ZALA ZALA 421-16E5

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu ZALA 421-16E5 z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování objektů za denních i nočních podmínek. Celkové uspořádání tento stroj sdílí s UAV typu ZALA 421-16E2. Je však o poznání větší a těžší. UAV typu ZALA 421-16E5 je tedy koncipován jako jednomotorový bezocasý hornoplošník s protáhlým vřetenovitým trupem a mohutným šípovým křídlem s konstantním úhlem šípu náběžné hrany v celém rozpětí, zalomenou odtokovou hranou se záporným úhlem šípu vnitřních a kladným úhlem šípu demontovatelných vnějších částí a ohnutými konci směrem dolů. Přechod trupu v křídlo je ale u tohoto typu více plynulý než u typu ZALA 421-16E2. Výměnný modul s užitečným zatížením navíc u UAV typu ZALA 421-16E5 netvoří špici trupu, jak tomu je u UAV typu ZALA 421-16E2. Jeho instalace se u tohoto typu nachází pod zploštělou zahrocenou špicí. Pohon UAV typu ZALA 421-16E5 obstarává jeden elektromotor. Zmíněný motor přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli, která se nachází na zádi trupu. UAV typu ZALA 421-16E5 startuje z mobilního pneumatického startovacího katapultu a přistává na airbagu za pomoci padáku. Zmíněný stroj může působit autonomně nebo být řízen operátorem z pozemní řídící stanice. Za jeden operační let přitom dokáže prozkoumat území o ploše 21 000 km2. Svůj veřejný debut si UAV typu ZALA 421-16E5 odbyl v srpnu roku 2015 na moskevské airshow MAKS 2015. Závodní zkoušky tohoto stroje se rozeběhly v červnu roku 2017 a byly završeny na konci toho samého roku. Krátce nato byly první sériové UAV typu ZALA 421-16E5 dodány prvním provozovatelům.

Verze:

ZALA 421-16E5 – základní výše popsaná modifikace UAV typu ZALA 421-16E5. tento model je poháněn elektromotorem a má vytrvalost 6 až 7 h.

ZALA 421-16E5G – modifikace UAV typu ZALA 421-16E5 s hybridním pohonem. Pohonný systém tohoto modelu se sestává z elektromotoru a motoru s vnitřním spalováním. viz. samostatný text

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko

 

 

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové

Pohon:        jeden elektromotor neznámého typu     

Vybavení:   modul typu Z-16BKHD s gyrostabilizovanou HD-videokamerou, modul typu Z-16EIK18/60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16EIK60 s gyrostabilizovanou IČ kamerou, modul typu Z-16IK35/BkL s gyrostabilizovanou IČ kamerou a videokamerou, modul typu Z-16F2/Bk s gyrostabilizovanou video/fotokamerou, modul typu Z-16F3/Bk s  video/fotokamerou, modul typu Z-16O/Bk Trevoga-1 s reproduktorem a videokamerou, modul typu Z-16AGRO4 se sestavou čtyř multispektrálních kamer, modul typu Z-16AGRO6 se sestavou šesti multispektrálních kamer nebo modul typu Z-16GAMMA s detektorem gamma-záření a videokamerou, instalovaný pod špicí trupu (užitečné zatížení tohoto stroje činí 5 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 5,00 m
Délka:   ?
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 29,5 kg
Operační rychlost: 65 až 110 km/h
Praktický dostup: 3 600 m
Operační rádius: 150 km
Vytrvalost: 6 až 7 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 25.2.2019