COMAC C949

Typ:  nadzvukový dopravní letoun

Určení:  doprava osob na dálkových linkách

Historie:  Nadzvukový dopravní letoun typu C949 z dílny společnosti COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) představuje přímou reakci na západní projekty nadzvukových dopravních letounů s nízkou hlučností. První informace o projektu tohoto stroje byly zveřejněny v březnu roku 2025. Zmíněný stroj má přitom mít o 50 % delší dolet a o 95 % nižší hlučnost v porovnání s legendárním britsko-francouzským nadzvukovým dopravním letounem typu Concorde, který se ve službě nacházel v letech 1976 až 2003. Letoun typu C949 má sice mít nižší cestovní rychlost než evropský Concorde (M=1,7 vs M=2,02), má však být schopen urazit vzdálenost 11 000 km, zatímco dolet letounu typu Concorde činil 7 200 km. Kromě toho jeho let nadzvukovou rychlostí má na zemi doprovázet hluk o síle pouhých 83,9 PLdB, což odpovídá hluku běžného fénu na vlasy. Naproti tomu nadzvukový let letounu typu Concorde doprovázel, stejně jako nadzvukový let bojových letounů, tzv. silný sonický třesk. Díky tomu bylo na zemi při jeho průletu možné naměřit hluk o síle až 105 PLdB. Z tohoto důvodu s ním bylo zakázáno létat nadzvukově nad pevninou. Na druhou stranu bude letoun typu C949 menší než letoun typu Concorde. Zatímco uvnitř kabiny letounu typu Concorde se nacházela sedadla pro 92 až 120 cestujících, přepravní kapacita letounu typu C949 bude činit jen 28 až 48 cestujících. Zmíněný stroj bude řešen jako dvoumotorový dolnoplošník s dlouhým a velmi štíhlým trupem, hornoplošně uspořádanými šípovými kachními ploškami, šípovým křídlem se značnou šípovitostí, šípovými motýlkovými ocasními plochami a pohonnými jednotkami uvnitř dvou postranních trupových vřetenovitých gondol. Ty budou uchyceny k bokům zádě trupu, v oblasti mezi křídlem a ocasními plochami. Oslabení rázových vln, které jsou původcem hluku při nadzvukovém letu, má letounu typu C949 zajistit tvarování trupu a křídla. Trup tohoto stroje bude přitom mít, podobě jako trup amerického experimentálního letounu typu Lockheed X-59 QueSST vzešlého z programu nadzvukového dopravního letounu s nízkou hlučností, zúženou střední sekci a velmi dlouhou, štíhlou a ostrou špici. Účelem dlouhé a štíhlé špice, jejíž délka bude odpovídat přibližně polovině délky celého trupu, je přitom rozložení čelní rázové vlny na tři menší rázové vlny. Rozšířená zadní část trupu má zase přispívat k rozptýlení turbulentního proudění od motorů. Protože bude letounu typu C949 přirozeně nestabilní, jeho stabilizaci bude zajišťovat umělá inteligence (AI), a to prakticky nepřetržitým pohybem ovládacích ploch za využití digitálního elektro-impulsního systému řízení (FBW). Zda bude letoun typu C949 opatřen klasickým kokpitem, tj. kokpitem s přímým výhledem do přední polosféry, nebo tzv. virtuálním kokpitem, u kterého čelní okénka nahrazuje displej s obrazem z kamer, jako u amerického letounu typu X-59, není známo. Kabina cestujících tohoto stroje bude odpovídat obchodní třídě. Pohon letounu typu C949 bude obstarávat dvojice dvouproudových motorů s proměnným cyklem. Jedná se o motory, které dokážou automaticky upravovat obtokový poměr (poměr mezi průtokem vzduchu jádrem motoru a průtokem vzduchu kolem něho) dle rychlosti letu a letové hladiny. Díky tomu vykazují vysokou účinnost jak při nadzvukových rychlostech, ve kterých jsou nejvíce účinné motory s malým obtokovým poměrem, tak i při rychlostech podzvukových, při kterých mají zase vyšší účinnost motory s velkým obtokovým poměrem. Dvouproudové motory s proměnným cyklem mají proto v porovnání s klasickými dvouproudovými motory nižší spotřebu paliva, což má pozitivní vliv na dolet, a současně vyšší tah, což se zase pozitivně projevuje na rychlosti a akceleraci. Součástí palivového systému letounu typu C949 bude sedm trupových nádrží s celkovou kapacitou cca 42 000 kg. Palivový systém tohoto stroje bude ale též sloužit k regulaci polohy těžiště. To bude přitom prováděno automatickým přečerpáváním paliva mezi jednotlivými nádržemi. Pro letoun typu C949 jsou plánovány dva alternativní letové režimy. Zatímco ve výšce cca 16 000 m se má tento stroj pohybovat rychlostí M=1,7, cestovní rychlost letounu typu C949 v nižších letových hladinách má činit M=1,6. Cestu ze Shanghaie do Los Angeles by tedy tento stroj měl zvládnout za cca 5 h. Se zahájením linkového provozu letounů typu C949 se počítá do roku 2049. Ten rok to přitom bude přesně 100 let od založení ČLR. Zavedení tohoto stroje do komerčního použití se ale neobejde bez vybudování nové letištní infrastruktury. Dle předběžných odhadů by se nadzvukové dopravní letouny mohly v blízké budoucnosti podílet na celkovém ročním počtu přepravených pasažérů 1 %, což odpovídá asi 45 miliónům pasažérů.

Verze:  -

Vyrobeno:  0

Uživatelé:  žádní

 

 

Posádka:   ?

Pohon:       dva dvouproudové motory s proměnným cyklem neznámého typu

Radar:        ?

Kapacita:   28 až 48 cestujících


 

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: ?
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: ?
Cestovní rychlost: M= 1,7
Praktický dostup:   16 000 m
Dolet: 11 000 km

 

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 11.4.2025