Shanghai Y-10

Typ:  středně těžký dopravní letoun

Určení:  doprava osob na středně dlouhých a dálkových linkách

Historie:  Vývoj prvního proudového dopravního letounu čínské konstrukce byl zahájen v srpnu roku 1970. Zmíněný stroj vešel ve známost pod označením Y-10 a jeho vývojem se zabýval institut ze Shanghaie. Přestože se tento čtyřmotorový dolnoplošník nápadně podobal letounu typu Boeing 707-320, nebyl přímou kopií tohoto amerického stroje. Čínský letoun typu Y-10 totiž měl odlišnou vnitřní konstrukci draku, celkové vnější rozměry, profil přední partie trupu a tvar křídla. Jediný tehdejší čínský letecký dopravce v podobě společnosti CAAC navíc své první Boeingy 707, které by se mohly teoreticky stát vzorovými exempláři pro tuzemskou kopii, převzala až v roce 1972, tedy celé dva roky po zahájení celého programu Y-10. Pohon letounu typu Y-10 měla obstarávat čtveřice 8 165 kp dvouproudových motorů typu WS-8. Protož se ale vývoj těchto motorů neúnosně zatahoval, jediný dokončený letový prototyp letounu typu Y-10 se nakonec musel spokojit s méně výkonnými pohonnými jednotkami amerického Boeingu 707-300 v podobě dvouproudových motorů typu JT3D-7 značky Pratt & Whitney. Zdrojem zmíněných pohonných jednotek se přitom staly dodávky náhradních dílů pro flotilu Boeingů 707-300 společnosti CAAC. Pro potřeby zkušebního programu závod ze Shanghaie postavil celkem tři prototypy letounu typu Y-10. Zatímco první z nich byl určen pro statické zkoušky, posláním toho druhého se staly zkoušky letové. Ten třetí byl pak vyhrazen pro únavové zkoušky. Do celého programu Y-10 ale neblaze zasáhla tzv. „Velká kulturní revoluce“. Ta přitom měla upevnit absolutistickou moc Mao Ce-tunga a na místo toho celou ČLR uvrhla na léta 1966 až 1976 do fatálního hospodářského a politického chaosu. Protože čínský průmysl navíc tehdy ještě neměl žádné zkušenosti s konstrukcí tak velkého a složitého letounu, jakým byl dopravní letoun typu Y-10, jediný letový prototyp tohoto stroje se nakonec od vzletové dráhy poprvé odlepil až dne 26. září 1980. Široké veřejnosti byl jediný letový prototyp letounu typu Y-10 poprvé prezentován dne 8. prosince 1981. Při zmíněné příležitosti navíc tento stroj podnikl let ze Shanghaie do Pekingu s nevelkým počtem pasažérů na palubě. Krátce nato, v roce 1983, ale Čínské vedení celý program Y-10 zastavilo. Jediný prototyp tohoto stroje byl proto již v roce 1984 s definitivní platností uzemněn. Tehdy měl přitom na svém kontě pouhých 130 letů s celkovou délkou trvání 170 hodin. Přestože se oficiálním stanoviskem ukončení vývoje letounu typu Y-10 staly vysoké náklady a morální zastaralost, skutečný důvod tohoto kroku měl ryze politický podtext. Letoun typu Y-10 totiž měl být zejména propagandistickým nástrojem hlavních protagonistů „Velké kulturní revoluce“, který měl celému světu demonstrovat rozvinutost čínského průmyslu. Ti byli ale ještě v průběhu vývoje tohoto stroje sesazeni z vedení ČLR. Do nového vedení ČLR se přitom dostali i funkcionáři, kteří byli pronásledováni přívrženci Mao Ce-tunga. Zmínění funkcionáři se pak za persekuce, které museli předtím snášet, minulému vedení ČLR pomstili mimo jiné i zastavením programu Y-10. Vývoj letounu typu Y-10 přitom pozbýval oficiální podpory už v době, kdy se rozeběhly zkoušky jediného letového prototypu tohoto stroje. V této souvislosti CAAC muselo mezitím poptávku po moderních proudových dopravních letounech uspokojit nákupy v zahraničí.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden letový prototyp, jeden neletový prototyp pro statické zkoušky a jeden neletový prototyp pro únavové zkoušky

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti, navigátor, palubní mechanik a radista

Pohon:        čtyři dvouproudové motory typu Pratt & Whitney JT3D-7 americké výroby s max. tahem po 5 790 kp

Radar:         povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný uvnitř špice trupu

Kapacita:    124 až 178 osob

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 42,24 m 
Délka:   42,93 m
Výška: 13,42 m
Prázdná hmotnost: 58 120 kg
Max. vzletová hmotnost: 102 000 kg
Max. rychlost: 974 km/h
Praktický dostup:   12 330 m
Max. dolet:    8 000 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 17.9.2010