Gribovskij G-11M (G-30)

Typ: motorizovaná modifikace transportního-výsadkového kluzáku typu G-11 (G-29)
Určení: přeprava plně vyzbrojených výsadkářů do týlu území protivníka a zásobování pozemních jednotek působících v týlu území protivníka
Odlišnosti od letounu G-11:
- instalace 110 hp hvězdicového pětiválce typu M-11 uvnitř hřbetní gondoly s kapkovitým tvarem. Zmíněná gondola je přitom k hřbetu trupu, na úrovni křídla, uchycena za pomoci příhradového nosníku, který je zhotoven z ocelových trubek. Uvnitř hřbetní motorové gondoly tohoto modelu, přímo za motorem, se navíc nachází palivová nádrž, olejová nádržka a přidružené systémy.
Historie: V roce 1942 se V.K. Gribovskij pustil do prací na projektu motorizované modifikace svého jedenáctimístného výsadkového kluzáku typu G-11 (G-29). Motorizovaná modifikace tohoto stroje obdržela služební označení G-11M a tovární označení G-30 a již od počátku počítala se 110-ti hp hvězdicovým (vzduchem chlazeným) pětiválcem typu M-11 z dílny A.D. Švecova. Instalace motoru typu M-11 měla přitom sebou přinést nejen ulehčení vzletu s plným zatížením a zvýšení max. užitečného zatížení, ale též možnost samostatného návratu na domovskou základnu po vyložení nákladu na místě určení. Pro instalaci zmíněného motoru byly zvažovány hned dvě pozice, a to ve špici trupu a uvnitř gondoly umístěné na hřbetním trupovém nosníku. Přednost nakonec dostala druhá uvedená varianta. Instalace motoru se všemi komponentami palivového systému, včetně palivové a olejové nádržky, uvnitř hřbetní gondoly totiž sebou přinášela jen minimální zásahy do původní konstrukce draku. To přitom mělo umožnit provést dodatečnou motorizaci kluzáků typu G-11, které se již nacházely u útvarů VDV (Vzdušné výsadkové vojsko). Výhledově se ale počítalo s instalací silnějšího 220 hp vzduchem chlazeného řadového šestiválce typu MV-6 (licenční kopie francouzského typu Renault Bengali-6) nad trupem nebo dvou motorů typu M-11 pod křídlem. Instalací dvou motorů typu M-11 by se přitom z kluzáku typu G-11 stal regulérní transportní letoun. Dle předběžných výpočtů měl motorizovaný kluzák typu G-11M mít max. rychlost 150 km/h (resp. 130 km/h s nákladem), praktický dostup 3 000 m (resp. 500 m s nákladem) a operační rádius 250 km. Max. užitečné zatížení tohoto modelu mělo činit 900 kg. Zkoušky jediného prototypu motorizovaného kluzáku typu G-11M se ale nakonec omezily na pozemní zkoušky. Při pozemních zkouškách tohoto stroje totiž došlo k neopravitelnému poškození motoru typu M-11. Důvodem toho byla špatná montáž olejového potrubí. Další motor toho samého typu již ale nebyl Gribovskému poskytnut. Jediný prototyp motorizovaného kluzáku typu G-11M byl proto následně zbaven hřbetní motorové gondoly a v této podobě pak předán VDV. Protože byla mezitím, v roce 1942, produkce kluzáku typu G-11 zastavena, vývoj motorizované verze tohoto stroje již nebyl obnoven.
Verze: -
Vyrobeno: jeden prototyp (vznikl konverzí sériového G-11)
Uživatelé: žádní
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Švecov M-11 s max. výkonem 110 hp
Kapacita: deset plně vyzbrojených výsadkářů nebo náklad do celkové hmotnosti 900 kg, přepravovaný uvnitř nákladové kabiny
Výzbroj: žádná
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 18,00 m |
Délka: | 9,80 m |
Výška: | 2,70 m |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | 2 400 kg |
Max. rychlost: | 150* km/h |
Praktický dostup: | 3 000** m |
Operační rádius: | 250 km |
* bez nákladu, resp. 130 km/h s nákladem
** bez nákladu, resp. 500 m s nákladem
Poslední úpravy provedeny dne: 24.1.2021