ZALA ZALA 421-06 a ZALA 421-05H

Lehký víceúčelový bezpilotní vrtulník typu ZALA 421-06 z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování objektů za denních i nočních podmínek. Nosný systém UAV typu ZALA 421-02 se sestává z jednoho dvoulistého nosného rotoru se sklápěcími listy a jedné dvoulisté vyrovnávací vrtule. Instalace vyrovnávací vrtule se přitom nachází na pravé straně ocasního nosníku. Kromě vyrovnávací vrtule ocasní nosník typu ZALA 421-02 nese též jednu malou šípovou SOP a jednu vysokou šípovou kýlovku. Pohon tohoto stroje obstarává jeden pístový motor. Vzletové a přistávací zařízení UAV typu ZALA 421-06 tvoří lyžový podvozek trubkové konstrukce. Lyžový podvozek doplňuje ocasní ostruha. Zmíněná ostruha je uchycena ke kýlovce a zamezuje střetu vyrovnávací vrtule se zemí. Alternativně lze UAV typu ZALA 421-06 opatřit tříbodovým kolovým podvozkem ostruhového typu. Pod příď trupu UAV typu ZALA 421-06 lze umístit videokameru, IČ kameru nebo fotoaparát. Zmíněný stroj je ale možné vybavit též radiačním dozimetrem, detektorem chemických látek či reproduktorem. UAV typu ZALA 421-06 může operovat zcela samostatně nebo být řízen operátorem. Zmíněný stroj byl široké veřejnosti poprvé prezentován na výstavě Interpolitech 2006, která se konala v roce 2006. Letové zkoušky UAV typu ZALA 421-06 byly úspěšně završeny ten samý rok. Zkouškami tento UAV prošel ve dvou verzích, které se od sebe navzájem odlišovaly instalací pohonné jednotky. Zatímco jednu z nich poháněl elektromotor (model ZALA 421-06E), pohon té druhé obstarával motor pístový (model ZALA 421-06). V roce 2008 byl jeden bezpilotní komplex typu ZALA 421-06 dodán MVD (Ministerstvo vnitra). Modifikace UAV typu ZALA 421-06 pro MVD obdržela označení ZALA 421-05H a stala se vůbec prvním bezpilotním vrtulníkem MVD. Mezi 1. a 8. červencem toho samého roku byl tento stroj testován Morflotem (Ministerstvo námořního obchodu), spolu s miniaturním bezpilotním křídlem typu ZALA 421-08, na ledoborci Tajmyr projektu 10580. V rámci zmíněných zkoušek tyto dva stroje prováděly ledovcový průzkum a vyhledávání objektů na vodní hladině za denní i noční doby. Přitom vykonaly 10 letů za polárních podmínek. V roce 2009 se UAV typu ZALA 421-06 zúčastnil konkurzu Pohraničních vojsk FSB (Federální státní bezpečnost).

Verze:

ZALA 421-06 – modifikace UAV typu ZALA-421-06 s instalací pístového motoru

ZALA 421-06E – modifikace UAV typu ZALA-421-06 s instalací elektromotoru

ZALA 421-05H – modifikace UAV typu ZALA-421-06 pro MVD

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko (Morflot a MVD)

 

ZALA 421-06

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové

Pohon:        jeden pístový neznámého typu

Vybavení:    videokamera, IČ kamera nebo fotoaparát

 

 

TTD:     
Ø nosného rotoru: 1,77 m
Ø ocasního rotoru: ?
Délka:   1,57 m
Výška: 0,67 m
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 12,5 kg
Max. rychlost: 50 km/h
Cestovní rychlost: 45 km/h
Praktický dostup: 2 500 m
Operační výška: 50 až 700 m
Operační rádius: 15 km
Vytrvalost: 1,5 h

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 25.2.2019