Harbin Y-11 (‘Chan A’)

 

Typ:  lehký víceúčelový letoun s krátkým vzletem a přistáním (STOL)

Určení:  doprava osob na místních linkách, přeprava nákladu, odsun raněných, přeprava a shoz výsadku, hlídková činnost, pátrací a záchranná činnost a kultivace zemědělských ploch

Historie:  V dubnu roku 1974 závod z Harbinu obdržel zadání na perspektivního nástupce úspěšného jednomotorového víceúčelového dvouplošníku typu Y-5 (Colt). Požadovaný stroj vešel ve známost jako Y-11 (Chan A) a dle zmíněného zadání měl být schopen operovat, stejně jako jeho předchůdce v podobě letounu typu Y-5 (Colt), i z krátkých a nezpevněných VPD. Zatímco letoun typu Y-5 (Colt) nebyl ničím jiným, než přímou kopií sovětského letounu typu An-2 (Colt) z konce 40. let, v případě letounu typu Y-11 (Chan A) šlo o stroj kvalitativně nové konstrukce. Konstrukční tým harbinského závodu přitom tento stroj pojal jako dvoumotorový celokovový vzpěrový hornoplošník s robustním trupem s krabicovitým profilem, mohutně mechanizovaným přímým křídlem, klasicky koncipovanými ocasními plochami a pevným tříbodovým kolovým podvozkem příďového typu. V případě pohonné jednotky volba padla na vzduchem chlazený pístový motor typu HS-6A. Zmíněný motor nebyl ničím jiným, než vývojovou modifikací sovětského motoru typu Ivčenko Al-14R, a pro letoun typu Y-11 (Chan A) byl převzat od jednomotorového cvičného letounu typu CJ-6 (Max). Práce na projektu letounu typu Y-11 (Chan A) zabraly necelý rok a byly završeny v červnu roku 1975. Pro potřeby zkušebního programu závod z Harbinu postavil celkem dva prototypy tohoto stroje, jeden letový a jeden neletový. Ten byl vyhrazen pro statické zkoušky. Statické zkoušky letounu typu Y-11 (Chan A) se podařilo završit dnem 19. prosince 1975. Krátce nato, 30. dne toho samého měsíce, se od vzletové dráhy poprvé odlepil letový prototyp. Do celého programu Y-11 (Chan A) ale neblaze zasáhla tzv. „Velká kulturní revoluce“. Ta přitom měla upevnit absolutistickou moc Mao Ce-tunga. Na místo toho ale uvrhla celou ČLR, na léta 1966 až 1976, ve fatální hospodářský a politický chaos. Díky tomu se sériová výroba tohoto stroje nakonec rozeběhla až dnem 3. dubna 1977. Prvních 15 sériových exemplářů letounu typu Y-11 (Chan A) bylo dokončeno ve specializované zemědělské modifikaci. Protože poměr nosnosti a doletu letounu typu Y-11 (Chan A) nebylo možné považovat za ideální, produkce tohoto stroje se nakonec omezila na pouhých cca 50 sériových strojů. Poté jej ve výrobním programu závodu z Harbinu nahradil odvozený letoun typu Y-12 s turbovrtulovým pohonem.

Popis (model Y-11):  Lehký dvoumotorový pístový víceúčelový letoun se zkráceným vzletem a přistáním (STOL) typu Y-11 je řešen jako celokovový hornoplošník s klasicky koncipovanými ocasními plochami. V přední části trupu tohoto stroje, který má krabicovitý tvar, se nachází dvoumístná pilotní kabina. Na dvoumístnou pilotní kabinu navazuje nákladová kabina s rozměry 3,58 x 1,53 x 1,37 m. Zasklení pilotní kabiny letounu typu Y-11 se sestává ze dvou rozměrných čelních okének, které mají zaoblený profil a vystupují nad hřbet špice trupu, a jednoho páru postranních okének s lichoběžníkovým tvarem. Levé postranní okénko pilotní kabiny letounu typu Y-11 je přitom součástí výklopných (směrem dopředu ven) dveří automobilového typu. Naproti tomu přístup do nákladového prostoru zajišťují dvoudílná vertikálně dělená obdélníková nákladová vrata. Zmíněná nákladová vrata se nacházejí na levoboku trupu, přímo pod odtokovou hranou křídla, a jejich (větší) zadní díl zastává funkci vstupních dveří. Zasklení nákladového prostoru letounu typu Y-11 tvoří čtyři páry poměrně malých postranních okének s čtvercovým průřezem. Levé zadní okénko nákladového prostoru tohoto stroje je přitom součástí zadního dílu nákladových vrat. Hornoplošně uspořádané křídlo letounu typu Y-11 má půdorys ve tvaru obdélníku a nulové vzepětí a je řešeno jako vzpěrové. Výztuhu křídla tohoto stroje obstarává jeden pár jednoduchých vzpěr. Křídlo letounu typu Y-11 má mohutnou mechanizaci. Zatímco jeho odtokovou hranu okupují, v celém rozpětí, sloty, na odtokové hraně křídla tohoto stroje se nacházejí mohutné dvousektorové vztlakové klapky a křidélka. Pohon letounu typu Y-11 obstarává dvojice vzduchem chlazených devitíválců typu HS-6A. Zmíněné motory vycházejí ze sovětského motoru typu Ivčenko Al-14R a roztáčejí dvoulisté vrtule v tažném uspořádání. Jejich instalace se nachází uvnitř robustních vřetenovitých gondol, které jsou uchyceny ke spodní ploše křídla. V čele zmíněných křídelních motorových gondol se nacházejí rozměrné kruhové lapače vzduchu, které jsou opatřeny radiálně uspořádanými regulačními žaluziemi. Ocasní plochy letounu typu Y-11 se sestávají z jedné lichoběžníkové svislé plochy (SOP), která je opatřena nízkým „předkýlem“, a jedné hornoplošně uspořádané vodorovné plochy (VOP) s nulovým vzepětím. Zatímco na odtokové hraně SOP se nachází směrové kormidlo, odtokovou hranu VOP okupuje dvojice výškových kormidel. Směrové i obě výšková kormidla letounu typu Y-11 jsou opatřena rohovými odlehčovacími ploškami a na rozdíl od křidélek mají plátěný potah. Vzletové a přistávací zařízení letounu typu Y-11 tvoří pevný (nezatahovatelný) tříbodový kolový podvozek příďového typu. Zatímco instalace příďového podvozku, který je osazen jednoduchým kolem, se nachází přímo pod špicí trupu, hlavní podvozky, které jsou osazeny zdvojenými koly, jsou uchyceny k malým horizontálním aerodynamickým ploškám, které vybíhají z okrajů břicha střední části trupu. Ke zmíněným horizontálním aerodynamickým ploškám jsou ale uchyceny též křídelní vzpěry.

