ZALA ZALA 421-08 Strekoza 

Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu ZALA 421-08 z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování objektů za denních i nočních podmínek. UAV typu ZALA 421-08 je koncipován jako létající křídlo s šípovou náběžnou a přímou odtokovou hranou. Pod konci křídla tohoto stroje se nachází instalace malých svislých lichoběžníkových plošek. Pohon UAV typu ZALA 421-08 obstarává jeden elektromotor. Ten přitom roztáčí jednu dvoulistou vrtuli v tažném uspořádání, která se nachází na přídi. Užitečné zatížení UAV typu ZALA 421-08 má podobu modulů, které lze snadno navzájem zaměňovat přímo v polních podmínkách. Zmíněný stroj lze konkrétně vybavit dvojicí TV kamer, IČ kamerou nebo fotoaparátem. Instalace výměnného modulu s užitečným zatížením se přitom nachází vlevo od podélné osy. UAV typu ZALA 421-08 startuje z ruky nebo z přenosného startovacího katapultu a přistává na padáku nebo nárazem do záchytné sítě. Zmíněný stroj může působit autonomně nebo být řízen operátorem z pozemní řídící stanice, a to i za silného větru (do 20 m/s) a za nízké oblačnosti. Součástí celého komplexu typu ZALA 421-08, který je řešen jako přenosný, jsou dva UAV, řídící stanice a souprava náhradních baterií. Všechny komponenty zmíněného komplexu dohromady váží 8 kg a lze je přepravovat v jediném batohu. UAV typu ZALA 421-08 byl poprvé prezentován na výstavě, která se konala v létě roku 2006 na polygonu v Nižném Tagilu. Součástí zmíněné prezentace se stala též praktická ukázka nasazení tohoto UAV v roli dělostřeleckého pozorovacího stroje. Na podzim toho samého roku byly první UAV typu ZALA 421-08 dodány též MVD (Ministerstvo vnitra). U MVD přitom tyto stroje našly využití při zajišťování veřejného pořádku při velkých sportovních, politických a kulturních akcích, při monitorování dopravní situace a při podpoře jednotek zvláštního určení. Ještě v roce 2006 byl UAV typu ZALA 421-08 zkušebně využit naftařskou společností Gazprom ke vzdušné kontrole objektů naftařského průmyslu. UAV typu ZALA 421-08 se navíc stal, spolu s UAV typu ZALA 421-04M (ZALA 421-12), vítězem výběrového řízení na dva typy UAV pro Pohraniční vojska FSB (Federální státní bezpečnost), které bylo vypsáno v roce 2007. Ve zmíněném výběrovém řízení se přitom utkali hned čtyři tuzemští výrobci UAV. Již v průběhu několika prvních měsíců se Pohraničním vojskům FSB podařilo za pomoci UAV typu ZALA 421-08 odhalit a zadržet několik skupin pašeráků na území Dagestánu. Státními zkouškami u FSB přitom tento stroj prošel v roce 2008. Mezi 1. a 8. červencem roku 2008 byl UAV typu ZALA 421-08 testován Morflotem (Ministerstvo námořního obchodu), spolu s miniaturním bezpilotním vrtulníkem typu ZALA 421-06, na ledoborci Tajmyr projektu 10580. V rámci zmíněných zkoušek tyto dva stroje prováděly ledovcový průzkum a vyhledávání objektů na vodní hladině za denní i noční doby. Přitom vykonaly 10 letů za polárních podmínek. Na podzim roku 2008 se UAV typu ZALA 421-08 stal též součástí výzbroje ruských pozemních vojsk. Zmíněné stroje jsou ale využívány též MČS (Ministerstvo pro mimořádné situace) ve více než 15-ri regionech Ruské federace. Tak např. v roce 2009 UAV typu ZALA 421-08 MČS vypomáhaly s likvidací požáru v Krasnojarské oblasti. V zase 2018 MČS zase pro tyto stroje našlo využití při navádění letecké techniky při hašení požáru skladu v osadě Pugačevo.

Verze:

ZALA 421-08 – první sériově vyráběná modifikace UAV typu ZALA 421-08

ZALA 421-08F – speciální modifikace UAV typu ZALA 421-08 určená pro vzdušné snímkování zemského povrchu pro potřeby geodetů, kartografů, katastrálních úřadů a zemědělců.

ZALA 421-08M – pokročilá modifikace UAV typu ZALA 421-08 s prodlouženým doletem a digitálním datalinkem (na místo analogového). Svůj veřejný debut si tento model odbyl v říjnu roku 2014 na výstavě Interpolitech-2014.

Vyrobeno:  ?

Uživatelé:  Rusko (Gazprom, MČS, Morflot, MVD, Pohraniční vojska FSB, a pozemní armáda)

 

ZALA 421-08M

 

Navádění:   inerciální + rádiové-povelové

Pohon:        jeden elektromotor                  

Vybavení:    dvě TV kamery, IČ kamera nebo fotoaparát, instalovaný vpravo od podélné osy (užitečné zatížení tohoto stroje činí 0,3 kg)

 

 

TTD:     
Rozpětí křídla: 0,810 m
Délka:   0,425 m
Výška: ?
Prázdná hmotnost: ?
Max. vzletová hmotnost: 2,5 kg
Cestovní rychlost: 65 až 120 km/h
Praktický dostup: 3 600 m
Operační rádius: 25* km
Vytrvalost: 80 min

 

 

* data z kamery je pozemnímu řídícímu stanovišti možné předávat ze vzdálenosti 15 km

 

 

Poslední úpravy provedeny dne: 25.2.2019