UZGA/558.ARZ LMS-192 Osvej
Typ: lehký víceúčelový letoun
Určení: doprava osob na místních linkách, přeprava nákladu, přeprava a shoz výsadku a odsun raněných
Historie: Lehký 19-ti místný letoun typu LMS-192 Osvej vzešel z „Komplexního programu mezinárodní spolupráce mezi Ruskou federací a Běloruskou republikou v oblasti konstrukce letadel“. Mezistátní smlouva týkající se vývoje a výroby tohoto stroje byla přitom oběma participujícími stranami podepsána dne 15. dubna 2024. Na programu LMS-192 se konkrétně podílí ruský závod UZGA (Uralský Závod Civilního Letectví) z Jekaterinburgu a běloruský závod 558. ARZ (letecký opravárenský závod) z Baranoviči. Zatímco závod UZGA se dle zmíněné smlouvy stal vývojářem, výrobcem a držitelem typového osvědčení, závod 558. ARZ podpisem smlouvy ze dne 15. dubna 2024 získal licenční oprávnění na výrobu letounu typu LMS-192 s možností vnášet do jeho konstrukce změny. Součástí zmíněné smlouvy byl ale též závazek ruské strany k zadání objednávky na nejméně 197 trupů u závodu 558. ARZ. Kromě toho má běloruský závod 558. ARZ dle smlouvy ze dne 15. dubna 2024 vyrobit 50 % letounů typu LMS-192 v rámci „Komplexního programu rozvoje leteckého odvětví Ruské federace do roku 2030“. Přitom se má jednat o nejméně 89 letadel. Dle revize „Komplexního programu rozvoje leteckého odvětví Ruské federace do roku 2030“, která byla schválena dne 4. května 2024, má být v letech 2027 až 2030 vyrobeno celkem 158 letounů typu LMS-192. Zmíněný stroj je vyvíjen pro potřeby státního letectví s možností aplikace v letectví civilním, včetně obchodních letů a dopravy cestujících na regionálních linkách. Letoun typu LMS-192 bude řešen jako dvoumotorový vzpěrový hornoplošník s motorovými gondolami pod křídlem, které bude pojato jako přímé, klasicky koncipovanými ocasními plochami s lichoběžníkovým tvarem a pevným tříbodovým podvozkem příďového typu. Volba na pevný podvozek přitom padla i přesto, že zvyšuje aerodynamický odpor. Důvodem toho byla skutečnost, že je více vhodný pro činnost z letišť s nezpevněnou VPD než podvozek zatahovatelný. U něho totiž může při činnosti z rozbahněné VPD dojít k problémům se zatažením v důsledku znečištění. Pro pevný podvozek ale hovořila též menší hmotnost a nižší cena. Alternativně má být letoun typu LMS-192 možné opatřit podvozkem plovákovým. Zmíněný stroj bude tedy moci působit nejen z polních letišť, ale i z vodních ploch. Jeho pohon budou obstarávat 800 hp turbovrtulové motory typu VK-800SM ruské značky Klimov, které budou opatřeny šestilistými vrtulemi v tažném uspořádání. Dodavatelem avioniky pro tento stroj bude ruský koncern KRET. Letoun typu LMS-192 má mít vysokou provozní spolehlivost a bezpečnost. Kromě toho má být schopen operovat v extrémních klimatických podmínkách. Měnit konfiguraci interiéru kabiny letounu typu LMS-192, např. z konfigurace dopravní na konfiguraci nákladní či sanitní, má být možné během jedné hodiny. Prototyp letounu typu LMS-192 má být dokončen na konci roku 2026 nebo na počátku roku 2027. Zatímco v roce 2027 by mělo být společnými silami závodů UZGA a 558. ARZ vyrobeno 20 těchto strojů, počínaje rokem 2028 by mělo roční výrobní tempo letounů typu LMS-192 činit 46 strojů.
Verze: žádné
Vyrobeno: 0
Uživatelé: žádné
Posádka: dva piloti
Pohon: dva turbovrtulové motory typu Klimov VK-800SM s max. výkonem po 800 hp
Kapacita: 17 cestujících
TTD: | |
Rozpětí křídla: | ? |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Max. rychlost: | ? |
Praktický dostup: | ? |
Max. dolet: | ? |
poslední úpravy provedeny dne: 27.11.2024