců Wuhan Airlines (v roce 2002 dodán jeden stroj), OK Air (v letech 2008 až 2010 dodány dva stroje), Joy Air (v letech 2008 až 2010 dodáno šest strojů) a YingAn Airlines (v roce 2008 dodán jeden stroj). Letoun typu MA60 ale zaznamenal též určité úspěchy na mezinárodním trhu. Prvním zahraničním provozovatelem letounu typu MA60 se stal zimbabwský dopravce Air Zimbabwe, který v roce 2005 převzal tři tyto stroje. V následujícím roce byly dva letouny typu MA60 vyvezeny též do Zambie. V letech 2006 až 2008 byly čtyři tyto stroje dodány laoské společnosti Lao Airlines. V roce 2007 tři letouny typu MA60 převzal dopravce Air Congo International z Konga. Ten samý rok své první letouny typu MA60 obdržela též indonéská společnost Merpati, která si objednala hned 15 těchto strojů. Do roku 2011 jich bylo přitom dodáno celkem 13. Mezitím, dne 7. května 2011, ale jeden z nich havaroval v průběhu přibližování na přistání. Dne 10. června 2013 havaroval další MA60 společnosti Merpati, tentokrát při přistání. V roce 2008 prvních pět z šesti objednaných letounů typu MA60 převzala filipínská společnost Zest Air. Po nehodě jednoho z nich, ke které došlo při přistání, ale zmíněnou objednávku stornovala. Současně všechny čtyři přeživší MA60 vrátila zpět výrobci. V roce 2008 byly dva tyto stroje vyvezeny do Bolívie. V roce 2010 tři letouny typu MA60 převzala též myanmarská společnost Myanmar National Airlines. Dva z nich byly ale v květnu a červnu roku 2013 vážně poškozeny při přistání. Dalším provozovatelem tohoto stroje se stal tádžický dopravce Tajik Air. První ze dvou objednaných MA60 přitom tato společnost převzala v prosinci roku 2011. Provoz zmíněného stroje u Tajik Air ale již v červenci roku 2013 předčasně ukončila nehoda. Při přistání se mu totiž, díky defektu v konstrukci, nevysunul povozek. Po opravě byl nicméně pronajat afghánské společnosti East Horizon Airlines. Protože zmíněná nehoda vedla ke ztrátě důvěry v typ MA60 ze strany Tajik Air, objednávku na druhý exemplář tohoto stroje tato společnosti stornovala. Do poloviny roku 2018 brány závodu společnosti XAC opustilo více než 100 letounů typu MA60 (včetně odvozeného modelu MA600). 57 z nich bylo přitom dodáno, do ledna roku 2016, zahraničním provozovatelům. Do konce dubna roku 2018 letouny řady MA60/600 vykonaly více než 420 000 vzletů a přistání a nalétaly cca 460 000 hodin. Přitom na cca 300 linkách přepravily více než 11 000 miliónů pasažérů. Provoz těchto strojů ale již od počátku provázejí problémy. Ke dni 11. května 2015 provoz letounů typu MA60 postihlo hned 13 nehod a mimořádných událostí. Nejméně 26 z 56-ti letounů, které byly dodány zahraničním společnostem, bylo nezbytné odstavit kuli nějakému technickému problému. Dalších šest těchto strojů bylo neopravitelně poškozeno.  

Verze:

MA60 – základní modifikace dopravního letounu typu MA60. Prototyp tohoto modelu se do oblak poprvé vydal 12. března 2000. Dodávky sériových MA60 zákazníkům byly zahájeny v srpnu toho samého roku.

Y-7G – vojenská modifikace dopravního letounu typu MA60 pro tuzemské ozbrojené síly s motory typu WJ-5A-1G domácí výroby na místo motorů typu PW127J kanadské výroby a avionikou domácího původu na místo avioniky západní provenience. Tento model se stal, v nevelkém počtu, součástí letadlového parku PLAAF i PLANAF. PLANAF letouny typu Y-7G provozuje od roku 2014. Součástí letadlového parku PLANAF se staly dva tyto stroje. PLANAF letouny typu Y-7G používá zejména k přepravě osob mezi pevninou a základnami umístěnými na ostrovech v Jihočínském moři. Konkrétně se přitom jedná o ostrov Hainan a Paracelské a Spratlyho ostrovy. PLAAF zase letouny typu Y-7G provozuje u pátracích-záchranných a transportních regimentů. Nejméně jeden letoun tohoto typu (černá 1533) později obdržel instalaci elektro-optického systému, který posádce usnadňuje vzlet a přistání za ztížených meteorologických podmínek. Kulovité pouzdro zmíněného systému se přitom nachází na břichu přední části trupu, na úrovni postranních nákladových vrat. Zmíněný letoun, Y-7G (černá 1533), byl přitom identifikován v říjnu roku 2021.

