ZALA ZALA 421-16EM

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) se sníženou zjistitelností typu ZALA 421-16EM z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování objektů za denních i nočních podmínek. Zmíněný stroj vychází z UAV typu ZALA 421-16E. UAV typu ZALA 421-16EM je tedy koncipován jako jednomotorový bezocasý hornoplošník se štíhlým vřetenovitým trupem s užitečným zatížením ve výměnné „špici“ a pohonnou jednotkou v podobě jednoho elektromotoru, který roztáčí jednou dvoulistou vrtuli v tlačném uspořádání, v zádi a štíhlým šípovým křídlem s plynule se zmenšující hloubkou směrem od kořenů ke koncům. UAV typu ZALA 421-16EM má ale křídlo nové konstrukce s menším rozpětím (1,810 m vs 2,815 m). Kromě toho se instalace svislých lichoběžníkových plošek u tohoto modelu nachází pod konci a nikoliv nad konci křídla. Z odtokové hrany střední partie křídla UAV typu ZALA 421-16EM navíc vybíhá jeden pár tyčových rukojetí, které usnadňují manipulaci. Vnější části křídla tohoto stroje, vně zmíněných rukojetí, jsou přitom řešeny jako demontovatelné. Změnami ale prošlo též užitečné zatížení. UAV typu ZALA 421-16EM startuje z přenosného gumičkového startovacího katapultu a přistává na padáku nebo nárazem do záchytné sítě. Zmíněný stroj může působit autonomně nebo být řízen operátorem z pozemní řídící stanice. Obsluhu celého komplexu typu ZALA 421-16EM obstarávají dvě osoby, technik a operátor. Široké veřejnosti byl tento stroj poprvé prezentován na výstavě Kompleksnaja bezopasnost 2012. Svůj křest ohněm si UAV typu ZALA 421-16EM podle všeho odbyl při protiteroristické operaci v Sýrii. Zmíněná operace byla oficiálně zahájena vládním výnosem ze dne 30. září 2015 a jejím posláním se stala podpora vládních vojsk při boji proti ISIL a dalším islámským protivládním vzbouřencům. V Sýrii ruské ozbrojené síly přišly nejméně o jeden tento stroj. Dne 5. února 2021 totiž jeden UAV typu ZALA 421-16EM havaroval v provincii Hama. Za zmíněnou havárii přitom mohla technická závada. Zmíněný stroj se ale dočkal též nasazení, spolu s UAV typu ZALA 421-16E a ZALA 421-16E2, v ruské invazi na Ukrajinu, v Rusku oficiálně nazývanou „speciální“ vojenská operace“, která byla zahájena dne 24. února 2022. Na ukrajinském nebi byl přitom tento stroj poprvé zpozorován v říjnu toho samého roku. Na rozdíl od UAV typu ZALA 421-16E a ZALA 421-16E2 ale UAV typu ZALA 421-16EM bývá na Ukrajině vídán jen velmi zřídka. Dle webu Oryx mělo Rusko do konce září roku 2023 na Ukrajině přijít nejméně o 2 UAV typu ZALA 421-16EM.

Verze:

ZALA 421-16EM – první sériově vyráběná modifikace UAV typu ZALA 421-16EM

ZALA 421-16F – speciální modifikace UAV typu ZALA 421-16EM určená pro vzdušné snímkování zemského povrchu pro potřeby geodetů, kartografů, katastrálních úřadů a zemědělců.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko (MČS)

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové

Pohon:        jeden elektromotor neznámého typu     

Vybavení:   modul typu Z-16BKHD s gyrostabilizovanou HD-videokamerou, modul typu Z-16IK35/BkL s gyrostabilizovanou IČ kamerou a videokamerou, modul typu Z-16F2/Bk s gyrostabilizovanou video/fotokamerou, modul typu Z-16F3/Bk s  video/fotokamerou, modul typu Z-16O/Bk Trevoga-1 s reproduktorem a videokamerou, modul typu Z-16AGRO4 se sestavou čtyř multispektrálních kamer, modul typu Z-16AGRO6 se sestavou šesti multispektrálních kamer nebo modul typu Z-16GAMMA s detektorem gamma-záření a videokamerou, instalovaný na špici trupu (užitečné zatížení tohoto stroje činí 1 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 1,810 m
Délka:   0,900 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 6,5 kg
Operační rychlost: 65 až 110 km/h
Praktický dostup: 3 600 m
Operační rádius: 50* km
Vytrvalost: 2,5 h

 

 

* data z kamery je pozemnímu řídícímu stanovišti možné předávat ze vzdálenosti 25 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 31.10.2023