ZALA Z-16-5G (ZALA 421-16E5G)
Lehký bezpilotní vzdušný prostředek (UAV) typu Z-16-5G (do roku 2023 známý jako ZALA 421-16E5G) z dílny společnosti ZALA Aero, která je od ledna roku 2015 součástí koncernu Kalašnikov, slouží k monitorování oblastí a vyhledávání, sledování, identifikování a zaměřování objektů za denních i nočních podmínek. Zmíněný stroj není ničím jiným, než modifikací UAV typu Z-16-5 (ZALA 421-16E5), který je poháněn elektromotorem, s hybridním pohonem. Pohonný systém UAV typu Z-16-5G (ZALA 421-16E5G) se sestává z elektromotoru a motoru s vnitřním spalováním. Posledně uvedený motor přitom slouží pouze k pohonu generátoru elektrické energie. Takto vyrobená elektrická energie je pak ukládána do palubního akumulátoru a využívána jak vlastní pohonnou jednotkou v podobě elektromotoru, který roztáčí tlačnou vrtuli, tak i všemi palubními systémy. Díky hybridnímu pohonu má UAV typu Z-16-5G (ZALA 421-16E5G) vytrvalost přes 12 h a dolet přes 1 200 km. S pozemním řídícím stanovištěm přitom může komunikovat ze vzdálenosti až 100 km. Plně nabytý palubní akumulátor dokáže napájet elektromotor UAV typu Z-16-5G (ZALA 421-16E5G) po dobu 1 h. V tomto režimu má přitom tento stroj velmi nízkou hlučnost. Opětovné úplné nabití palubního akumulátoru za letu zabere pouhé 2 h. UAV typu Z-16-5G (ZALA 421-16E5G) je uzpůsoben i k činnosti v režimu úplného rádiového ticha. Zmíněný stroj tedy může operovat i v oblastech s komplikovanou radiotechnickou situací, a to až do vzdálenosti 500 km od místa startu. Díky palubnímu systému visuální navigace se navíc neztratí ani v oblastech, kde není dostupný signál ze satelitů. UAV typu Z-16-5G (ZALA 421-16E5G) se stal prvním UAV na světě s hybridním pohonem, který k provozu nepotřebuje VPD. Poprvé byl tento stroj prezentován v dubnu roku 2021. To to již byl sériově vyráběn pro prvního zákazníka. Široká veřejnost si však mohla UAV typu Z-16-5G (ZALA 421-16E5G) poprvé prohlédnout až v červenci toho samého roku na moskevské airshow MAKS 2021. Tehdy již byly první exempláře tohoto modelu využívány k monitorování objektů ruského palivo-energetického komplexu. Dne 10. září 2021 bylo oznámeno, že UAV typu Z-16-5G (ZALA 421-16E5G) poprvé uskutečnil let trvající více než 12 h. Zmíněný let měl délku 1 130 km a tento stroj jej vykonal na trase Iževsk – Joškar-Ola – Iževsk. V průběhu zmíněného letu byla ověřována možnost současného využívání UAV typu Z-16-5G (ZALA 421-16E5G) dvěma různými pozemními řídícími stanovišti. K tomu přitom slouží nový vysokorychlostní komunikační, řídící a retranslační systém. Kromě toho došlo na ověření palubního systému visuální navigace (VNS), který se ukázal být daleko přesnějším než tradiční inerciální navigační systém, a palubního systému pro automatickou detekci a rozpoznávání objektů (AIVI).
Verze: -
Vyrobeno: ?
Uživatelé: Rusko
Navádění: inerciální + satelitní + rádiové-povelové
Pohon: hybridní pohonná jednotka sestávající se z jednoho motoru s vnitřním spalováním a z jednoho elektromotoru
Vybavení: dvě termovizní kamery a jedna videokamera s 60-ti násobným zvětšením a HD kvalitou (1280 x 720)
TTD: | |
Rozpětí křídla: | 4,64 m |
Délka: | ? |
Výška: | ? |
Prázdná hmotnost: | ? |
Max. vzletová hmotnost: | ? |
Operační rychlost: | 80 až 140 km/h |
Praktický dostup: | 3 600 m |
Operační výška: | 200 až 2 000 m |
Max. dolet: | 1 200+ km |
Operační rádius: | 100 + km |
Vytrvalost: | 12+ h |
Poslední úpravy provedeny dne: 13.9.2021