MA60H-500 (MA60M) – exportní vojenská modifikace dopravního letounu typu MA60. Prototyp tohoto modelu vznikl v roce 2004. Jediným provozovatelem letounu typu MA60H-500 se staly vzdušné síly Kambodži. Do výzbroje vzdušných sil Kambodži byly přitom zařazeny, v červnu roku 2012, dva tyto stroje.

MA600 – pokročilá modifikace letounu typu MA60 s modifikovanou avionikou, interiérem kabiny letové posádky a cestujících a konstrukcí draku. První exemplář tohoto modelu se do oblak poprvé vydal dne 9. října 2008. Provozovatelem prvního sériového MA600 se stala, dne 17. prosince 2010, Civilní Letecká Univerzita Číny (CAFUC). viz. samostatný text

MA60 (meteorologický) – speciální modifikace dopravního letounu typu MA60 určená k umělé iniciaci srážek (za účelem předcházení přírodních katastrof nebo zvýšení výnosnosti úrody). K oběma bokům střední části trupu tohoto modelu, na úrovni křídla (přímo pod řadou postranních okének), jsou uchyceny ploché konformní kontejnery s výmetnicemi meteopatron. Ty obsahují speciální chemikálii, která slouží k umělé iniciaci srážek. Přímo za zmíněnými kontejnery se nachází instalace mohutných válcovitých kontejnerů (s kruhovým lapačem na přídi a kruhovým výstupem na zádi). Zmíněné kontejnery jsou přitom k bokům trupu tohoto stroje uchyceny za pomoci horizontálních pylonů s šikmou podpěrou. Pod křídlem tohoto speciálu se navíc nachází instalací vysokých šípových pylonů se senzory. Jediným provozovatelem meteorologického MA60 se stala CMA (China Meteorological Administration). Rolovací zkoušky prvního exempláře tohoto speciálu (B-830L) se rozeběhly dne 20. června 2014. Do oblak se tento stroj poprvé vydal 21. června toho samého roku. Doplňkový typový certifikát meteorologický MA60 obdržel v srpnu roku 2015. Mezitím, v listopadu roku 2014, byl první exemplář tohoto speciálu (B-830L) prezentován na Aishow China 2014, která se konala v Zhuhai. CMA první exemplář tohoto speciálu převzalo dne 29. září 2015. V současnosti se na inventáři CMA nacházejí dva tyto stroje. V roce 2018 byly pro CMA přiobjednány další dva meteorologické MA60.

MA60H – speciální námořní hlídková modifikace dopravního letounu typu MA60 určená k ostraze teritoriálních vod. Tento model se vyznačuje instalací kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému pod špicí trupu, polokapkovitého krytu antény pátracího radiolokátoru na břichu střední části trupu a závěsníků pro případné palivové nádrže pod vnějšími částmi křídla. Jediný známý exemplář tohoto speciálu brány závodu XAC opustil v říjnu roku 2016. Provozovatelem tohoto stroje se stala CMS (China Marine Surveillance). viz. samostatný text

MA60 (pozorovací) – speciální modifikace dopravního letounu typu MA60 určená pro vzdušné monitorování. Tento model má výrazně zredukovaný počet postranních okének. Kromě toho postrádá nákladová vrata, která se u standardního dopravního modelu nacházejí na pravoboku, přímo za kokpitem. Na břichu trupu tohoto modelu, v oblasti před křídlem se nachází rozměrný člunovitý dielektrický kryt. Na zadní část zmíněného krytu navazuje o poznání nižší kryt s plochým břichem. Zmíněný kryt přitom končí až na úrovni kořene „předkýlu“ SOP. K okrajům břicha střední části trupu tohoto modelu, na úrovni křídla, je uchycen jeden pár vyztužených (dvěma páry trubkových vzpěr) horizontálních pylonů s vřetenovitými kontejnery. Na břichu přední části trupu tohoto modelu, v oblasti za příďovým podvozkem (vpravo od podélné osy trupu), se navíc nachází instalace nestandardní břitové antény. V listopadu roku 2019 byly dva exempláře tohoto modelu předány CAS (Chinese Academy of Sciences). Poprvé byl však tento model identifikován již v dubnu roku 2017. Zmíněný stroj ale od těch, které byly v listopadu roku 2019 předány CAS, mírně odlišoval, a to instalací jednoho páru vystouplých krytů na bocích přední části trupu, v oblasti před křídlem, přímo pod řadou postranních okének.

