Shanghai MD-90-30

Typ:  středně těžký dopravní letoun (licenčně vyráběná kopie amerického letounu typu McDonnell-Douglas MD-90-30)

Určení:  doprava osob na regionálních a středně dlouhých linkách

Historie:  V červnu 1992 Čínská vláda v rámci programu Trunkliner, který počítal s pořízením až 170-ti dopravních letounů pro regionální linky, vyjednala licenční oprávnění pro domácí průmysl na produkci 40-ti dvoumotorových proudových dopravních letounů MD-90-30 z dílny amerického výrobce McDonnell-Douglas. Právě tento stroj přitom nebyl vybrán náhodou, neboť šlo o vývojový derivát dopravních letounů řady MD-80 s prodlouženým trupem, tzv. „skleněným“ kokpitem a silnějšími a ekonomičtějšími pohonnými jednotkami. Sériovou výrobou letounu MD-80 ve verzi MD-82 a MD-83 se totiž v letech 1987 až 1994 zabýval na základě licence též čínský podnik ze Shanghaie. Dodatek ke zmíněné smlouvě z listopadu roku 1994 počítal již ale pouze s 20-ti letouny typu MD-90-30 ve verzi s tandemově uspořádaným hlavním podvozkem domácí konstrukce. Díky instalaci zmíněného podvozku měly být přitom tyto stroje schopny operovat i z letištních ploch s méně kvalitní vzletovou dráhou v konfiguraci s max. vzletovou hmotností. Tento záměr se ale nakonec nikdy nepodařit realizovat. Zatímco pro kompletaci již zmíněných letounů typu MD-82 a MD-83 sloužily vesměs konstrukční celky dodané americkým výrobcem, drak modelu MD-90-30 měl být z rovných 80-ti % domácí výroby. Na sériové výrobě tohoto typu letounu se přitom měly podílet závody nacházející se v Chengdu (příď trupu, dveře do kabiny cestujících a některé další podsestavy), Shenyangu (ocasní partie trupu a elektroinstalace), Shanghai (podvozek a konečná montáž) a Xianu (křídlo a střední část trupu). Dodávky příslušných konstrukčních sestav z USA se rozeběhly dnem 3. března 1995. V srpnu 1998, tedy ještě před zahájením kompletace prvního z nich, ale padlo rozhodnutí, aby byla produkce tohoto stroje zastavena po předání pouhých tří exemplářů. Rok nato navíc vedení ČLR tento počet snížilo na pouhé dva letouny. Zatímco první z nich se od vzletové dráhy poprvé odlepil v září 1999, ten druhý jej následoval v první polovině následujícího roku. Oba dva čínské MD-90-30 byly přitom v srpnu 2000 předány domácímu dopravci Shenzen Airlines. Výrobní zařízení, které mělo sloužit pro kompletaci těchto strojů, ale i přesto nepřišlo nazmar. Později bylo totiž plně zužitkováno v programu dopravního letounu typu ARJ21-700.

Verze:  -

Vyrobeno:  dva sériové stroje

Uživatelé:  pouze ČLR

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva dvouproudové motory typu International Aero Engines V2525-D5 s max. tahem po 11 350 kp       

Radar:         ?

Kapacita:    147 osob

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 32,87 m 
Délka:   46,51 m
Výška: 9,33 m
Prázdná hmotnost: 39 900 kg
Max. vzletová hmotnost: 70 700 kg
Max. rychlost: 875 km/h
Praktický dostup:   10 670 m
Max. dolet:    4 200 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 30.7.2012