Xian MA700

Typ:  lehký regionální dopravní letoun

Určení:  přeprava osob na místních linkách

Historie:  Do prací na projektu perspektivního nástupce dvoumotorových turbovrtulových regionálních dopravních letounů řady MA60/600, které vycházejí ze sovětského letounu typu An-24 (Coke), se společnost XAC z Xianu pustila někdy okolo roku 2007. Zmíněný stroj vešel ve známost jako MA700 a dle původních plánů měl disponovat přepravní kapacitou 70 osob. V průběhu projektových prací byla ale přepravní kapacita tohoto čínského protějšku evropského letounu typu ATR72 navýšena až na 86 osob. V této podobě byl projekt letounu typu MA700 široké veřejnosti poprvé prezentován na Airshow China 2008, která se konala v listopadu roku 2008 v Zhuhai. Návštěvníci zmíněné airshow měli přitom možnost shlédnout zmenšený model tohoto stroje. V listopadu roku 2014, na Airshow China 2014, byla kromě zmenšeného modelu letounu typu MA700 prezentována též 1:1 maketa kabiny tohoto stroje. Mezitím, podpisem smlouvy ze dne 13. července 2014, se do programu MA700 zapojil kanadský výrobce leteckých motorů Pratt & Whitney Canada. Zmíněná společnost se konkrétně zavázala dodávkami pohonných jednotek pro tyto stroje v podobě turbovrtulových motorů typu PW150C. Zmíněný motor přitom není ničím jiným, než modifikací motoru typu PW150A navrženou speciálně pro letoun typu MA700. Avioniku pro letouny typu MA700 měla zase dodávat americká společnost Rockwell Collins, a to na základě smlouvy ze dne 24. září 2014. Předběžný návrh tohoto dvoumotorového hornoplošníku s ocasními plochami uspořádanými do tvaru písmene „T“ byl schválen v lednu roku 2017. Do konce toho samého roku se společnosti XAC podařilo uzavřít objednávky na 185 letounů typu MA700 s jedenácti zákazníky. Prvními provozovateli tohoto stroje se měly stát tuzemské společnosti Okay Airways a Joy Air. Kompletace neletového prototypu letounu typu MA700 byla započata v roce 2017. Zmíněný stroj byl dokončen a CFTE (China Flight Test Estabilishment) z Yanliangu předán, za účelem realizace statických zkoušek, v březnu roku 2020. Se zahájením zkoušek prvního letového prototypu letounu typu MA700 se tehdy počítalo v roce 2022. Do programu MA700 ale nemile zasáhla politika. Dne 1. prosince 2018 totiž kanadské úřady zadržely finanční řiditelku čínské telekomunikační společnosti Huawei, která je současně dcerou zakladatele této společnosti, a následně ji vydali do USA, což se setkalo s velkou nevolí ze strany Číňanů. Ti proto dne 10. prosince toho samého roku zatkli dva kanadské občany a obvinili je ze zločinů dle zákona o státním tajemství. Na to v roce 2020 kanadská vláda odpověděla zamítnutím vydání vývozní licence na motor typu PW150C do ČLR. Tím letoun typu MA700 v podstatě přišel o pohonné jednotky. Do té doby měly být společností Pratt & Whitney Canada Číňanům dodány jen čtyři motory typu PW150C. Jako poněkud problematická se ale ukázala být též volba americké společnosti Rockwell Collins jako dodavatele avioniky. Důvodem toho byla skutečnost, že společnost XAC z Xinanu byla mezitím, v prosinci roku 2020, americkou vládou zařazena na seznam koncových vojenských uživatelů (MEU). To byla daň za to, že volba importovaných komponent učinila výrobu letounu typu MA700 závislou na dodávkách ze zahraničí. Prototyp tohoto stroje se bez jakékoliv publicity do oblak údajně napoprvé vydal dne 23. nebo 24. prosince 2021, a to z VPD letiště Yanliang z Xianu. Současně stav celého programu MA700 není znám. Výrobce zmíněného stroje ale podle všeho čeká na dokončení vývoje tuzemského turbovrtulového typu AEP500 s výkonem řádu 6 800 hp. Certifikace zmíněné pohonné jednotky by přitom měla být završena do roku 2028. Za pomoci motorů typu AEP500 se prototyp letounu typu MA700 údajně napoprvé do oblak vydal v dubnu roku 2022. Společnost XAC plánovala letoun typu MA700 certifikovat nejen dle tuzemské normy, ale též dle normy americké a evropské. To mělo přitom zmíněnému stroji umožnit proniknout i na západní trh.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden neletový prototyp pro statické zkoušky a nejméně jeden letový prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva turbovrtulové motory typu Pratt & Whitney Canada PW150C kanadské výroby s max. výkonem řádu 5 000 hp nebo dva turbovrtulové motory typu AEP500 s max. výkonem řádu 6 800 hp

Radar:        povětrnostní radiolokátor neznámého typu, instalovaný ve špici trupu

Kapacita:    68, 72 nebo 86 osob, dle uspořádání interiéru (užitečné zatížení tohoto stroje činí 8 600 kg)

 

 

TTD:  
Rozpětí křídla: 27,90 m
Délka: 30,50 m
Výška: 8,20 m
Prázdná hmotnost: 15 800 kg
Max. vzletová hmotnost: 27 600 kg
Max. rychlost: 637* km/h
Praktický dostup: 7 620* m
Max. dolet: 2 700* km

 

 

* vypočtený odhad

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 22.4.2025