Technoavia SP-55M Slava
Typ: pokročilá modifikace speciálního sportovního akrobatického letounu typu Jak-55M
Určení: předvádění letecké akrobacie na leteckých přehlídkách, účast na soutěžích v letecké akrobacii a výcvik pilotů v letecké akrobacii
Odlišnosti od letounu Jak-55M:
- instalace silnějšího motoru typu M-14Ch, který roztáčí třílistou vrtuli typu MTV-9B/C/L250-21, uvnitř nezměněné přídě trupu na místo motoru typu M-14P
- instalace dvoudílného překrytu pilotní kabiny sestávajícího se z pevného čelního štítku a odsuvného (směrem dozadu) krytu, který plynule přechází ve vyvýšený hřbet zadní části trupu (naproti tomu pilotní kabina Jaku-55M byla opatřena třídílným polokapkovitým překrytem vystupujícím nad hřbet trupu)
- instalace nové svislé ocasní plochy (SOP) s hranatou odtokovou hranou (na místo zaoblené)
Historie: Na konci 90. let se konstrukční tým společnosti Technoavia V.P. Kondratjeva pustil do prací na projektu pokročilé modifikace jednomístného sportovního akrobatického speciálu typu Jak-55M z dílny OKB A.S. Jakovleva. Zmíněný stroj vešel ve známost pod označením SP-55M Slava a od svého vývojového předchůdce se odlišoval zejména tvarem trupu v oblasti za pilotní kabinou a tvarem SOP. Kromě výše uvedeného obdržel instalaci motoru typu M-14Ch, který nebyl ničím jiným, než modifikací motoru typu M-14P, pohonné jednotky Jaku-55M, schopnou roztáčet vrtule řady MTV-9. Prototyp letounu typu SP-55M se do oblak poprvé vydal v srpnu roku 2000. Produkci tohoto stroje dostal na starost závod SmAZ ze Smolenska. Kompletace prvních pěti sériových SP-55M zde přitom započala již v lednu roku 2001. Svůj veřejný debut si tento typ letounu odbyl v srpnu téhož roku, na moskevské airshow MAKS 2001. Provozovatelem prvního sériového exempláře akrobatického speciálu typu SP-55M (RA-44547) se přitom stal, v roce 2002, West London Air Club, který sídlí na letišti White Waltham. Do dnešních dnů brány smolenského závodu SmAZ opustilo nejméně 15 těchto strojů.
Verze: -
Vyrobeno: 15+ sériových strojů
Uživatelé: Francie, Rusko, USA a Velká Británie
Posádka: jeden pilot
Pohon: jeden pístový motor typu Vedenějev M-14Ch s max. výkonem 400 hp
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 8,10 m |
Délka: | 7,29 m |
Výška: | 2,20 m |
Prázdná hmotnost: | 689 kg |
Max. vzletová hmotnost: | 839 kg |
Max. rychlost: | 360 km/h |
Praktický dostup: | 4 000 m |
Max. dolet: | 769 km |
Poslední úpravy provedeny dne: 19.5.2015