MA60 (požární) – speciální požární modifikace dopravního letounu typu MA60. Tento speciál slouží nejen k hašení požárů, ale též k požární hlídkové činnosti. Kromě toho může zastávat poslání vzdušného komunikačního centra při mimořádných událostech. Požární MA60 lze ale používat též k přepravě hasičského personálu. Na břichu trupu tohoto speciálu, na úrovni křídla, se nachází široký a plochý vanovitý kryt se dvěma páry tandemově uspořádaných obdélníkových dvířek, která slouží k vypouštění vody za letu. K hřbetu trupu požárního MA60, v oblasti mezi křídlem a SOP, je uchycen polokapkovitý dielektrický kryt, který s největší pravděpodobností ukrývá anténu SATCOM. Na břichu přední části trupu tohoto stroje, přímo za příďovým podvozkem, se zase nachází instalace otočného kulovitého pouzdra elektro-optického pozorovacího systému. Prototyp požárního MA60 (B-0CRT) se do oblak napoprvé vydal, z VPD letiště z Yanliangu, v červenci roku 2023. První úspěšné zkoušky hasicího systému prototypu tohoto stroje byly realizovány na konci října toho samého roku na letišti Qingyang, které se nachází v provincii Gansu. Na počátku prosince roku 2023 bylo oznámeno, že byl s prototypem MA60 (B-0CRT) úspěšně proveden první shoz vody z velmi malé výšky. Při zmíněném testu přitom tento stroj shodil 6 t vody z výšky pouhých 55 m. V lednu roku 2024 bylo oznámeno, že byly zahájeny certifikační zkoušky požárního MA60.

Vyrobeno:  100+ sériových strojů (včetně odvozeného modelu MA600)

Uživatelé (dopravci):  Afghánistán (East Horizon Airlines), Burundi (Air Burundi), ČLR (Joy Air, OK Air, Sichuan Airlines, Sichuan Sanxing General Aviation, Wuhan Airlines a YingAn Airlines), Eritrea (Massawa Airways), Filipíny (Zest Air), Indonésie (Merpati), Kambodža (Combodia Bayon Airlines), Kamerun (Camair-Co), Kongo (Congo Airways), Kongo-Brazzaville (Air Congo International) Laos (Lao Airlines a Lao Skyway), Myanmar (Myanmar National Airlines), Nepál (Nepal Airlines), Nikaragua (Avianca Nicaragua), Tádžikistán (Tajik Air), Tonga (Real Tonga), Zimbabwe (Air Zimbabwe)

Uživatelé (vládní): Angola (vojenské letectvo), Bolivie (vojenské letectvo/TAM), ČLR (CAS, CMS, CMA, PLAAF a PLANAF), Džibutsko (vojenské letectvo), Eritrea (vojenské letectvo), Kambodža (vojenské letectvo), Kamerun (vojenské letectvo), Laos (vojenské letectvo), Sri Lanka (vojenské letectvo/Helitours) a Zambie (vojenské letectvo)

 

MA60

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:        dva turbovrtulové motory typu Pratt & Whitney Canada PW127J kanadské výroby s max. výkonem po 2 880 hp

Radar:         povětrnostní radiolokátor typu TWR-80, instalovaný ve špici trupu

Kapacita:    48, 52 nebo 56 osob, dle uspořádání interiéru (užitečné zatížení tohoto stroje činí 5 500 kg)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 29,20 m
Délka: 24,17 m
Výška: 8,85 m
Prázdná hmotnost: 13 700 kg
Max. vzletová hmotnost: 21 800 kg
Max. rychlost: 514 km/h
Praktický dostup: 7 600 m
Max. dolet: 2 450* km

 

 

* 1 600 km s max. zařízením (5 500 kg)

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 28.1.2024