Verze:

Y-11 – první sériově vyráběná modifikace letounu typu Y-11 (Chan A) s 285 hp motory typu HS-6A. Prototyp letounu typu Y-11 (Chan A) se do oblak poprvé vydal dne 30. prosince 1975. Brány závodu z Harbinu od roku 1977 opustilo okolo 50-ti těchto strojů.

Y-11 (zemědělský) – speciální modifikace letounu typu Y-11 (Chan A) určená ke kultivaci zemědělských ploch. Tento model vznikl hned ve dvou úpravách, a to úpravě pro rozprašování tuhých a úpravě pro rozprašování kapalných chemikálií. Prvně uvedená úprava se přitom vyznačovala instalací tunelového rozptylovače pod trupem. Naproti tomu druhá uvedená úprava byla opatřena instalací trubkových rozptylovačů pod křídlem. Pohon čerpadla pracovní kapaliny přitom obstarávala nevelká turbína, která byla uchycena k nosníku pravého hlavního podvozku. Instalace zásobníku pracovní látky se u obou zmíněných úprav nacházela uvnitř nákladové kabiny, poblíž aerodynamického těžiště.

Y-11 (pro geologický průzkum) – speciální modifikace letounu typu Y-11 (Chan A) určená k provádění geologického průzkumu. K provádění geologického průzkumu byl uzpůsoben nejméně jeden sériový exemplář letounu typu Y-11 (Chan A). Zmíněný stroj se přitom vyznačoval instalací rozměrné prstencovité antény pod levou polovinou křídla a doutníkovitého pouzdra pod pravou polovinou křídla.

Y-11B – pokročilá modifikace letounu typu Y-11 (Chan A) se silnějšími 345 hp motory typu HS-6D. Díky instalaci zmíněných motorů tento model má lepší vzletové charakteristiky a jednodušší ovladatelnost při letu s jedním pracujícím motorem.

Y-11B(I) – pokročilá modifikace letounu typu Y-11 (Chan A) se silnějšími 350 hp motory typu TSIO-550-B americké značky Teledyne Continental. Ty přitom roztáčely třílisté vrtule značky Hamilton. Naproti tomu motory předchozího modelu byly opatřeny dvoulistými vrtulemi. Do špice trupu tohoto modelu byly navíc vetknuty dva přistávacími reflektory. Naproti tomu na špici trupu předchozího modelu se nacházela instalace jednoho přistávacího reflektoru. První prototyp letounu typu Y-11B(I) se široké veřejnosti poprvé představil v listopadu roku 1996 na Airshow China 96. Vzhledem k dostupnosti odvozeného turbovrtulového letounu typu Y-12, který má vyšší užitnou hodnotu, tento model nakonec vznikl v počtu pouhých tří exemplářů. Jeden z nich později prošel konverzí na speciál pro geologický průzkum.

Vyrobeno:  dva prototypy (jeden letový a jeden neletový pro statické zkoušky) a cca 50 sériových strojů modelu Y-11 a dva prototypy a jeden sériový stroj modelu Y-11B(I)

Uživatelé:  pouze ČLR

 

Y-11

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva pístové motory typu Zhuzhou HS-6A (vývojová modifikace sovětského typu Ivčenko Al-14R) s max. výkonem po 285 hp

Kapacita:    osm osob nebo náklad do celkové hmotnosti 800 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 3,58 x 1,53 x 1,37 m

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 17,00 m 
Délka:   12,02 m
Výška: 4,64 m
Prázdná hmotnost: 2 050 kg
Max. vzletová hmotnost: 3 500 kg
Max. rychlost: 220 km/h
Praktický dostup:   4 000 m
Max. dolet:    995 km

 

 

Y-11B(I)

 

Posádka:    dva piloti

Pohon:       dva pístové motory typu Teledyne Continental TSIO-550-B americké výroby s max. výkonem po 350 hp

Kapacita:    osm osob nebo náklad do celkové hmotnosti 900 až 1 200 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny s rozměry 3,58 x 1,53 x 1,37 m

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 17,08 m 
Délka:   12,12 m
Výška: 5,19 m
Prázdná hmotnost: 2 505 kg
Max. vzletová hmotnost: 3 500 kg
Max. rychlost: 265 km/h
Praktický dostup:   6 000 m
Max. dolet:    1 080 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 4.6.2019