UZGA UTS-800

Typ:  letoun pro základní výcvik pilotů

Určení:  výcvik pilotáže, výcvik letu ve formacích, výcvik letecké akrobacie, výcvik procedur vybírání vývrtky, výcvik letu podle přístrojů a výcvik základů navigace

Historie:  Letoun pro základní výcvik pilotů typu UTS-800 z dílny závodu UZGA (Uralský Závod Civilního Letectví) z Jekaterinburgu byl vyvinut jako alternativa k letounu typu Jakovlev Jak-152, který vzešel ze zadání Ministerstva obrany Ruska. Zmíněný stroj podle všeho představuje přímou reakci na potíže s typem Jak-152 a jeho dieselovou pohonnou jednotkou. Letoun typu UTS-800 je řešen, stejně jako letoun typu Jak-152, jako jednomotorový dolnoplošník s dvoumístnou tandemově uspořádanou kabinou, přímým křídlem, klasicky koncipovanými ocasními plochami a zatahovatelným tříbodovým podvozkem příďového typu. Zatímco letoun typu Jak-152 byl vyprojektován pro 500 hp dieselový motor typu RED A03 V12 německé výroby, letoun typu UTS-800 již od počátku počítá s 900 hp turbovrtulovým motorem typu VK-800S domácí konstrukce, který není ničím jiným, než leteckou verzí „vrtulníkového“ turbohřídelového motoru typu VK-800V z dílny ODK-Klimov. Vývoj motoru typu VK-800S, který má kromě cvičného letounu typu UTS-800 pohánět též regionální dopravní letouny typu L-410 a LMS-901, přitom probíhá od roku 2017 v petrohradské filiálce závodu UZGA. Při návrhu letounu typu UTS-800 byl kladen velký důraz na nízké provozní náklady, vysokou provozní spolehlivost a bezpečnost a velkou životnost. V konstrukci draku tohoto stroje proto našly široké uplatnění lehké kompozitní materiály tuzemské výroby. Z toho samého důvodu se součástí vybavení letounu typu UTS-800 staly již dostupné a osvědčené systémy domácí výroby. Aerodynamika tohoto stroje byla navržena tak, aby dokázal pilotovi odpustit i hrubé chyby v pilotáži. Pokud se pilot při manévrování s letounem typu UTS-800 přiblíží ke kritickým úhlům náběhu, zmíněný stroj jej na to upozorní chvěním. Speciální důraz při návrhu tohoto stroje byl dbán na vývrtkové charakteristiky. Díky tomu by měl být vstup a výstup z vývrtky s letounem typu UTS-800 zcela bezproblémový. K provozní bezpečnosti tohoto stroje má ale přispívat též hydraulicky ovládaná aerodynamická brzda, která se má automaticky vysouvat při dosažení max. povolené rychlosti, požární systém motorové sekce a zálohování všech základních palubních systémů, včetně palivového, elektrického a pilotážně-navigačního. Drak letounu typu UTS-800 má navíc dostatečně robustní konstrukci na to, aby snesl nouzové přistání „na břicho“ se zasunutým podvozkem, a to i na vodní hladině. K těmto situacím by ale mělo docházet minimálně, neboť je systém pro vysouvání a zasouvání podvozku tohoto stroje řešen jako nezávislý. Letoun typu UTS-800 může létat ve dvou konfiguracích, a to akrobatické, která slouží k výcviku vyšší pilotáže, a víceúčelové. Ta je zase určena k výcviku navigace či hlídkové činnosti. Obě zmíněné konfigurace se přitom od sebe navzájem odlišují pouze množstvím paliva v nádržích. V akrobatické konfiguraci se v nádržích letounu typu UTS-800 nachází pouhých 280 kg paliva. Díky tomu se max. provozní násobky zmíněného stroje v této konfiguraci pohybují mezi +7 a -4 g. Dolet letounu typu UTS-800 v akrobatické konfiguraci činí 800 km. V případě vytrvalosti to je 2,5 h. Zásoba paliva letounu typu UTS-800 ve víceúčelové konfiguraci činí 664 kg. Díky tomu je zmíněný stroj v této konfiguraci schopen urazit vzdálenost 1 800 km. Jeho vytrvalost přitom nyní činí celých 7 h. Cenou za to ale je pokles max. provozních násobků na +5 až -2,5 g. Posádka letounu typu UTS-800 má k dispozici vystřelovací sedačky typu K-93 s charakteristikami 0-0. Instruktor navíc může plně převzít kontrolu nad řízením a imitovat výpadky různých palubních systémů. Široká veřejnost se mohla s projektem letounu typu UTS-800 poprvé seznámit v srpnu roku 2020 na výstavě Armija 2020 ve formě modelu. Na výstavě Armija 2021, která se konala v srpnu roku 2021, byl již prezentován reálný prototyp tohoto stroje. První let prototypu letounu typu UTS-800 je přitom naplánován na říjen tohoto roku. Sériová výroba tohoto stroje by se měla rozeběhnout v roce 2024. Letoun typu UTS-800 se má stát jednou z komponent výcvikového komplexu typu UTK UT-800. Součástí zmíněného komplexu přitom kromě letounu typu UTS-800 bude též letecký simulátor, učebna pro letový a pozemní personál, souprava pozemního vybavení pro zajištění provozu vlastního letounu a prostředky objektivní kontroly.

Verze:  žádné

Vyrobeno:  jeden prototyp

Uživatelé:  žádní

 

 

 

 

Posádka:   pilot/žák a pilot/instruktor

Pohon:      jeden turbovrtulový motor typu UZGA (Klimov) VK-800S s max. výkonem 900 hp

Výzbroj:    žádná


 

TTD:  
Rozpětí křídla: ?
Délka: ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: 1 706 kg
Max. vzletová hmotnost: 2 560 kg
Max. rychlost: 460 km/h
Praktický dostup: 6 000 m
Max. dolet: 1 800 km

 

 

 

 

poslední úpravy provedeny dne: 31.8.2021